2013 r. był kolejnym, w którym liczba systemów franczyzowych i agencyjnych wzrosła. Jak podaje firma doradcza Profit System w tym roku liczba firm na licencji znanych marek może przekroczyć 63 tysiące. Głównym powodem, dla którego przedsiębiorcy od lat, niezależnie od sytuacji na rynku, decydują się na współpracę franczyzową, jest efekt skali np. w postaci lepszych warunków zaopatrzenia. Znaczenie franczyzy najlepiej widać na przykładzie branży spożywczej, gdzie mimo ogólnego spadku liczby sklepów na rynku, ich liczba we franczyzie systematycznie rośnie. Tu również działa najliczniejsza sieć, którą po raz kolejny okazała się marka abc, należąca do Eurocash, posiadająca ponad 6,1 tys. sklepów.

Profit System szacuje, że w 2014 roku zadebiutuje na rynku tysięczna marka franczyzowa. Najwięcej nowych systemów powstaje w gastronomii i branży odzieżowej, ale tam też jest najwięcej porażek. Najliczniejsza pod względem liczby franczyzobiorców pozostaje branża spożywcza, ale to placówek doradztwa prawnego i biznesowego przybywało najszybciej w 2013 roku.

W sumie w 2013 roku na rynku pojawiło się 101 nowych franczyz. Rekordowa okazała się gastronomia, gdzie przybyły 22 nowe systemy. Swoim pomysłem na biznes chętnie dzielili się także właściciele sieci sklepów spożywczych (18 nowych systemów) oraz marek odzieżowych (12), w tym marki znane na rynku od wielu lat, jak łódzkie Pawo. Na koniec 2013 roku działało łącznie 941 systemów na licencji.

Z raportu wynika też, że w ubiegłym roku z franczyzy zrezygnowały 52 firmy –najwięcej (po 11) z branży odzieżowej i gastronomii. Z kolei wzrost liczby placówek franczyzowych w 2013 roku zanotowało ponad 44 proc. franczyzodawców.

Średnia inwestycja we franczyzę w 2013 roku wyniosła 211,05 tys. zł w handlu i 105,73 tys. zł w usługach.