Reklama

Polacy zwiększają luksusowe wydatki

Choć tempo ich wzrostu spadło o połowę, to rośnie wartość rynku. Do Polski wchodzą kolejne marki z najwyższej półki.

Publikacja: 08.12.2013 15:31

VitkAc to dom handlowy zupełnie innej kategorii. Są w nim sklepy tylko marek z najwyższej półki jak

VitkAc to dom handlowy zupełnie innej kategorii. Są w nim sklepy tylko marek z najwyższej półki jak Gucci, Lanvin czy YSL.

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Firma doradcza KPMG podaje, że w tym roku wartość rynku luksusowego wyniesie 10,8 mld zł. Do 2016 r. jego wartość ma rosnąć średnio o 6 proc. rocznie. W latach 2007–2012 było to średnio 13,6 proc.

– Osób zamożnych w Polsce jest znacznie mniej niż w krajach zachodnich, a odnosząc do liczby ludności – także w Czechach – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG.

Z raportu firmy wynika, że za największą część rynku odpowiadają samochody – auta klasy luksusowej oraz premium to 4,5 mld zł rocznie. 1,8 mld zł trafia na odzież i dodatki, 1,2 mld zł na hotele i spa, 0,9 mld zł zaś na nieruchomości najwyższej klasy.

– Polacy dopiero się uczą lokowania kapitału, a osoby zamożne wolą auta niż nieruchomości. Zmienia się podejście do mieszkania wysokiej klasy – mówi Nicolas Tommasini, dyrektor ds. operacyjnych Orco Property Group, inwestora apartamentowca Złota 44 w Warszawie. Jego zdaniem jeszcze kilka lat temu osoba zamożna wybierała raczej mieszkanie poza miastem w domu z ogrodem – dzisiaj może wybrać centrum.

– Polacy podejmują decyzje zakupowe inaczej, ponieważ to, co konsumenci przerobili u nas przez ostatnie 25 lat, w USA zajęło 120 lat – mówi prof. Małgorzata Bombol z SGH.

Reklama
Reklama

Jej zdaniem choćby z tego powodu marki luksusowe też powinny inaczej komunikować się z klientami. – W Polsce nie jest mile widziane podkreślanie swojego statusu materialnego, choć nie ma w tym nic złego – wtóruje Marcin Dąbrowski, wiceprezes Generalnego Importera Jaguar i Land Rover w Polsce oraz Aston Martin Warszawa. Firma sprowadza tylko brytyjskie marki z segmentu luksusowego.

Wszystkie branże zgodnie podkreślają potencjał polskiego rynku. – Jeszcze dekadę temu tylko ok. 30 proc. gości w naszych hotelach stanowili Polacy. Dziś proporcje niemal się odwróciły, co pokazuje, jak duże zmiany w podejściu zachodzą – mówi Wiesław Likus, który zarządza siecią hoteli, m.in. Copernicus czy Pod Różą w Krakowie.

Powstają także marki, które zdobywają klientów nie tylko na naszym, ale i na międzynarodowym rynku. – Ostatnie zamówienie Harrods było trzykrotnie większe od pierwszego. Pokazuje to potencjał naszej marki, ale w Polsce zdobywanie klientów jest wciąż bardzo trudne – mówi Joanna Przetakiewicz, założycielka marki La Mania.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama