Odrobina luksusu w butelce

Przemysł spożywczy | Nasze wody premium coraz lepiej radzą sobie nie tylko w kraju, ale także za granicą.

Publikacja: 26.04.2014 08:21

Polacy wydali na wodę w 2013 r. niemal 3,1 mld zł

Polacy wydali na wodę w 2013 r. niemal 3,1 mld zł

Foto: AFP

Beata Drewnowska

Trudno dziś znaleźć produkt, który nie miałby wersji luksusowej. Są ekskluzywne samochody, zegarki czy ubrania. Ich popularność rośnie także w Polsce.

Na tej fali zyskują również wody premium: zarówno krajowe, jak i te mające status globalnych ikon.

Goniąc Zachód

– Na rynkach napojowych, które, jak nasz, są jeszcze w fazie rozwoju, zyskują głównie dwa typy produktów: najtańsze, sprzedawane pod markami własnymi, oraz premium. Kurczy się natomiast popyt na napoje i wody ze średniej półki cenowej – mówi Adam Bogacz, prezes firmy doradczej AKB Consultans, specjalizującej się w branży napojowej. – Budowanie i rozwój dystrybucji marek luksusowych może więc nie tylko umożliwić przetrwanie, ale wręcz ułatwić zdystansowanie konkurentów – dodaje.

Potencjał do rozwijania sprzedaży wód luksusowych jest u nas duży. Światowy rynek marek typu Evian czy San Pellegrino już w 2012 r. był wart niemal 10 mld euro, wynika z ostatniego raportu firmy badawczej Zenith International, na który powołuje się magazyn „Beverage Innovation". Stanowiło to ponad 11 proc. wartości całego globalnego rynku wody butelkowanej.

Najwięcej wód premium kupuje się w Europie Zachodniej. Ale rosnący popyt w Chinach sprawia, że tuż za nią jest Azja.

Pierwszą polską wodą luksusową jest Voda należąca do Michała Niemczyckiego. Jej litrowa butelka, w zależności od miejsca sprzedaży, kosztuje od 10 do nawet 30 zł.

Syn znanego biznesmena Zbigniewa Niemczyckiego zapragnął mieć polską Evian, ponieważ, jak tłumaczy, mamy w kraju świetne źródła, a mimo to brakowało nam wody w opakowaniu o pięknym designie i pozycjonowanej jako produkt luksusowy.

Voda zadebiutowała w 2011 r. w hotelu Bryza w Juracie. Dziś można kupić ją m.in. w ponad 75 supermarketach i delikatesach oraz ok. 250 restauracjach i hotelach. Marka doczekała się także w ubiegłym roku wariantu z kolagenem, który jest dostępny np. w salonach urody i fitness.

– Aktualnie sprzedaż naszej wody rośnie o ok. 20 proc. miesięcznie. Spodziewamy się przyspieszenia tempa w okresie letnim, szczególnie na polskim rynku – mówi Michał Niemczycki.

W segmencie wód premium coraz lepiej radzi sobie Cisowianka Perlage, której dystrybutorem jest spółka Polskie Zdroje. Jej bąbelki – dzięki zastosowaniu specjalnej technologii – przypominają te w najlepszych szampanach.

W ubiegłym roku Perlage reklamowała aktorka Monica Bellucci, wcześniej twarz takich marek jak Cartier czy Dolce & Gabbana.

– Jesteśmy w trakcie badań wizerunkowych marki, ale już możemy potwierdzić, że kampania przyniosła zakładane efekty – mówi Edyta Bilska zajmująca się marketingiem w Polskich Zdrojach. – Niewątpliwie podkreśliła ona fakt, że Perlage stoi w jednym szeregu z najlepszymi wodami świata.

Jak dodaje, w planach jest kontynuacja działań promocyjnych z Monicą Bellucci.

W 2013 r. sprzedaż Perlage do lokali gastronomicznych była o niemal 100 proc. wyższa niż rok wcześniej.

– Coraz więcej restauracji interesuje się wodą, jej odpowiednim doborem do serwowanych dań i wina. Perlage, jako woda niesłona, o specjalnym musowaniu i w eleganckim opakowaniu, jest dla nich atrakcyjnym produktem – zaznacza Edyta Bilska.

Powiedz mi, co pijesz...

Luksusowe lokale i hotele to miejsca, gdzie sprzedaje się najwięcej wód premium. O kanał HoReCa (hotele, restauracje i katering) z sukcesem zabiega woda Kinga Pienińska, należąca do firmy GFT Goldfruct. Przypada na niego niemal 20 proc. sprzedaży marki. Więcej wód w gastronomii sprzedają już tylko koncerny Coca-Cola i PepsiCo.

Wyłącznie w hotelach i restauracjach Kingę Pienińską można kupić w szklanych butelkach o naturalnym kolorze.

– Szkło zawsze było i będzie opakowaniem szlachetnym i dzięki temu woda, którą w nim serwujemy, staje się ważnym elementem dobrze skomponowanego menu i samego nakrycia stołu – podkreśla Katarzyna Glibowska, rzeczniczka marki Kinga Pienińska.

Prestiż kosztuje. Cena, po której firmy sprzedają wodę w szkle, może być nawet o jedną trzecią wyższa od tej, po której oferują ją w butelkach plastikowych. Wpływ mają na to głównie wyższe koszty produkcji.

Osobowość wyraża się dziś już nie tylko poprzez elektroniczne gadżety czy ubrania, ale także przez to, co jemy i pijemy

Adam Bogacz zwraca uwagę, że opakowanie ma duże znaczenie w kreowaniu wód premium. Powód? Już sam ich wygląd powinien sugerować, że są luksusowe.

Dominik Doliński, członek zarządu napojowej firmy Oshee, wyjaśnia, że w dzisiejszych czasach osobowość wyraża się nie tylko poprzez elektroniczne gadżety czy ubrania, ale także przez to, co jemy i pijemy.

– W przypadku produktów premium zaspokojenie potrzeb natury emocjonalnej jest znacznie ważniejsze niż funkcjonalnej. Dlatego komunikacja i aktywności realizowane przez markę mają duże przełożenie na jej wyniki – mówi Ilona Woźniak z firmy Żywiec Zdrój. – Dlatego kampania marki Evian „Amazing Babies" zyskała miano kultowej.

Od ub.r. Żywiec Zdrój zajmuje się sprzedażą wód Evian i Badoit w Polsce. Obie marki, tak jak ta spółka, należą do koncernu Danone. Dystrybutor francuskich marek tak jak konkurenci zabiega o segment HoReCa. Ilona Woźniak zdradza, że rośnie liczba lokali, które oferują u nas wodę Evian i Badoit.

Według Zenitha popyt na drogie wody będzie rósł na świecie m.in. za sprawą nowych globalnych marek. O takie miano zabiegają także nasze wody premium.

Od Anglii po Koreę

Perlage jest już obecna na kilkunastu rynkach, także poza Europą. Można ją kupić w Dubaju, Katarze, Azerbejdżanie i Korei Południowej. W najbliższym czasie będzie również dostępna w Panamie, Japonii i Stanach Zjednoczonych.

– Finalizujemy kontrakty z szeregiem innych państw, np. z Chinami – mówi Bilska.

Na rynki zagraniczne przypada już 70 proc. przychodów firmy Voda Naturalna.

Pod koniec 2013 r. Voda zadebiutowała m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Katarze, Bahrajnie i Kanadzie, a na początku tego roku w Niemczech, Anglii i USA. Niebawem wejdzie też do Libanu.

Rośnie apetyt na wodę

Niemal 11,8 mld zł wydaliśmy na napoje bezalkoholowe w 2013 r. – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Jedyną kategorią, która zyskiwała na popularności, była woda. Kupiliśmy jej za niemal 3,1 mld zł. Firma Euromonitor International szacuje, że w ubiegłym roku spożycie wody wyniosło w Polsce 75,3 litra na osobę. Średnia dla Europy Wschodniej była o 25 litrów niższa. Na Zachodzie konsumpcja wody przekroczyła 116 l per capita.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?