Mniej remontów dróg

W tym roku na remonty podległych sobie tras GDDKiA przeznaczy tylko nieco ponad 200 mln zł. To o ponad połowę mniej wobec 468 mln zł w ubiegłym roku czy 525 mln zł w 2012 r.

Publikacja: 19.05.2014 04:50

Drogi na Mazowszu będą bezpieczniejsze

Drogi na Mazowszu będą bezpieczniejsze

Foto: Fotorzepa/Sławomir Mielnik

W rezultacie długość remontowanych w tym roku dróg skurczy się do 205 kilometrów z 677 km przed rokiem i 849 km dwa lata temu.

– To potwierdza, że od dłuższego czasu kładzie się nacisk na budowę, a kwestie utrzymania dróg schodzą na dalszy plan. W rezultacie w skali kraju zatrzymaliśmy się na poziomie nieco ponad 60 proc. dróg w stanie dobrym i nie posuwamy się dalej – ocenia Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Wielkie przesunięcie

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przyczyną tak radykalnego zmniejszenia funduszy remontowych jest konieczność sfinansowania zaplanowanych na ten rok przebudów dróg czy skrzyżowań. Mają usprawnić ruch i poprawić bezpieczeństwo. – W ubiegłym roku nie było takich prac inwestycyjnych. Ale w tym roku chcemy sfinansować przebudowy warte ponad 400 mln zł, które na ten cel przesunęliśmy właśnie z funduszu remontowego – tłumaczy Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Przykładem jest poszerzana droga nr 79 na odcinku Ryczywół–Kozienice, gdzie przebudowywane są też skrzyżowania. Na ruchliwej zakopiance (droga nr 7) w miejscowości Gaj budowana będzie kładka dla pieszych, na drodze nr 74 w Woli Jachowej w woj. świętokrzyskim zostanie odbudowany most, na drodze 94 w Nagawczynie na Podkarpaciu powstanie rondo.

Ale według ekspertów na radykalne ograniczenie remontów wpłynął przede wszystkim brak pieniędzy w kasie państwa. – Ten rok jest szczególnie trudny z uwagi na koszty obsługi długu Krajowego Funduszu Drogowego. Dopiero w przyszłym, dzięki poprawie sytuacji gospodarczej, pieniędzy powinno być więcej – uważa Furgalski.

Skromne prace

W rezultacie większość remontów będzie teraz skromna i obejmie przede wszystkim tzw. nakładki: drogowcy sfrezują starą nawierzchnię asfaltową, następnie położą nową warstwę wiążącą i ścieralną. Tego typu pracę zaplanowane są m.in. na dwóch odcinkach w woj. podlaskim, na czterech w woj. kujawsko-pomorskim, świętokrzyskim i wielkopolskim, na sześciu w woj. łódzkim i na siedmiu odcinkach w woj. zachodniopomorskim i małopolskim.

Poważniejsze roboty przewidziano gównie na autostradach. Na Śląsku obejmą fragmenty A1 i A4. Na tej pierwszej przewidziano całkowite wyłączenie 2-kilometrowego odcinka jezdni biegnącej w kierunku Gorzyczek. Prace obejmują skorygowanie nachylenia nawierzchni do odprowadzania wód opadowych i usprawnienie odwodnienia. Mają być zakończone przed wakacjami.

Z kolei na A4 tegoroczny plan remontów objął trzy odcinki w rejonie Rudy Śląskiej. Wiosną na niewielkim odcinku usuwano tam odkształcenia jezdni. Teraz planowany jest remont generalny na odcinkach liczących łącznie 9 km.

Znacznie dłuższe odcinki A4 będą remontowane na terenie woj. opolskiego – w sumie obejmą prawie 33 kilometry. Z kolei w woj. dolnośląskim remontowany będzie przeszło 13-kilometrowy odcinek pomiędzy Bielanami Wrocławskimi a Brzezimierzem.

Nieco więcej remontów dróg krajowych będzie w tym roku na Mazowszu, gdzie rok temu naprawiono niecałe 140 km. – W tym roku chcielibyśmy przeprowadzić remonty  na odcinkach o łącznej długości ok. 145 km – zapowiada dyrektor mazowieckiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner. Pierwsze prace rozpoczęły się już w powiatach łosickim, zwoleńskim i kozienickim. Kolejna inwestycja –  remont  drogi nr  53 w Myszyńcu – jest właśnie przygotowywana.

W całym kraju remontów i przebudów na drogach krajowych jest w sumie więcej, niż wynika z planów finansowych GDDKiA. Za część inwestycji odpowiadają bowiem miasta na prawach powiatu. Tak jest m.in. z jedną z największych inwestycji na Śląsku – trwającą od 2012 r. przebudową przeszło 6-kilometrowego fragmentu drogi nr 1 w Tychach za blisko 200 mln zł. Z kolei część prac – jak te trwające na autostradzie A2 w rejonie węzła Wiskitki – finansują sami wykonawcy w ramach gwarancji.

Decyzje resortu infrastruktury

Więcej dróg krajowych

Fragmenty dróg w Piotrkowie Trybunalskim, Toruniu czy Rzeszowie staną się drogami krajowymi – zdecydowało Ministerstwo Infrastruktury. Chodzi o te odcinki, które należy zaliczyć do kategorii dróg krajowych w związku z proponowanymi przez prezydentów miast zmianami kategorii dróg publicznych. Do dróg krajowych zaliczony będzie m.in. odcinek drogi gminnej ul. Miast Partnerskich w Piotrkowie Trybunalskim, odcinek drogi powiatowej w Toruniu w ciągu DK nr 91, odcinek drogi powiatowej al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego w Rzeszowie oraz odcinek drogi gminnej w rejonie Świebodzina na drodze ekspresowej S3 w celu skomunikowania z istniejącą drogą krajową nr 92. Włączenie tych fragmentów dróg do kategorii krajowych ma zapewnić spójność sieci poprzez skomunikowanie z autostradami i drogami ekspresowymi.

W rezultacie długość remontowanych w tym roku dróg skurczy się do 205 kilometrów z 677 km przed rokiem i 849 km dwa lata temu.

– To potwierdza, że od dłuższego czasu kładzie się nacisk na budowę, a kwestie utrzymania dróg schodzą na dalszy plan. W rezultacie w skali kraju zatrzymaliśmy się na poziomie nieco ponad 60 proc. dróg w stanie dobrym i nie posuwamy się dalej – ocenia Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji