30 mld zł na nowe drogi na Mazowszu

Przybędzie przeszło 400 kilometrów tras.

Publikacja: 04.04.2014 02:37

30 mld zł na nowe drogi na Mazowszu

Foto: Bloomberg

Już uruchomione od ubiegłego roku przetargi obejmują 173 kilometry dróg. Ich budowa będzie kosztować 14,25 mld zł. Jeszcze w marcu 2013 r. ogłoszony został przetarg na budowę przeszło 15-kilometrowego fragmentu ekspresówki S8 na odcinku Marki – Radzymin, w sierpniu rozpoczęło się postępowanie na 25-kilometrową obwodnicę Radomia w ciągu drogi S7, a w listopadzie – na 9-kilometrową obwodnicę Góry Kalwarii.

W grudniu zaczął się przetarg na budowę prawie 22 kilometrów ekspresówki S8 od Radziejowic do Paszkowa, która będzie realizowana w latach 2015–2017. Będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, 4 węzły (Żabia Wola, Siestrzeń, Młochów i Nadarzyn), ponadto 13 wiaduktów, 3 mosty, a także 6 kładek dla pieszych.

Koniec roku przyniósł także przetarg na 62-kilometrowy odcinek trasy S17 od węzła Lubelska do granicy województwa mazowieckiego, a także uruchomienie postępowań na dokończenie Południowej Obwodnicy Warszawy, pomiędzy Puławską a Lubelską.

Czekają na pieniądze

Kolejne 14 miliardów mają być warte przetargi dopiero przygotowywane. Tych pieniędzy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowyuch i Autostrad jeszcze nie ma – finansowanie ma dopiero zapewnić nowa perspektywa budżetowa UE.

Ta część inwestycji obejmuje 232 kilometry dróg. To m.in. 29 km drogi S8 Wyszków-Ostrów Mazowiecki, na budowę której przetarg zaplanowano na przełom 2014/2015 roku, a także kolejne 9,4 kilometra od Ostrowa Mazowieckiego do granicy województwa z przetargiem w roku przyszłym.

Na początek 2015 roku zaplanowano przetarg na 2 km trasy S2 w rejonie węzła Lubelska, a w 2016 roku będą postępowania na prawie 57 km ekspresówki S7 między Płońskiem a Warszawą. Cały fragment podzielony został na dwa odcinki: Płońsk-Czosnów oraz Czosnów-Warszawa. W tym samym roku ma być przetarg na ponad 20 km Wschodniej Obwodnicy Warszawy.

Dwie duże inwestycje są już realizowane. Pierwsza to 15-kilometrowy odcinek S8 Opacz-Paszków, którego budowa kosztuje ponad miliard złotych i ma się zakończyć w grudniu przyszłego roku. Druga jest budowa 4,6-kilometrowego odcinka S8 od ulicy Powązkowskiej do Modlińskiej. Koniec inwestycji wartej przeszło 960 mln zł planowany jest na październik 2015 roku.

Finalizacja przetargów może się jednak opóźniać. Przykładem jest warta 1,1 mld zł obwodnica Marek, gdzie otwarcie przetargu zostało przesunięte na kwiecień.

Powodem jest duża liczba pytań, jakie firmy kierowały do GDDKiA (łącznie około tysiąca; dotyczyły m.in. nawierzchni na ścieżkach rowerowych czy wycinki drzew). To normalna część procedury mająca wyjaśnić wątpliwości. Daje też startującym w przetargu więcej czasu na dopracowanie ofert.

– Pozwala to nam wierzyć, że oferty będą przygotowane w sposób pozwalający na sprawną realizację kontraktu – mówi Agnieszka Stefańska, gł. specjalista w warszawskim oddziale GDDKiA.

Mogą być korki

Niewyjaśnioną kwestią pozostaje budowa wylotówki z Warszawy na Grójec – 29 kilometrów S7. Była już w planach, ale pieniądze przesunięto na budowę warszawskiego ringu.

Tymczasem zdaniem ekspertów ds. prognozowania ruchu, bez wylotówki S7 korki grożą ulicy Puławskiej, jednej z najważniejszych arterii wylotowych stolicy.

– Rezygnacja z budowy trasy wylotowej S7 z Warszawy na Lesznowolę może pogorszyć warunki ruchu drogowego na południu aglomeracji warszawskiej – ostrzega Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

O budowę upominają się także miejscowości przy planowanej trasie. Lesznowola spodziewa się, że w ciągu 5 lat od zakończenia inwestycji w gminie przybyłoby co najmniej tysiąc nowych firm z 10 tys. miejsc pracy.

– Dzięki S7 nasze dochody budżetowe mogłyby wzrosnąć do roku 2024 niemal dwukrotnie – wylicza kierownik Referatu Przygotowania i Realizacji Inwestycji w gminie Lesznowola, Andrzej Olbrysz.

Już uruchomione od ubiegłego roku przetargi obejmują 173 kilometry dróg. Ich budowa będzie kosztować 14,25 mld zł. Jeszcze w marcu 2013 r. ogłoszony został przetarg na budowę przeszło 15-kilometrowego fragmentu ekspresówki S8 na odcinku Marki – Radzymin, w sierpniu rozpoczęło się postępowanie na 25-kilometrową obwodnicę Radomia w ciągu drogi S7, a w listopadzie – na 9-kilometrową obwodnicę Góry Kalwarii.

W grudniu zaczął się przetarg na budowę prawie 22 kilometrów ekspresówki S8 od Radziejowic do Paszkowa, która będzie realizowana w latach 2015–2017. Będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, 4 węzły (Żabia Wola, Siestrzeń, Młochów i Nadarzyn), ponadto 13 wiaduktów, 3 mosty, a także 6 kładek dla pieszych.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej