General Motors wypłaci pierwsze dywidendy od ponad 5 lat

Po raz pierwszy od czasów ogłoszenia bankructwa i gruntownej reorganizacji General Motors wypłaci swoich akcjonariuszom dywidendę. Wyniesie ona 30 centów na każdy udział.

Publikacja: 15.01.2014 15:42

General Motors wypłaci pierwsze dywidendy od ponad 5 lat

Foto: Bloomberg

 

Ostatni raz GM wypłacił inwestorom dywidendę w 2008 roku. Kilka miesięcy później koncerm z Detroit musiał skorzystać z pomocy rządu federalnego i po ogłoszeniu bankructwa został de facto znacjonalizowany. Dopiero w grudniu ubiegłego roku Departament Skarbu pozbył się ostatnich udziałów w General Motors. W końcowym rozrachunku ratowanie GM kosztowało amerykańskich podatników około 10 miliardów dolarów. Administracja jednak argumentuje, że koszty finansowe i społeczne likwidacji bankrutującego w czasie wielkiej recesji koncernu byłyby nieporownywalnie wyższe.

General Motors zaczął ponowie przynosić zyski  w 2010 roku i od tego czasu zanotował 15 kolejnych kwartałów na plusie. "Zarząd spółki zdaje sobie sprawę, iż inwestorzy powinni mieć udział w naszym sukcesie" – napisał w oświadczeniu prezes i dyrektor generalny GM Dan Akerson.

Drugim producentem aut, który był zmuszony do bankructwa i oddania się pod tymczasową kuratelę rządu był Chrysler. W odróżnieniu od GM, który po reorganizacji stał się publiczną spółką giełdową, Chrysler zostanie w całości przejęty przez włoskiego Fiata. Budzi to USA spore kontrowersje, bo ratowanie najmniejszego z koncernów Wielkiej Trójki także kosztowało podatników 1,3 mld dolarów netto. Także i ten koncern od kilku kwartałów przynosi zyski.

Trzeci z koncernów Wielkiej Trójki – Ford Motor Co., który jako jedyny nie skorzystał z rządowej pomocy wypłaca udziałowcom dywidendy od 2012 roku. W ubiegłym tygodniu poinformował, że podnosi dywidendę za ostatni kwartał z 10 centów do 12,5 centa na akcję.

Ostatni raz GM wypłacił inwestorom dywidendę w 2008 roku. Kilka miesięcy później koncerm z Detroit musiał skorzystać z pomocy rządu federalnego i po ogłoszeniu bankructwa został de facto znacjonalizowany. Dopiero w grudniu ubiegłego roku Departament Skarbu pozbył się ostatnich udziałów w General Motors. W końcowym rozrachunku ratowanie GM kosztowało amerykańskich podatników około 10 miliardów dolarów. Administracja jednak argumentuje, że koszty finansowe i społeczne likwidacji bankrutującego w czasie wielkiej recesji koncernu byłyby nieporownywalnie wyższe.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca