Reklama
Rozwiń
Reklama

Volkswagen oszczędza.... i inwestuje

Volkswagen zapowiedział zmniejszenie swych kosztów o ok. 5 mld euro rocznie, aby rentownością gonić rywali i zwiększy inwestycje w swe fabryki w USA

Publikacja: 18.07.2014 14:25

Volkswagen oszczędza.... i inwestuje

Foto: Bloomberg

Prezes największej w Europie grupy samochodowej Martin Winterkorn w piśmie do członków kierownictwa grupy zapowiedział dalsze zmniejszanie kosztów w głównej marce, aby dojść do oszczędności ok. 5 mld euro rocznie od 2017 r., aby dorównać Toyocie pod względem rentowności.

Niemieckiej grupie daleko jeszcze do zrealizowania założonego pułapu 6 proc. marży zysku, bo stałe koszty ma w dalszym ciągu za duże wobec firmy z Japonii. W 2013 r. marka VW wypracowała marżę zysku 2,9 proc., podczas gdy Toyota miała 8,8 proc., a Hyundai Motor nawet 9 proc. Analitycy uważają, że rentowność VW jest niska z powodu szybkiej ekspansji tej grupy. Dobrze zaczęła ten rok i o 4 lata wcześniej może osiągnąć poziom sprzedaży 10 mln pojazdów na świecie.

{Bądźmy uczciwi: mamy wiele do zrobienia w nadrobieniu zaległości wobec głównych konkurentów. Dlatego musimy teraz podjąć działania, które będą jasne, efektywne i czasem bolesne" — napisał Winterkorn. Zauważył, że koszty prac badawczo-rozwojowych skoczyły o 80 proc. od 2010 r.

Chcąc zwiększyć skuteczność firma oferująca 310 modeli samochodów dokonuje zmiany swej strategii. Plan na okres po 2018 r. nazwany „Future tracks" określi priorytety w technologii i politykę w zakresie modeli; ma być przedstawiony w tym roku.

Winterkorn stwierdził, że VW może podjąć decyzję o zaprzestaniu produkcji nierentownych modeli, np. kabrioletów głównej marki, która zapewniła w I kwartale ponad jedną trzecią z 47,8 mld euro obrotów, ale tylko 15 proc. zysku operacyjnego. Inne kroki mogą dotyczyć zmniejszenia kosztów zamówień i usprawnienia kanałów sprzedaży.

Reklama
Reklama

Obecny apel prezesa o większą dyscyplinę kosztów nastąpił po podobnym w lutym, gdy prezes zwrócił się do najwyższych członków kierownictwa, by zmniejszali koszty w związku z trudną sytuacją na rynku.

Nakłady w USA

Odrębnie Volkswagen ogłosił o zainwestowaniu ok. 900 mln dolarów (660 mln euro) w swe zakłady w Stanach, w tym 600 mln w Chattanooga, gdzie od 2016 r. będzie montowany nowy SUV.

Od chwili uruchomienia w 2011 r. fabryka w Tennessee zbudowana za ok. miliarda dolarów produkuje limuzyny Passata dostosowane do rynku amerykańskiego. Pracuje przy produkcji 2500 ludzi, nowy model pozwoli zwiększyć załogę o nawet 2 tys. osób.

- To wszystko oznacza początek drugiej fazy ofensywy VW w Stanach — stwierdził M. Winterkorn na konferencji prasowej w Wolfsburgu. — Stany pozostaną jednym z głównych rynków Volkswagena.

Dzięki Chinom grupa awansowała na drugie miejsce na świecie, za Toyotą, ale ma trudności na rynku amerykańskim. Nie podała docelowego poziomu produkcji nowego SUV, wskazała tylko, że będzie powstawać na płycie Passata. W szczytowym okresie w 2011 r. wyprodukowano w Chattanooga 130 tys. tych aut.

W latach 2014-18 VW zamierza zainwestować ponad 7 mld dolarów w USA i Meksyku, aby dojść w 2018 r. do sprzedawania 800 tys. samochodów na rynku amerykańskim.

Reklama
Reklama

Porsche należący do VW ogłosił równoległe plan zainwestowania ponad 400 mln euro w zakład w Stuttgarcie-Zuffenhausen, gdzie w przyszłości będą montowane wyłącznie modele Boxter i Cayman.

Prezes największej w Europie grupy samochodowej Martin Winterkorn w piśmie do członków kierownictwa grupy zapowiedział dalsze zmniejszanie kosztów w głównej marce, aby dojść do oszczędności ok. 5 mld euro rocznie od 2017 r., aby dorównać Toyocie pod względem rentowności.

Niemieckiej grupie daleko jeszcze do zrealizowania założonego pułapu 6 proc. marży zysku, bo stałe koszty ma w dalszym ciągu za duże wobec firmy z Japonii. W 2013 r. marka VW wypracowała marżę zysku 2,9 proc., podczas gdy Toyota miała 8,8 proc., a Hyundai Motor nawet 9 proc. Analitycy uważają, że rentowność VW jest niska z powodu szybkiej ekspansji tej grupy. Dobrze zaczęła ten rok i o 4 lata wcześniej może osiągnąć poziom sprzedaży 10 mln pojazdów na świecie.

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama