Letni boom turystyczny zaczął się jesienią

Biura podróży sprzedają nawet dwa razy więcej wyjazdów wakacyjnych niż przed rokiem. Branża pobije w 2014 r. rekord obrotów, 5 mld zł – twierdzą eksperci.

Publikacja: 15.01.2014 02:02

Grecja w tym roku ponownie staje się obleganym kierunkiem

Grecja w tym roku ponownie staje się obleganym kierunkiem

Foto: archiwum prywatne, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Touroperatorzy zaczęli sprzedawać letnie wyjazdy już w zeszłym roku. Rainbow Tours – w październiku. Itaka, TUI i Neckermann – w listopadzie. Zacierają ręce, bo w zachowaniu klientów widać optymizm, jakiego dawno nie było. Do 6 stycznia biura Itaki odwiedziło i zarezerwowało letnie wyjazdy prawie 100 proc. więcej klientów niż przed rokiem (w całym roku 2013 firma miała ich 510 tys.). – Największym powodzeniem cieszą się hotele przy plażach w Turcji – mówi wiceprezes Piotr Henicz. – Bardzo dobrze w tym roku sprzedaje się też Grecja, zwłaszcza Kreta, Korfu i Kos. A nowości, jak Santorini i Samos, to wręcz nasze wakacyjne bestsellery.

Optymizm turystów

Neckermann najbardziej cieszy się z wyników sprzedaży wyjazdów do Turcji. W tym roku zwiększył w ofercie niemal trzykrotnie liczbę hoteli w okolicach Antalyi i Bodrum. – Stąd aż trzycyfrowy wzrost sprzedaży tego kierunku – mówi prezes Neckermann Polska Krzysztof Piątek. Nie podaje dokładnych danych, by „nie drażnić konkurencji". Chętnie informuje za to, jak idzie sprzedaż innych kierunków: Grecja – plus 43 proc., licząc rok do roku, Bułgaria – plus 28 proc., Hiszpania – bez zmian, Egipt – spadek o połowę. W sumie liczba klientów Neckermanna wzrosła o 15 proc., a obroty – o 23 proc. (firma planowała kilkunastostopniowy wzrost).

Jeszcze większym entuzjazmem tryska wiceprezes Rainbow Tours Remigiusz Talarek. – Jest super – mówi. Jego firma odnotowała 54-procentowy wzrost w pierwszym okresie sprzedaży imprez na 2014 r. Do końca grudnia sprzedała 42 tys. wyjazdów, podczas gdy rok wcześniej 27,2 tys. – Nasze najśmielsze prognozy przewidywały wzrost o 35 proc. – przyznaje Talarek.

Choć w TUI Poland początek sprzedaży nie przyniósł takiego sukcesu, prezes Marek Andryszak nie narzeka. Jego biuro sprzedało tyle samo wycieczek, ile rok wcześniej. Wprawdzie o 10 – 12 proc wzrosło zainteresowanie klientów wyjazdami do Turcji i o 7–8 proc. do Bułgarii, ale spadło, i to „ogromnie", do Egiptu.

Touroperatorzy są zgodni: większy ruch w biurach podróży to wynik optymizmu klientów. Ludzie mogą sobie pozwolić na wcześniejsze zaplanowanie wakacji, bo czują, że kryzys minął, i nie boją się, że stracą pracę i zarobki. Piotr Henicz dorzuca jeszcze jeden argument: wielu klientów przekonało się, że nie ma co czekać na oferty last minute. W zeszłym roku było ich mało, a często były droższe niż w okresie first minute.

– Rok 2014 powinien przynieść wzrost liczby klientów o nie mniej niż 15 proc., a przychodów o prawie jedną piątą – uważa Andrzej Betlej, ekspert z firmy TravelData. Jego zdaniem to będzie najlepszy rok w historii branży – obroty przekroczą 5 mld zł. W 2013 r. wyniosły, szacunkowo, 4,5 mld zł. Trudniej natomiast prognozować zyski organizatorów. – 2013 r. był ze względu na równowagę popytu i podaży tak dobry, że niełatwo im będzie osiągnąć lepsze wyniki finansowe – przewiduje Betlej.

Oblężone kierunki

Grecja była niespodziewanym hitem już w zeszłym roku. Sprzedaż wyjazdów w tym kierunku skoczyła, jak wynika z danych Wakacji.pl, jednej z największych sieci sprzedaży, o 40 proc. Na nowy sezon biura podróży przygotowały więc rozszerzoną ofertę grecką. Ale nie tylko. Jak mówi Piotr Henicz z Itaki, klienci chętnie rezerwują też wyjazdy do Hiszpanii (w tym na Wyspy Kanaryjskie) oraz do Maroka. W Rainbow Tours w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków wyjazdów znalazło się aż pięć greckich wysp: Zakintos, Rodos, Kreta, Kos, Korfu. A także Riwiera Turecka, Turcja Egejska i Maroko. Dalsze miejsca zajęły wczasy w Czarnogórze, Chorwacji, Hurghadzie i na Costa Brava.

Andrzej Betlej | ekspert z firmy TravelData, ?monitorującej rynek turystyczny

Rok 2013 definitywnie zakończył pięcioletni okres zastoju w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Tegoroczny sezon przyniesie wreszcie duży wzrost liczby klientów oraz obrotów w branży. Podstawą takiej opinii jest wzrastający optymizm konsumencki wynikający ?z poprawy koniunktury gospodarczej ?oraz znaczący popyt na wyjazdy odłożony z ostatnich dwóch sezonów.

Touroperatorzy zaczęli sprzedawać letnie wyjazdy już w zeszłym roku. Rainbow Tours – w październiku. Itaka, TUI i Neckermann – w listopadzie. Zacierają ręce, bo w zachowaniu klientów widać optymizm, jakiego dawno nie było. Do 6 stycznia biura Itaki odwiedziło i zarezerwowało letnie wyjazdy prawie 100 proc. więcej klientów niż przed rokiem (w całym roku 2013 firma miała ich 510 tys.). – Największym powodzeniem cieszą się hotele przy plażach w Turcji – mówi wiceprezes Piotr Henicz. – Bardzo dobrze w tym roku sprzedaje się też Grecja, zwłaszcza Kreta, Korfu i Kos. A nowości, jak Santorini i Samos, to wręcz nasze wakacyjne bestsellery.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Komórkowa sieć robi rewolucję. Wycofała tańsze abonamenty. Jest coś w zamian
Biznes
Podcast "Twój Biznes": Zawieszenie broni na Bliskim Wschodzie, reformy w Niemczech i plany Enei
Biznes
Szef sieci Play: Mamy ambicje przegonić Orange
Biznes
Guntram B. Wolff: Ryzykujemy przepłacanie za obronność
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Atak Iranu, Ormuz i bezpieczeństwo energetyczne, brytyjska strategia przemysłowa