Coraz dalsze loty Norwegiana

Tani norweski przewoźnik otrzymał od władz Irlandii licencję na działalność jego filii lotów międzykontynentalnych i postanowił zwiększyć flotę dreamlinerów

Publikacja: 13.02.2014 15:48

Norwegian stał się w tym roku jedyną tanią linią lotniczą z Europy, która uruchomiła loty dalekiego zasięgu do Ameryki Płn. i Azji (Bangkok) ze Skandynawii wprowadzając samoloty B787 Dreamliner, zarejestrowane w Irlandii, obsadzane załogami z Tajlandii i częściowo Amerykanami. W tym roku planuje uruchomienie połączeń między Londynem i Nowym Jorkiem.

Organizacje branżowe, m.in. pilotów liniowych ALPAI,  także linie lotnicze Lufthansaa, British Airways) krytykowały jego plany twierdząc, że Norwegian chce wykorzystać luki w przepisach do osiągania nieuczciwej przewagi w kosztach nad rywalami. Norwegowie odrzucali te zarzuty.

Nowa irlandzka filia Norwegian Air Int'l otrzymała właśnie od władz w Dublinie certyfikat na rozpoczęcie działalności - poinformował rzecznik irlandzkiego urzędu lotnictwa IAA. Pozwala to filii  organizować loty dalekiego zasięgu z Europy.

Norwegian wystąpił też do resortu transportu USA o podobne zezwolenie wymagane dla zagranicznego przewoźnika.

Mniejsza strata, nowe samoloty

W IV kwartale Norwegian poniósł stratę netto  283 mln koron (46,27 mln dolarów) po zysku 23 mln rok temu, ale analitycy spodziewali się straty 356 mln. W tym roku zamierza zwiększyć do 40 proc. z 32 proc. w 2013 r. przychody liczone na pasażerokilometr. To główny miernik wykorzystania mocy przewozowych.

Norwegowie podpisali ponadto umowę z firmą leasingową ILFC na zakup czterech B787-9, wydłużoną wersję Dreamlinera, zwiększając łączne zamówienie do 14. Trzy takie samoloty już odebrali i używają ze zmiennym szczęściem.

Norwegian stał się w tym roku jedyną tanią linią lotniczą z Europy, która uruchomiła loty dalekiego zasięgu do Ameryki Płn. i Azji (Bangkok) ze Skandynawii wprowadzając samoloty B787 Dreamliner, zarejestrowane w Irlandii, obsadzane załogami z Tajlandii i częściowo Amerykanami. W tym roku planuje uruchomienie połączeń między Londynem i Nowym Jorkiem.

Organizacje branżowe, m.in. pilotów liniowych ALPAI,  także linie lotnicze Lufthansaa, British Airways) krytykowały jego plany twierdząc, że Norwegian chce wykorzystać luki w przepisach do osiągania nieuczciwej przewagi w kosztach nad rywalami. Norwegowie odrzucali te zarzuty.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?