Karnowski podczas posiedzenia komisji infrastruktury powiedział, że w poniedziałek w Paryżu spotkał się z kierownictwem francuskiego koncernu. "Kierownictwo wyraziło chęć współpracy. Zaakceptowało propozycję PKP Intercity w kwestii zastosowania arbitrażu (...) Alstom zgodził się niezwłocznie złożyć wniosek do UTK, po to żeby uzyskać homologację oraz dotrzymać terminu dostaw pociągów" - relacjonował.
Szef PKP S.A. dodał, że uzyskał zapewnienie od producenta Pendolino, że wniosek zostanie złożony "tak szybko, jak jest to możliwe". Zdaniem Karnowskiego pozwoli to na odebranie składów przez PKP Intercity, co pozwoli wyjechać im na tory zgodnie z zapowiedzią, czyli 14 grudnia br.
Władze PKP prowadziły negocjacje z Alstomem od początku maja. PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu w maju 2011 r. 6 maja br. minął termin przekazania polskiemu przewoźnikowi pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi.
Szef PKP Intercity Marcin Celejewski informował w zeszłym tygodniu, że spółka zaproponowała Alstomowi rozwiązanie m.in. kwestii kar przez sąd arbitrażowy. Spór miałby rozstrzygnąć sąd arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej i zdecydować czy braki w polskiej infrastrukturze kolejowej (brak systemu ERTMS 2) mogły być przeszkodą w terminowym przekazaniu pociągów, za co zostały naliczone kary.
Intercity zaproponowało ponadto, aby Alstom dokonał "dwustopniowej" homologacji pociągów. Miałaby ona polegać na tym, iż polski przewoźnik odebrałby pociągi mogące jeździć z prędkością 250 km/h i współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS 1. Koncern później miałby dokonać homologacji pociągów na potrzeby systemu ERTMS 2.