Innowacje globalnych telekomów

Orange przedstawił zarys globalnej strategii produktowej na 2014 r. Chce m.in. wspierać przedsiębiorców.

Publikacja: 14.11.2013 03:21

– Chcemy być największym operatorem ery cyfrowej, nie tylko operatorem internetowym – zapowiedział Stephan Richard, prezes grupy Orange, na paryskim spotkaniu Hello Orange, prezentując ogólny zarys strategii produktowej na kolejny, 2014 rok.

Telekomunikacyjna grupa, do której w naszym kraju należy kontrolny pakiet akcji Telekomunikacji Polskiej (Orange Polska), mówi o sobie jako o „środku ekosystemu, który będzie stanowił siłę inspiracji dla deweloperów i dostawców". To zapowiedź silniejszego wejścia w obszar aplikacji i projektowania urządzeń dla odbiorcy końcowego, których nie da się kupić gdzie indziej. Będzie je łączyć jedno: mają być pożyteczne na co dzień i w pracy.

Orange Fab, inkubator z Krzemowej Doliny

Orange – śladem Deutsche Telekom, który uruchomił w Polsce technologiczny inkubator – zamierza wspierać finansowo pomysłodawców nowych rozwiązań do zastosowania przez operatora telekomunikacyjnego. W Dolinie Krzemowej działa już taki inkubator o nazwie Orange Fab. Teraz ma mieć swoją odsłonę także w Polsce. Jakim kapitałem będzie dysponować w naszym kraju – jeszcze nie wiadomo. W Stanach Zjednoczonych Orange Fab to 3-miesięczny program wsparcia dla przedsiębiorców rozwijających swoje biznesy.

Według szefa Orange grupa wprowadzi na rynek serię aplikacji funkcjonujących w modelu tzw. chmury. Jedną z nich (trafi na półki we Francji wiosną) będzie osobisty skaner pozwalający umieszczać na wirtualnym dysku – w chmurze – obrazy notatek, dokumentów czy innych rzeczy, które można zeskanować.

60 mln zł rocznie przeznacza Orange Polska (b. Telekomunikacja Polska) na badania i rozwój

W Polsce – w drugim kwartale 2014 r. – Orange Polska zaoferuje użytkownikom komunikator internetowy Joyn. To również aplikacja, tyle że służąca do prowadzenia rozmów, wysyłania SMS-ów czy przesyłania zdjęć w trakcie rozmowy.

Joyn ma już blisko 1 mln użytkowników. Funkcjonuje już w Hiszpanii i Francji. Oprócz Polski pojawi się również w Rumunii i na Słowacji.

Innym produktem ze stajni Orange, który trafi do Polski, będzie niewielkich rozmiarów projektor wideo w kształcie kostki –  Le Bloc – łączący się z routerem Livebox po sieci Wi-Fi lub przez bluetooth z innymi sprzętami niepodłączonymi do Internetu. Pozwala wyświetlać programy telewizyjne, filmy czy osobiste nagrania na przykład na ścianie, uniezależniając domowników od konieczności posiadania lub dostępu do telewizora. Jest jednocześnie radioodbiornikiem. Według menedżerów Orange kosztować ma we Francji kilkaset euro dla osoby, która nie podpisze umowy o abonament na usługi telekomunikacyjne z operatorem. Urządzenie zostało zaprojektowane dla Orange przez firmę Awox, stworzoną przez trzech francuskich przedsiębiorców w 2004 roku, ale obecnie wśród jej udziałowców jest fundusz Innovacom, założony przez dawny Orange, czyli France Telecom. W Polsce dystrybutorem produktów Awoksu jest jak na razie internetowy sklep expansys.pl.

Krok do przodu w płatnościach mobilnych

Innym obszarem, który spróbuje zagospodarować Orange, jest według Richarda tzw. e-zdrowie. – Dzięki nowym technologiom możemy modernizować systemy ochrony zdrowia – uważa menedżer.

– Dzięki naszemu rozwiązaniu lekarz będzie mógł rzucić okiem na kartę pacjenta, gdziekolwiek się znajduje. Testuje je na razie Clairmont-Feront, a zamierzamy rozszerzyć na całą Francję – zapowiedział.

Orange – podobnie jak DT – mocno stawia na wszelkiego rodzaju płatności realizowane za pomocą smartfonów. – Do 2020 r. połowa transakcji pieniężnych będzie przebiegała za pomocą telefonów komórkowych – ocenia Richard.

Warto zauważyć, że niektóre rozwiązania, jakie Orange wprowadzi we Francji – jak płatności mobilne czy rozwiązania dla inteligentnego domu – w Polsce są już dostępne. Dla przykładu w porozumieniu z Visa Orange zainauguruje u siebie w kraju rozwiązanie Orange Cash czy zbliżeniowych płatności we współpracy z firmą Ingenico.

W Polsce grupa szykuje się natomiast do kolejnego kroku w mobilnych płatnościach: powiązania karty płatniczej lub konta z kartą SIM.

Aplikacja NFC Pass jest w trakcie testów. Jak podaje telekom, aby móc z niej skorzystać, trzeba mieć telefon z technologią NFC, specjalną kartę SIM i aplikację. Potrzebna będzie też kooperacja banku, z którego usług korzysta użytkownik. Start komercyjny usługi planowany jest na grudzień.

Grupa Orange w Polsce

Od brytyjskiej do globalnej marki

Orange to od lipca oficjalna nowa nazwa dawnego francuskiego monopolisty – France Telecom. W Polsce należy do tej grupy Telekomunikacja Polska, która śladem właściciela właśnie przekształca się w Orange Polska. Francuzi nie stworzyli marki Orange. Kupili ją w 2000 r. od Vodafone, który w efekcie konsolidacji rynku wszedł w posiadanie brandu powstałego w Wielkiej Brytanii w 1994 r. Dziś Orange (w 27 proc. należy do francuskiego rządu) ma blisko 51 proc. akcji notowanej na warszawskiej giełdzie firmy. Najpierw – w 2006 r. – zmieniono nazwę telefonii komórkowej Idea na Orange, a od 2012 r. sprzedawane są pod nią także usługi stacjonarne TP. Nazwa spółki została utrzymana i zniknie dopiero z końcem tego roku. Za korzystanie z marki Orange polska firma oddaje właścicielowi 1–1,6 proc. przychodów. Podobnie jest np. z routerami Livebox. Korzyści są jednak obustronne. Dzięki przynależności do globalnej grupy polska firma może liczyć na korzyści skali i tańsze zakupy.  —ziu

– Chcemy być największym operatorem ery cyfrowej, nie tylko operatorem internetowym – zapowiedział Stephan Richard, prezes grupy Orange, na paryskim spotkaniu Hello Orange, prezentując ogólny zarys strategii produktowej na kolejny, 2014 rok.

Telekomunikacyjna grupa, do której w naszym kraju należy kontrolny pakiet akcji Telekomunikacji Polskiej (Orange Polska), mówi o sobie jako o „środku ekosystemu, który będzie stanowił siłę inspiracji dla deweloperów i dostawców". To zapowiedź silniejszego wejścia w obszar aplikacji i projektowania urządzeń dla odbiorcy końcowego, których nie da się kupić gdzie indziej. Będzie je łączyć jedno: mają być pożyteczne na co dzień i w pracy.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca