Czy producenci aluminium nadążą za motoryzacją?

Popyt na aluminium w motoryzacji rośnie lawinowo, bo firmy dążą do ekonomiczności, dostawcy tego metalu gonią z budową nowych mocy, ale powstaje pytanie, czy wkrótce go nie zabraknie

Publikacja: 12.01.2014 08:59

Czy producenci aluminium nadążą za motoryzacją?

Foto: Bloomberg

Oczekuje się, że amerykański rynek blach aluminiowych wzrośnie w tym roku 5-krotnie wobec 2012 r. wraz z pojawianiem się takich pojazdów jak furgonetka pick-up truck F-150 Forda nowej generacji, z większą zawartością elementów aluminiowych, pokazywana na salonie w Detroit od 13 stycznia.

Popyt na aluminium będzie rosnąć, bo firmy samochodowe dążą do zmniejszania wagi swych pojazdów, aby zwiększyć ich sprawność energetyczną. — Jedyne, co okazało się trafne, to wszystkie prognozy o wykorzystaniu aluminium w motoryzacji mówiące o wzroście — stwierdził prezes dostawcy wyrobów z tego metalu, Novelis Inc., Phil Martens.

Rynek blach aluminiowych w USA, który wyniósł w 2012 r. niecałe 90 mln ton wzrośnie w tym roku do 540 tys. ton i będzie szybko rosnąć nadal, aby dojść do 1,43 mln t. w 2020 r. i 23,63 mln t. w 2025 r. — przewiduje niezależny analityk Lloyd O'Carroll. Na rynku dominują dostawcy Novelis i Alcoa i ich dominacja utrzyma się na razie, bo obie inwestują setki milionów dolarów w zwiększenie mocy produkcyjnych dla zaspokojenia popytu.

Aluminium zastosowano w dużej ilości w takich samochodach jak SUV Range Rover, sedany Audi A8 i Mercedes-Benz CLA, sportowy Chevrolet Corvette i elektryczna limuzyna Model S Tesla Motors.

Zdaniem analityków, wzrost popytu w USA jest w postępie geometrycznym, bo konsumenci wolą większe pojazdy z dużymi silnikami w czasie, gdy ostrzejsze normy zużycia paliwa i emisji spalin zmuszają producentów do starania się o większe redukowanie wagi pojazdów, niż udałoby się to przy samych wyrobach ze stali.

- Jeśli naprawdę chce się zaoszczędzić dużo na wadze w przypadku takiej furgonetki, to trzeba użyć czegoś lżejszego od stali, aby wygospodarować 350 kilo — stwierdził dyrektor firmy badającej sektor motoryzacji Ducker Worldwide, Dick Schultz.

Normy rządu USA wymagają, by do 2025 r. producenci samochodów zmniejszyli przeciętne zużycie paliwa. Już od 2016 roku statystyczne auto sprzedawane w USA będzie musiało przejeżdżać na galonie benzyny 35,4 mili, co daje wydajność na poziomie 6,64 l/100 km. Do 2024 poprzeczka ma pójść dużo wyżej – do 54,5 mili z galona (4,31 l/100 km).

Kluczową kwestią jest zatem, czy przemysł hutniczy potrafi sprostać popytowi. Jeśli nie, to niektórym firmom może po prostu zabraknąć blach aluminiowych dla lżejszych pojazdów nowej generacji.

Informacje o popycie

Szefowie branży aluminiowej mówią, że muszą znać na 2-3 lata wcześniej o wielkość spodziewanego popytu, bo tyle czasu potrzebują na zwiększenie mocy w istniejących zakładach albo zbudować nowe. Jeśli firmy samochodowe nie będą skutecznie informować ich o swych potrzebach, to może dojść do występowania niedoborów.

- Mogą pojawić się wąskie gardła, jeśli nagle przemysł samochodowy zaprojektuje pojazdy z dużą zawartością aluminium, jeśli przestawienie się całej branży nastąpi szybciej niż zwykle — uważa dyrektor działu badań cen i zakupów w firmie doradczej IHS Automotive, John Mothersole. Nie będzie to jednak problem długotrwały.

- Jeśli firmy samochodowe będą szybko podejmować decyzje, to to zadziała. Jeśli będą zbytnio zwlekać, może dojść do problemów — ogłosił prezes producenta wyrobów z aluminium Constellium NV, Pierre Vareille. Jego firma zamierza ogłosić w I kwartale plany wejścia na rynek aluminium dla motoryzacji w USA. Teraz ma zakład w Zachodniej Wirginii, obsługujący sektor lotnictwa.

Klienci są dobrej myśli. — Pracujemy nad zmniejszeniem wagi naszych pojazdów, więc nadal rośnie wykorzystanie aluminium i innych materiałów — stwierdził wiceprezes GM ds. globalnych programów, Doug Parks. — Jesteśmy w bliskim kontakcie z dostawcami, aby być pewni, że potrafią spełnić nasze rosnące potrzeby i jesteśmy przekonani, że to zrobią.

Producenci inwestują

Skok popytu zmusił producentów do dużych inwestycji. Novelis podała w grudniu, że przeznaczy 205 mln dolarów na linię produkcji aluminium w zakładach w Nowym Jorku i w Niemczech. W tym roku zakończy się budowa huty w Chinach. Novelis spodziewa się, że w ciągu 2 lat na sektor motoryzacji przypadnie 25 proc. jej działalności wobec 6 proc. dwa lata temu, w miarę odchodzenia od produkcji puszek do napojów — powiedział Martens. W dalszej perspektywie ma to być 50 proc.

Alcoa kończy rozbudowę działu produkcji dla motoryzacji kosztem 300 mln dolarów w zakładzie w stanie Iowa. Buduje także fabrykę w Arabii Saudyjskiej, a w przyszłym roku skończy rozbudowę zakładu w Tennessee za 275 mln dolarów.

- Prowadzimy stałą łączność z producentami samochodów o dostępnych mocach. Każdy klient chce wiedzieć, ile może dostać — powiedział szef globalnego marketingu dla motoryzacji w Alcoa, Randall Scheps.

Oczekuje się, że amerykański rynek blach aluminiowych wzrośnie w tym roku 5-krotnie wobec 2012 r. wraz z pojawianiem się takich pojazdów jak furgonetka pick-up truck F-150 Forda nowej generacji, z większą zawartością elementów aluminiowych, pokazywana na salonie w Detroit od 13 stycznia.

Popyt na aluminium będzie rosnąć, bo firmy samochodowe dążą do zmniejszania wagi swych pojazdów, aby zwiększyć ich sprawność energetyczną. — Jedyne, co okazało się trafne, to wszystkie prognozy o wykorzystaniu aluminium w motoryzacji mówiące o wzroście — stwierdził prezes dostawcy wyrobów z tego metalu, Novelis Inc., Phil Martens.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca