Reklama

Fuzja w cemencie

Francuska Lafarge i szwajcarska Holcim, odpowiednio drugi i trzeci największy producent cementu, uzgodniły warunki fuzji. Szczegóły ogłoszą 7 kwietnia

Publikacja: 07.04.2014 10:46

Rady administracyjne obu grup zebrały się w sobotę, zatwierdziły ten projekt, mają go ogłosić w poniedziałek 7 kwietnia i już przystąpiły do rozwiązywania ewentualnych problemów konkurencji, jakie powstaną w wyniku fuzji — poinformowała osoba związana ze sprawą, potwierdzając informacje „Le Figaro". Żadna z tych firm nie chciała udzielić jakiejkolwiek wypowiedzi.

Operacja nastąpi poprzez publiczną ofertę zamiany akcjami złożoną przez Holcim wobec Lafarge. Centralą nowej grupy będzie Szwajcaria, a w obu krajach będą siedziby operacyjne. Prezes Lafarge Bruno Lafont zostanie szefem ds. operacyjnych, a prezesem zostanie Szwajcar Bernard Fontana.

Komplementarność geograficzna

Obie grupy, których łączne obroty przekraczają 30 mld euro, a  zatrudniają ponad 130 tys. ludzi na świecie,  mają ważnych akcjonariuszy. Najważniejszymi inwestorami w Lafarge są spółka holdingu Albert Frere, Grupa Bruxelles Lambert i egipski magnat Nassef Sawiris. Udziały w Holcimie mają miliarderzy, szwajcarski Thomas Schmidheiny i rosyjski Filaret Gałczew.

Lafarge, największy na świecie producent cementu (bez Chin) i drugi granulatów wypracował w 2013 r. obroty 15,2 mld euro, a Holcim 19,7 mld franków (16,1 mld euro). Lafarge osiąga ponad 60 proc. obrotów na wschodzących rynkach, jest obecny zwłaszcza w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Ameryka Łacińska i Azja-Pacyfik zapewniają z kolei 65 proc. obrotów szwajcarskiej grupy ze sprzedaży cementu, ale 80 proc. z granulatów w Europie i Ameryce Płn.

Przyszły światowy lider cementowy będzie więc mieć pozycję dominującą w Europie i w USA, co zmusi go do sprzedania części aktywów, aby otrzymał zgodę od urzędów ds. konkurencji. Specjaliści wymieniają także Brazylię, Kanadę, Filipiny, gdzie może mieć dominującą pozycję. Obie grupy mają ponadto moce produkcyjne mocno zazębiające się we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Czechach, Rumunii, Serbii — uważa analityczka z Morningstar, Elizabeth Collins.

Reklama
Reklama

Analitycy odnotowują, że fuzja pomoże Francuzom zmniejszyć o połowę koszty stałe i zmienne. Holcim ma lepszą notę wiarygodności kredytowej od Lafarge, więc nowa grupa będzie korzystać z mniejszych kosztów pozyskiwania środków finansowych. Lafarge oceniany na poziomie spekulacyjnym (junk) przez Standard&Poor's i Moody postawił sobie za cel powrót do przyzwoitej oceny inwestycyjnej do końca 2014 r.

Największym na świecie producentem cementu jest chińska Anchui Conch (217 mln ton rocznie), a pierwsza dziesiątkę tworzą Lafarge (205 mln t), Holcim (174 mln), chińska CNGM (128 mln), HeidelbergCement (90 mln), Italcementi (76 mln), meksykańska Cemex (76 mln), Taiwan Cement Corp (64 mln), China Resources (59 mln) i chińska Sinoma (53 mln) — podaje Globalcement.

Rady administracyjne obu grup zebrały się w sobotę, zatwierdziły ten projekt, mają go ogłosić w poniedziałek 7 kwietnia i już przystąpiły do rozwiązywania ewentualnych problemów konkurencji, jakie powstaną w wyniku fuzji — poinformowała osoba związana ze sprawą, potwierdzając informacje „Le Figaro". Żadna z tych firm nie chciała udzielić jakiejkolwiek wypowiedzi.

Operacja nastąpi poprzez publiczną ofertę zamiany akcjami złożoną przez Holcim wobec Lafarge. Centralą nowej grupy będzie Szwajcaria, a w obu krajach będą siedziby operacyjne. Prezes Lafarge Bruno Lafont zostanie szefem ds. operacyjnych, a prezesem zostanie Szwajcar Bernard Fontana.

Reklama
Biznes
Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Biznes
Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji
Biznes
Równe płace, równe szanse – Grupa Żabka ponownie z certyfikatem EQUAL-SALARY
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama