W ubiegłym roku jego wartość wyniosła pół miliarda złotych, a w tym roku ma się podwoić. Wdrażanie rozwiązań mobilnych stało się sprawą priorytetową dla wielu polskich przedsiębiorstw, natomiast wśród konsumentów widać wreszcie realne zainteresowanie tym kanałem zakupowym. Od początku ubiegłego roku ruch generowany przez użytkowników urządzeń mobilnych w polskich e-sklepach wzrósł aż o 130 proc. Zdaniem ekspertów przyczyną tak gwałtownego wzrostu jest głównie popularyzacja urządzeń mobilnych w Polsce. Już 44 proc. Polaków posiada smartfony czy tablety i korzysta z nich coraz bardziej świadomie. Od początku roku 2014 jesteśmy świadkami zintensyfikowanych działań i inwestycji firm w rozwój technologii mobilnych w różnych sektorach - od handlu i wyspecjalizowanych usług dostępnych za pomocą smartfona po bankowość i płatności mobilne. - Jednym z najbardziej istotnych elementów tych inwestycji jest odpowiednie przystosowanie oprogramowania do wersji mobilnej w taki sposób, aby było ono intuicyjne dla użytkownika, a usługi dostępne drogą mobilną wygodniejsze niż tradycyjne. Drugą sprawą jest obsługa płatności na urządzeniach mobilnych - komentuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający mytaxi, firmy, która wdraża aplikację umożliwiającą zamawianie taksówki online z poziomu telefonu.

Analitycy przekonują, że posiadanie wersji mobilnej biznesu niesie ze sobą szereg korzyści, zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Jedną z nich są m.in. rozwiązania takie jak geolokalizacja, pozwalająca wykorzystać lokalizację potencjalnego klienta i przesłać mu odpowiednią ofertę w odpowiednim momencie, np. kiedy pojawia się w okolicy stacjonarnego punktu sprzedaży. Dzięki urządzeniom mobilnym potencjalni sprzedawcy mogą również dostarczać spersonalizowane treści i oferty dla konkretnego klienta. W połączeniu z szybkością dotarcia w kanale mobilnym aspekty te mogą być głównym czynnikiem skłaniającym użytkowników smartfonów i tabletów do zakupów. - Z całą pewnością liczy się zrozumienie specyfiki rynku i przyzwyczajeń użytkowników smartfonów. Firmy chcące świadczyć swoje usługi lub sprzedawać towary w kanale mobilnym muszą upewnić się, że ich rozwiązania niosą dla użytkownika wartość dodaną, tzn. są szybsze czy wygodniejsze niż znane mu dotychczas - ocenia Urban.