Więcej chętnych na używane samochody

We wrześniu sprowadzono do Polski 65,7 tys. używanych aut. Najwięcej w tym roku.

Publikacja: 28.10.2013 04:48

Więcej chętnych na używane samochody

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Od stycznia do końca września do Polski wwieziono 544,2 tys. aut. To prawie 10 proc. więcej niż rok temu. W rezultacie wzrost na rynku wtórnym okazuje się niemal trzykrotnie większy niż w przypadku sprzedaży samochodów nowych, który poprawił się o 3,2 proc. i wyniósł 231 tys. sztuk.

III kw. był wyraźnie lepszy od tego sprzed roku. W lipcu i wrześniu liczba sprowadzanych aut przekraczała 65 tys. Jedynie początek roku był słabszy: w styczniu sprowadzono 48 tys. samochodów, a w lutym 50 tys. Ale przed rokiem pierwsze dwa miesiące także odstawały od pozostałych.

Przyjeżdżają jednak auta stare. Prawie połowa sprowadzonych samochodów ma 10 i więcej lat. We wrześniu odsetek aut w takim wieku wynosił 48 proc. Ale w danych skumulowanych za trzy kwartały – już 48,9 proc. (266 145 aut).

Tymczasem samochodów mających od 4 do 10 lat było w całym liczonym od stycznia prywatnym imporcie 43,9 proc. (238.693), a młodszych niż 4 lata – zaledwie 7,2 proc. (39 267).

To bardzo zła proporcja. Oznacza, że na nasz park samochodów w dużym stopniu składają się te wyeksploatowane, często po wypadkach. Właściciele autokomisów zajmujący się sprowadzaniem aut z Niemiec (to najważniejsze źródło prywatnego importu) przyznają, że nowszych i zadbanych aut nie opłaca się przywozić. Niemieccy właściciele drogo je wyceniają. – Przywozi się tańsze, a więc starsze, bo polscy nabywcy boją się w czasie kryzysu większych wydatków – tłumaczy Jerzy Zasadzeń, wiceprezes spółki Ameks zarządzającej giełdą samochodową w Mysłowicach.

A sytuacja się stale pogarsza: jeszcze w I połowie 2011 r. auta ponad 10-letnie stanowiły 47,6 proc. wszystkich sprowadzanych, czyli o 1,3 p.proc. mniej niż teraz. Z kolei nowszych, najwyżej 4-letnich było 9,1 proc. Należy także zakładać, że w grupie aut od 4 do 10 lat, mającej dziś prawie 44-proc. udział, większość stanowią te bliżej górnej granicy wiekowej.

Po słabym ubiegłym roku rynek aut używanych może zacząć się odbijać. W 2012 r. prywatny import wyniósł 645,5 tys. samochodów, o 1,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Przewidywana poprawa sytuacji gospodarczej może teraz zachęcać do zakupów. O wszystkim jednak zadecyduje siła złotego. Przy tanim euro import wzrośnie. Zwłaszcza jeśli swoje auta częściej zaczną na nowe wymieniać Niemcy.

Od stycznia do końca września do Polski wwieziono 544,2 tys. aut. To prawie 10 proc. więcej niż rok temu. W rezultacie wzrost na rynku wtórnym okazuje się niemal trzykrotnie większy niż w przypadku sprzedaży samochodów nowych, który poprawił się o 3,2 proc. i wyniósł 231 tys. sztuk.

III kw. był wyraźnie lepszy od tego sprzed roku. W lipcu i wrześniu liczba sprowadzanych aut przekraczała 65 tys. Jedynie początek roku był słabszy: w styczniu sprowadzono 48 tys. samochodów, a w lutym 50 tys. Ale przed rokiem pierwsze dwa miesiące także odstawały od pozostałych.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder