Więcej chętnych na używane samochody

We wrześniu sprowadzono do Polski 65,7 tys. używanych aut. Najwięcej w tym roku.

Publikacja: 28.10.2013 04:48

Więcej chętnych na używane samochody

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Od stycznia do końca września do Polski wwieziono 544,2 tys. aut. To prawie 10 proc. więcej niż rok temu. W rezultacie wzrost na rynku wtórnym okazuje się niemal trzykrotnie większy niż w przypadku sprzedaży samochodów nowych, który poprawił się o 3,2 proc. i wyniósł 231 tys. sztuk.

III kw. był wyraźnie lepszy od tego sprzed roku. W lipcu i wrześniu liczba sprowadzanych aut przekraczała 65 tys. Jedynie początek roku był słabszy: w styczniu sprowadzono 48 tys. samochodów, a w lutym 50 tys. Ale przed rokiem pierwsze dwa miesiące także odstawały od pozostałych.

Przyjeżdżają jednak auta stare. Prawie połowa sprowadzonych samochodów ma 10 i więcej lat. We wrześniu odsetek aut w takim wieku wynosił 48 proc. Ale w danych skumulowanych za trzy kwartały – już 48,9 proc. (266 145 aut).

Tymczasem samochodów mających od 4 do 10 lat było w całym liczonym od stycznia prywatnym imporcie 43,9 proc. (238.693), a młodszych niż 4 lata – zaledwie 7,2 proc. (39 267).

To bardzo zła proporcja. Oznacza, że na nasz park samochodów w dużym stopniu składają się te wyeksploatowane, często po wypadkach. Właściciele autokomisów zajmujący się sprowadzaniem aut z Niemiec (to najważniejsze źródło prywatnego importu) przyznają, że nowszych i zadbanych aut nie opłaca się przywozić. Niemieccy właściciele drogo je wyceniają. – Przywozi się tańsze, a więc starsze, bo polscy nabywcy boją się w czasie kryzysu większych wydatków – tłumaczy Jerzy Zasadzeń, wiceprezes spółki Ameks zarządzającej giełdą samochodową w Mysłowicach.

A sytuacja się stale pogarsza: jeszcze w I połowie 2011 r. auta ponad 10-letnie stanowiły 47,6 proc. wszystkich sprowadzanych, czyli o 1,3 p.proc. mniej niż teraz. Z kolei nowszych, najwyżej 4-letnich było 9,1 proc. Należy także zakładać, że w grupie aut od 4 do 10 lat, mającej dziś prawie 44-proc. udział, większość stanowią te bliżej górnej granicy wiekowej.

Po słabym ubiegłym roku rynek aut używanych może zacząć się odbijać. W 2012 r. prywatny import wyniósł 645,5 tys. samochodów, o 1,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Przewidywana poprawa sytuacji gospodarczej może teraz zachęcać do zakupów. O wszystkim jednak zadecyduje siła złotego. Przy tanim euro import wzrośnie. Zwłaszcza jeśli swoje auta częściej zaczną na nowe wymieniać Niemcy.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się
Biznes
Ministerstwo rozwoju nie chce już rozmawiać o Intelu
Biznes
Prezydencja w UE: Polska ma pomysł na energię
Biznes
Muzeum Gazowni Warszawskiej – Wyjątkowe Miejsce na Twoje Wydarzenie Biznesowe
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach