Spada sprzedaż autobusów

Po dziesięciu miesiącach roku liczba nowo rejestrowanych autobusów jest o 9 proc. mniejsza niż rok temu.

Publikacja: 20.11.2013 04:00

Spada sprzedaż autobusów

Foto: materiały prasowe

Autosan z Sanoka, mimo upadłości, dalej produkuje autobusy. – Deklarujemy, że dołożymy starań, aby nie zawieść zaufania naszych kontrahentów – twierdzi spółka, którą od 7 października kieruje syndyk.

Zakład ma zamówienia na dziesięć autobusów. Wpłynęły one jeszcze przed ogłoszeniem upadłości. Większość ma być gotowa jeszcze przed końcem roku, bo są pieniądze na zbudowanie pojazdów.

Niewykluczone, że firma zdobędzie kolejne kontakty. Z kilkudziesięcioma spawaczami podpisano już nowe umowy o pracę, a rekrutacja może objąć także osoby na stanowiska pomocnicze.

Ale sytuacja na rynku jest w tym roku trudna. Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i branżowej firmy analitycznej JMK po dziesięciu miesiącach roku liczba rejestracji nowych autobusów zmalała w porównaniu z rokiem ubiegłym o prawie 9 proc. Krajowi przewoźnicy kupili w tym czasie łącznie 933 autobusy. Co prawda kiepski początek obecnego roku udało się przełamać wzrostem rejestracji w sierpniu i wrześniu, ale w październiku spadek powrócił.

Strategiczna dla polskiego rynku kategoria autobusów miejskich w październiku powiększyła stratę wobec zeszłorocznych wyników, która sięga 13,7 proc.

Największy spadek zanotował segment autokarów turystycznych: od stycznia sprzedano tylko 164 pojazdy, o prawie 30 proc. mniej niż przed rokiem. Ale tu spadek nie jest zaskoczeniem – ubiegłoroczny popyt napędzały zamówienia związane z obsługą Euro 2012.

Wśród marek liderem jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 373 pojazdy i ma prawie 40-proc. udział w rynku. Na drugim miejscu znalazł się Solaris z udziałem 15 proc., na trzecim – Autosan, który od stycznia do końca października dostarczył przewoźnikom 55 autobusów, o dziesięć mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej.

Dalsze perspektywy są jednak korzystne, zwłaszcza dla producentów autobusów hybrydowych, które są zamawiane przez odbiorców zagranicznych. Autobusowe hybrydy produkuje we Wrocławiu Volvo Buses, w Starachowicach i Poznaniu Man Bus, a w Bolechowie Solaris Bus & Coach.

—Adam Woźniak

Autosan z Sanoka, mimo upadłości, dalej produkuje autobusy. – Deklarujemy, że dołożymy starań, aby nie zawieść zaufania naszych kontrahentów – twierdzi spółka, którą od 7 października kieruje syndyk.

Zakład ma zamówienia na dziesięć autobusów. Wpłynęły one jeszcze przed ogłoszeniem upadłości. Większość ma być gotowa jeszcze przed końcem roku, bo są pieniądze na zbudowanie pojazdów.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki