Samoloty serii C znów opóźnione

Kanadyjski Bombardier uprzedził, że odroczy do półrocza 2015 debiut handlowy nowych samolotów regionalnych serii C.

Publikacja: 17.01.2014 14:15

Dłuższa od zakładanej faza testów jest przyczyną opóźnienia o 9 miesięcy przekazania pierwszego mniejszego samolotu CS100. Wiadomość z Montrealu o kolejnej zwłoce w realizacji programu spowodowała spadek akcji Bombardiera na giełdzie w Toronto o 6,6 proc., do poziomu najniższego od początku maja. Większa wersja CS300 wejdzie do eksploatacji około 6 miesięcy później.

Maszyny serii C powstają z lekkich materiałów kompozytowych, z zastosowaniem innych nowoczesnych technologii, co ma zapewnić mniejsze zużycie paliwa i niższe koszty eksploatacji dla linii lotniczych.

Jedna z nich, która na samym początku zawarła umowę z procentem poinformowała, że rozmawia z nim o konsekwencjach tej zwłoki.

— Oczywiście nie cieszymy się z tego — stwierdził rzecznik Lufthansy, Nils Haupt, firmy matki jednego z premierowych klientów (launch customer), Swissa. Haupt dodał, że zazwyczaj w przypadku takich opóźnień wchodzi w grę kompensata przewidziana w kontrakcie klienta z producentem. Nie chciał jednak powiedzieć niczego więcej o kontrakcie z Bombardierem.

- Proszę przypomnieć sobie Dreamlinera, A380. Mieliśmy już do czynienia z opóźnieniami w dostawach w ostatnich latach. Oczywiście nie zakładaliśmy, że teraz też tak będzie, ale teraz, gdy już do tego doszło, musimy z tym żyć. To nie koniec świata — powiedział.

Pierwszy próbny lot samolotu serii C odraczano trzy razy, doszło do niego w końcu 4 miesiące temu. Maszyny te miały wejść do eksploatacji rok później — zapowiadał ambitnie producent, ale analitycy spodziewali się raczej przesunięcia terminu na początek 2015 r.

- Nie ma żadnej niespodzianki, że termin ten przesunięto — stwierdził analityk z National Bank Financial, Cameron Doerksen w nocie do klientów. Jednak nowy termin jest nawet późniejszy od naszych oczekiwań i z pewnością wykracza poza powszechną opinię, że miał to być I kwartał 2015. Doerksen nie przewiduje rezygnacji z dotychczasowych zamówień i ocenia, że opóźnienie zwiększy o kilkaset milionów dolarów program o wartości 3,4 mld dolarów kanadyjskich z powodu dodatkowych prac inżynieryjnych i testów.

Odrębnie Bombardier ogłosił o sprzedaniu saudyjskiej Gulf Airlines 167 samolotów serii C o wartości 2 mld dolarów, z opcją dalszych 10.

Rywalizacja z gigantami

Opóźnienie jest jednak porażką czwartego na świecie producenta samolotów, który miał ambitny plan zdominowania rosnącego rynku samolotów 100-149-miejscowych i podjęcia rywalizacji z mniejszymi maszynami Airbusa i Boeinga.

Producent twierdzi, że jego samoloty będą o 15 proc. tańsze w eksploatacji, spalać o 20 proc. mniej paliwa i są znaczeni cichsze od konkurencyjnych wąskokadłubowych. Zapowiedziane przez Kanadyjczyków usprawnienia skłoniły Airbusa i Boeinga do przystąpienia w ostatnich latach do programów produkcji nowszych wersji starszych maszyn, z podobnymi, bardziej oszczędnymi silnikami.

Bombardier ogłaszał wcześniej, że próbne loty przebiegają zgodnie z planem, a na początku bieżącego roku miał przedstawić harmonogram przekazywania tych samolotów klientom.

Dłuższa od zakładanej faza testów jest przyczyną opóźnienia o 9 miesięcy przekazania pierwszego mniejszego samolotu CS100. Wiadomość z Montrealu o kolejnej zwłoce w realizacji programu spowodowała spadek akcji Bombardiera na giełdzie w Toronto o 6,6 proc., do poziomu najniższego od początku maja. Większa wersja CS300 wejdzie do eksploatacji około 6 miesięcy później.

Maszyny serii C powstają z lekkich materiałów kompozytowych, z zastosowaniem innych nowoczesnych technologii, co ma zapewnić mniejsze zużycie paliwa i niższe koszty eksploatacji dla linii lotniczych.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Komórkowa sieć robi rewolucję. Wycofała tańsze abonamenty. Jest coś w zamian
Biznes
Podcast "Twój Biznes": Zawieszenie broni na Bliskim Wschodzie, reformy w Niemczech i plany Enei
Biznes
Szef sieci Play: Mamy ambicje przegonić Orange
Biznes
Guntram B. Wolff: Ryzykujemy przepłacanie za obronność
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Atak Iranu, Ormuz i bezpieczeństwo energetyczne, brytyjska strategia przemysłowa