Reklama

Letni boom turystyczny zaczął się jesienią

Biura podróży sprzedają nawet dwa razy więcej wyjazdów wakacyjnych niż przed rokiem. Branża pobije w 2014 r. rekord obrotów, 5 mld zł – twierdzą eksperci.

Publikacja: 15.01.2014 02:02

Grecja w tym roku ponownie staje się obleganym kierunkiem

Grecja w tym roku ponownie staje się obleganym kierunkiem

Foto: archiwum prywatne, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Touroperatorzy zaczęli sprzedawać letnie wyjazdy już w zeszłym roku. Rainbow Tours – w październiku. Itaka, TUI i Neckermann – w listopadzie. Zacierają ręce, bo w zachowaniu klientów widać optymizm, jakiego dawno nie było. Do 6 stycznia biura Itaki odwiedziło i zarezerwowało letnie wyjazdy prawie 100 proc. więcej klientów niż przed rokiem (w całym roku 2013 firma miała ich 510 tys.). – Największym powodzeniem cieszą się hotele przy plażach w Turcji – mówi wiceprezes Piotr Henicz. – Bardzo dobrze w tym roku sprzedaje się też Grecja, zwłaszcza Kreta, Korfu i Kos. A nowości, jak Santorini i Samos, to wręcz nasze wakacyjne bestsellery.

Optymizm turystów

Neckermann najbardziej cieszy się z wyników sprzedaży wyjazdów do Turcji. W tym roku zwiększył w ofercie niemal trzykrotnie liczbę hoteli w okolicach Antalyi i Bodrum. – Stąd aż trzycyfrowy wzrost sprzedaży tego kierunku – mówi prezes Neckermann Polska Krzysztof Piątek. Nie podaje dokładnych danych, by „nie drażnić konkurencji". Chętnie informuje za to, jak idzie sprzedaż innych kierunków: Grecja – plus 43 proc., licząc rok do roku, Bułgaria – plus 28 proc., Hiszpania – bez zmian, Egipt – spadek o połowę. W sumie liczba klientów Neckermanna wzrosła o 15 proc., a obroty – o 23 proc. (firma planowała kilkunastostopniowy wzrost).

Jeszcze większym entuzjazmem tryska wiceprezes Rainbow Tours Remigiusz Talarek. – Jest super – mówi. Jego firma odnotowała 54-procentowy wzrost w pierwszym okresie sprzedaży imprez na 2014 r. Do końca grudnia sprzedała 42 tys. wyjazdów, podczas gdy rok wcześniej 27,2 tys. – Nasze najśmielsze prognozy przewidywały wzrost o 35 proc. – przyznaje Talarek.

Choć w TUI Poland początek sprzedaży nie przyniósł takiego sukcesu, prezes Marek Andryszak nie narzeka. Jego biuro sprzedało tyle samo wycieczek, ile rok wcześniej. Wprawdzie o 10 – 12 proc wzrosło zainteresowanie klientów wyjazdami do Turcji i o 7–8 proc. do Bułgarii, ale spadło, i to „ogromnie", do Egiptu.

Touroperatorzy są zgodni: większy ruch w biurach podróży to wynik optymizmu klientów. Ludzie mogą sobie pozwolić na wcześniejsze zaplanowanie wakacji, bo czują, że kryzys minął, i nie boją się, że stracą pracę i zarobki. Piotr Henicz dorzuca jeszcze jeden argument: wielu klientów przekonało się, że nie ma co czekać na oferty last minute. W zeszłym roku było ich mało, a często były droższe niż w okresie first minute.

Reklama
Reklama

– Rok 2014 powinien przynieść wzrost liczby klientów o nie mniej niż 15 proc., a przychodów o prawie jedną piątą – uważa Andrzej Betlej, ekspert z firmy TravelData. Jego zdaniem to będzie najlepszy rok w historii branży – obroty przekroczą 5 mld zł. W 2013 r. wyniosły, szacunkowo, 4,5 mld zł. Trudniej natomiast prognozować zyski organizatorów. – 2013 r. był ze względu na równowagę popytu i podaży tak dobry, że niełatwo im będzie osiągnąć lepsze wyniki finansowe – przewiduje Betlej.

Oblężone kierunki

Grecja była niespodziewanym hitem już w zeszłym roku. Sprzedaż wyjazdów w tym kierunku skoczyła, jak wynika z danych Wakacji.pl, jednej z największych sieci sprzedaży, o 40 proc. Na nowy sezon biura podróży przygotowały więc rozszerzoną ofertę grecką. Ale nie tylko. Jak mówi Piotr Henicz z Itaki, klienci chętnie rezerwują też wyjazdy do Hiszpanii (w tym na Wyspy Kanaryjskie) oraz do Maroka. W Rainbow Tours w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków wyjazdów znalazło się aż pięć greckich wysp: Zakintos, Rodos, Kreta, Kos, Korfu. A także Riwiera Turecka, Turcja Egejska i Maroko. Dalsze miejsca zajęły wczasy w Czarnogórze, Chorwacji, Hurghadzie i na Costa Brava.

Andrzej Betlej | ekspert z firmy TravelData, ?monitorującej rynek turystyczny

Rok 2013 definitywnie zakończył pięcioletni okres zastoju w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Tegoroczny sezon przyniesie wreszcie duży wzrost liczby klientów oraz obrotów w branży. Podstawą takiej opinii jest wzrastający optymizm konsumencki wynikający ?z poprawy koniunktury gospodarczej ?oraz znaczący popyt na wyjazdy odłożony z ostatnich dwóch sezonów.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama