Polacy zwiększają luksusowe wydatki

Choć tempo ich wzrostu spadło o połowę, to rośnie wartość rynku. Do Polski wchodzą kolejne marki z najwyższej półki.

Publikacja: 08.12.2013 15:31

VitkAc to dom handlowy zupełnie innej kategorii. Są w nim sklepy tylko marek z najwyższej półki jak

VitkAc to dom handlowy zupełnie innej kategorii. Są w nim sklepy tylko marek z najwyższej półki jak Gucci, Lanvin czy YSL.

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Firma doradcza KPMG podaje, że w tym roku wartość rynku luksusowego wyniesie 10,8 mld zł. Do 2016 r. jego wartość ma rosnąć średnio o 6 proc. rocznie. W latach 2007–2012 było to średnio 13,6 proc.

– Osób zamożnych w Polsce jest znacznie mniej niż w krajach zachodnich, a odnosząc do liczby ludności – także w Czechach – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG.

Z raportu firmy wynika, że za największą część rynku odpowiadają samochody – auta klasy luksusowej oraz premium to 4,5 mld zł rocznie. 1,8 mld zł trafia na odzież i dodatki, 1,2 mld zł na hotele i spa, 0,9 mld zł zaś na nieruchomości najwyższej klasy.

– Polacy dopiero się uczą lokowania kapitału, a osoby zamożne wolą auta niż nieruchomości. Zmienia się podejście do mieszkania wysokiej klasy – mówi Nicolas Tommasini, dyrektor ds. operacyjnych Orco Property Group, inwestora apartamentowca Złota 44 w Warszawie. Jego zdaniem jeszcze kilka lat temu osoba zamożna wybierała raczej mieszkanie poza miastem w domu z ogrodem – dzisiaj może wybrać centrum.

– Polacy podejmują decyzje zakupowe inaczej, ponieważ to, co konsumenci przerobili u nas przez ostatnie 25 lat, w USA zajęło 120 lat – mówi prof. Małgorzata Bombol z SGH.

Jej zdaniem choćby z tego powodu marki luksusowe też powinny inaczej komunikować się z klientami. – W Polsce nie jest mile widziane podkreślanie swojego statusu materialnego, choć nie ma w tym nic złego – wtóruje Marcin Dąbrowski, wiceprezes Generalnego Importera Jaguar i Land Rover w Polsce oraz Aston Martin Warszawa. Firma sprowadza tylko brytyjskie marki z segmentu luksusowego.

Wszystkie branże zgodnie podkreślają potencjał polskiego rynku. – Jeszcze dekadę temu tylko ok. 30 proc. gości w naszych hotelach stanowili Polacy. Dziś proporcje niemal się odwróciły, co pokazuje, jak duże zmiany w podejściu zachodzą – mówi Wiesław Likus, który zarządza siecią hoteli, m.in. Copernicus czy Pod Różą w Krakowie.

Powstają także marki, które zdobywają klientów nie tylko na naszym, ale i na międzynarodowym rynku. – Ostatnie zamówienie Harrods było trzykrotnie większe od pierwszego. Pokazuje to potencjał naszej marki, ale w Polsce zdobywanie klientów jest wciąż bardzo trudne – mówi Joanna Przetakiewicz, założycielka marki La Mania.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji