Firma doradcza KPMG podaje, że w tym roku wartość rynku luksusowego wyniesie 10,8 mld zł. Do 2016 r. jego wartość ma rosnąć średnio o 6 proc. rocznie. W latach 2007–2012 było to średnio 13,6 proc.
– Osób zamożnych w Polsce jest znacznie mniej niż w krajach zachodnich, a odnosząc do liczby ludności – także w Czechach – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG.
Z raportu firmy wynika, że za największą część rynku odpowiadają samochody – auta klasy luksusowej oraz premium to 4,5 mld zł rocznie. 1,8 mld zł trafia na odzież i dodatki, 1,2 mld zł na hotele i spa, 0,9 mld zł zaś na nieruchomości najwyższej klasy.
– Polacy dopiero się uczą lokowania kapitału, a osoby zamożne wolą auta niż nieruchomości. Zmienia się podejście do mieszkania wysokiej klasy – mówi Nicolas Tommasini, dyrektor ds. operacyjnych Orco Property Group, inwestora apartamentowca Złota 44 w Warszawie. Jego zdaniem jeszcze kilka lat temu osoba zamożna wybierała raczej mieszkanie poza miastem w domu z ogrodem – dzisiaj może wybrać centrum.
– Polacy podejmują decyzje zakupowe inaczej, ponieważ to, co konsumenci przerobili u nas przez ostatnie 25 lat, w USA zajęło 120 lat – mówi prof. Małgorzata Bombol z SGH.