LOT wyleciał ze strat

26 mln zł zysku netto i wynik operacyjny na poziomie minus 4 mln zł jest o 138 mln zł lepszy niż zakładany w Planie Restrukturyzacji — tak wyglądają wyniki finansowe LOT-u po audycie.

Publikacja: 02.04.2014 12:45

LOT wyleciał ze strat

Foto: Bloomberg

Na ten rok LOT podtrzymuje prognozę zysku operacyjnego na poziomie 70 mln złotych.

Osiągnięcie takiego skoku w poprawie wyników było możliwe dzięki planowi restrukturyzacji, oraz wprowadzeniu atrakcyjniejszego dla pasażerów i oszczędniejszego dla spółki Boeinga 787.

Już w sierpniu 2013 r. prezes LOT-u, Sebastian Mikosz mówił o tym, że wynik finansowy będzie nie trzycyfrowy na minusie, ale dwucyfrowy, a strata operacyjna wyniesie 60-70 mln złotych. W listopadzie 2013 LOT ponownie skorygował prognozy i ostatecznie w grudniu pojawiła się kwota minus 20 mln zł straty operacyjnej.

Po raz pierwszy od 2008 r. przewoźnik odnotował zysk netto. Wynosi on 26 milionów złotych wobec zakładanych w planie restrukturyzacji ok. minus 196 mln zł, czyli poprawił wynik o ponad 222 miliony. Zbliżył się też do momentu, w którym zacznie zarabiać na działalności podstawowej, czyli lataniu. Strata sięgająca 4 mln złotych oznacza poprawę o ponad 138 milionów. W jej zmniejszeniu pomogły czynniki zewnętrzne, jak np tańsze paliwo, które jednak w dużej mierze zostały „zjedzone" przez słabego złotego. Nie bez znaczenia była też wyjątkowo łagodna zima, mało odwołanych rejsów i rzadsze korzystanie z odladzania i odśnieżania maszyn. Według informacji LOT-u z tego źródła (czyli dzięki czynnikom zewnętrznym) pochodzi 19 mln odrobionych strat. Reszta — 119 mln, to efekty planu restrukturyzacji, cięcia kosztów, skuteczniejszego marketingu, lepszego wypełnienia samolotów.

Przy tym LOT zaznacza, że na wynik nie ma też wpływu porozumienie z Boeingiem dotyczące odszkodowania za okres, kiedy maszyny nie wykonywały rejsów długodystansowych. Według nieoficjalnych informacja spoza spółki, wyniosło ono 103 mln złi było wyższe o 3 mln zł, o jakie wnioskował LOT.

Przy tym tak gwałtowna poprawa wyników została osiągnięta pomimo konieczności ograniczenia zdolności przewozowych w ramach tzw środków kompensacyjnych. Jest to wymóg Komisji Europejskiej wobec wszystkich unijnych przewoźników, którzy korzystają z pomocy publicznej. W 2013 r. LOT przewiózł 4,6 mln osób, o 5 proc mniej, niż w 2012.

W gwałtownym skoku wyników finansowych pomogły m.in. cięcia kosztów administracyjnych restrukturyzacja zatrudnienia, zmniejszenie kosztów dystrybucji biletów oraz renegocjacje umów z dostawcami.

— LOT także wyraźnie efektywniej zarządza siatką połączeń, zwiększa możliwości transferowania pasażerów, poprawia elastyczność taryf- ocenia Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego.

Najwięcej jednak „zarobił" dreamliner. Dzięki tej maszynie LOT zyskał 95 milionów złotych. Coraz łatwiej jest LOT-owi wypełnić klasę biznes na rejsach atlantyckich i na trasie Warszawa-Pekin. W dreamlinerach „przebiła się " także wyższa klasa ekonomiczna — Premium Club. W sumie, dzięki dreamlinerowi, o ponad 80 proc. wzrosła w ubiegłym roku (w porównaniu do 2012) liczba pasażerów skłonnych więcej zapłacić za bilety. Boeing 787 daje też większe możliwości przewozu cargo.

Przed LOT-em teraz najtrudniejszy okres. Wyczerpane zostały najprostsze środki oszczędnościowe i dodatkowo nadal trzeba ograniczać ofertę, czyli wpływy będą malały. Wiadomo, że przewoźnik chce maksymalnie odsunąć w czasie skorzystanie z możliwości sięgnięcia po drugą transzę pomocy publicznej. Dojdzie do tego najprawdopodobniej w II połowie roku. Nie jest natomiast znana kwota o jaką wystąpi LOT. Maksymalnie może to być 381 mln złotych.

Kolejne wyzwanie to czekanie na „wyrok" Komisji Europejskiej. Kluczowe jest uzyskanie akceptacji dla planu restrukturyzacji. Dobre wyniki za 2013 powinny jednak być silnym argumentem.

Na ten rok LOT podtrzymuje prognozę zysku operacyjnego na poziomie 70 mln złotych.

Osiągnięcie takiego skoku w poprawie wyników było możliwe dzięki planowi restrukturyzacji, oraz wprowadzeniu atrakcyjniejszego dla pasażerów i oszczędniejszego dla spółki Boeinga 787.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji