Już uruchomione od ubiegłego roku przetargi obejmują 173 kilometry dróg. Ich budowa będzie kosztować 14,25 mld zł. Jeszcze w marcu 2013 r. ogłoszony został przetarg na budowę przeszło 15-kilometrowego fragmentu ekspresówki S8 na odcinku Marki – Radzymin, w sierpniu rozpoczęło się postępowanie na 25-kilometrową obwodnicę Radomia w ciągu drogi S7, a w listopadzie – na 9-kilometrową obwodnicę Góry Kalwarii.
W grudniu zaczął się przetarg na budowę prawie 22 kilometrów ekspresówki S8 od Radziejowic do Paszkowa, która będzie realizowana w latach 2015–2017. Będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, 4 węzły (Żabia Wola, Siestrzeń, Młochów i Nadarzyn), ponadto 13 wiaduktów, 3 mosty, a także 6 kładek dla pieszych.
Koniec roku przyniósł także przetarg na 62-kilometrowy odcinek trasy S17 od węzła Lubelska do granicy województwa mazowieckiego, a także uruchomienie postępowań na dokończenie Południowej Obwodnicy Warszawy, pomiędzy Puławską a Lubelską.
Czekają na pieniądze
Kolejne 14 miliardów mają być warte przetargi dopiero przygotowywane. Tych pieniędzy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowyuch i Autostrad jeszcze nie ma – finansowanie ma dopiero zapewnić nowa perspektywa budżetowa UE.
Ta część inwestycji obejmuje 232 kilometry dróg. To m.in. 29 km drogi S8 Wyszków-Ostrów Mazowiecki, na budowę której przetarg zaplanowano na przełom 2014/2015 roku, a także kolejne 9,4 kilometra od Ostrowa Mazowieckiego do granicy województwa z przetargiem w roku przyszłym.