Reklama

Trudno będzie sprzedać LOT

W Europie jest dziś ponad 500 linii lotniczych. Większość to „plankton”. Trzon branży tworzą trzy grupy – Lufthansy, IAG, gdzie liderem jest British Airways, i Air France KLM.

Publikacja: 15.07.2014 03:44

Trudno będzie sprzedać LOT

Foto: Bloomberg

Ten trzon miał być główną siłą w konsolidacji rynku. I był, ale tylko przez krótki czas.

Lufthansa przejęła Swissa, Austrian Airlines oraz udziały w Brussels Airlines. British Airways połączył się z Iberią, dołączył do nich Vueling.

Największą fuzją było połączenie Air France i KLM, potem jeszcze grecki Aegean przejął Olympica. I w tym punkcie europejska konsolidacja utknęła, a Komisja Europejska nie zgodziła się na wykupienie irlandzkiego Aer Lingusa przez Ryanaira.

Doszło jeszcze do przejęcia za 2,4 mln euro 44 proc. czeskich linii CSA przez koreański Korean Air.

W tej sytuacji głównym graczem na rynku europejskim stał się arabski Etihad, który wykupił udziały w liniach Air Berlin, Aer Lingus, a ostatnio – także w Alitalii. Jego strategię bada teraz Komisja Europejska, ponieważ linia jest państwowa.

Reklama
Reklama

A na rynku pozostały do przejęcia między innymi: bardzo atrakcyjny portugalski TAP, do którego przymierzały się wcześniej i Lufthansa, i Air France, a także skandynawski SAS, fiński Finnair, polski LOT czy rumuński Tarom. Chętnych jednak brak.

Teraz największe linie są zajęte swoimi problemami, cięciem kosztów. To właśnie dlatego, jakby czekając na drugą falę konsolidacji, Komisja Europejska postanowiła dać szansę przetrwania z państwową pomocą słoweńskiej Adrii, SAS i łotewskiemu przewoźnikowi Air Baltic. Mimo sprzeciwów m.in IAG oraz Ryanaira obiecała wydanie zgody na skorzystanie z pomocy publicznej także przez PLL LOT.

Lufthansa, o której wiadomo, że co jakiś czas kontaktuje się z Ministerstwem Skarbu Państwa, na razie koncentruje się na walce z liniami niskokosztowymi ich własną bronią. Pogodziła się z Turkish Airlines i wspólnie przekształcą linię Sun Express, która miała wozić Niemców na wakacje do Turcji, w taniego przewoźnika wykonującego też połączenia dalekiego zasięgu.

Na rynek dostały się pogłoski o zakusach Air France/KLM wobec węgierskiego Wizz Aira. Węgrzy wydali wczoraj oświadczenie, że obecnie z nikim nie rozmawiają o ewentualnym przejęciu.

Ten trzon miał być główną siłą w konsolidacji rynku. I był, ale tylko przez krótki czas.

Lufthansa przejęła Swissa, Austrian Airlines oraz udziały w Brussels Airlines. British Airways połączył się z Iberią, dołączył do nich Vueling.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Materiał Promocyjny
Co o działalności gospodarczej sądzą Polacy? Wkrótce wyniki badania „Rz”
Biznes
Pieniądze na fortyfikacje graniczne rozkradzione w Rosji
Biznes
Resort cyfryzacji proponuje nowelizację tzw. megaustawy. Będzie awantura?
Biznes
Władimir Putin sięga po majątki oligarchów
Materiał Partnera
Budowa stoiska na targach nigdy nie była tak prosta, jak z systemem Matrix
Reklama
Reklama