Jak informuje holenderski portal luchtvaartnieuws.nl Air France/KLM i Partners od Frontier Airlines - jeden z właścicieli niskokosztowej linii Wizz Air - prowadzą zaawansowane rozmowy o przejęciu węgierskiej linii. Ta transakcja ma być powodem, dla którego Wizz Air zrezygnował z oferty publicznej na giełdzie w Londynie, a prezes tej linii przestał się pojawiać na spotkaniach z prasą.

Dla francusko-holenderskiego giganta ma to być to szansa na sprostanie konkurencji Ryanaira i hiszpańskiego Vuelinga i uzyskanie szerokiego dostępu do rynków Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie i Air France i KLM są słabo obecne. Wizz Air i Wizzair Ukraine ma dzisiaj 52 samolotów Airbusów 320, którym latają głównie po Europie Środkowej, ale np także do Tel Aviwu. To także byłaby zła wiadomość dla LOTu, bo wiadomo, że Air France/KLM jest postrzegany jako jeden z potencjalnych inwestorów strategicznych dla polskiego przewoźnika.

Air France i KLM mają już niskokosztową linię Transavia, a przejęcie Wizz Aira oznaczałoby rozszerzenie operacji i drastyczne obniżenie kosztów. Obydwie strony zaprzeczyły jakoby miało szybko dojść do takiej transakcji.

Wiadomo jednak, że rozbudowa operacji linii tradycyjnej poprzez stworzenie/przejęcie/rozbudowanie wypustki niskokosztowej jest w tej chwili, poza zmniejszaniem liczby załogi, najczęściej wykorzystaną metodą na poprawę wyników finansowych.

W ostatnim tygodniu nowy prezes Lufthansy, Carsten Spohr przyznał, że nie uda mu się dojść do planowanych oszczędności za pomocą środków, które planowano zastosować. Dlatego Spohr zakopał topór wojenny z prezesem Turkish Airlines, Temelem Kotilem i planuje zmienić istniejącą linię wakacyjną Sun Express, która miała głównie wozić Niemców na wypoczynek do Turcji w pełną linię niskokosztową, która wykonywałaby również loty długodystansowe. Z drugiej strony Lufthansa chce przekształcić na wiosnę 2015 r. należącą do grupy linię Eurowings w przewoźnika niskokosztowego latającego po Europie. Obniżenie kosztów przyniosło także stworzenie Germanwings, który lata do drugorzędnych portów niemieckich.