Volkswagen oszczędza.... i inwestuje

Volkswagen zapowiedział zmniejszenie swych kosztów o ok. 5 mld euro rocznie, aby rentownością gonić rywali i zwiększy inwestycje w swe fabryki w USA

Publikacja: 18.07.2014 14:25

Volkswagen oszczędza.... i inwestuje

Foto: Bloomberg

Prezes największej w Europie grupy samochodowej Martin Winterkorn w piśmie do członków kierownictwa grupy zapowiedział dalsze zmniejszanie kosztów w głównej marce, aby dojść do oszczędności ok. 5 mld euro rocznie od 2017 r., aby dorównać Toyocie pod względem rentowności.

Niemieckiej grupie daleko jeszcze do zrealizowania założonego pułapu 6 proc. marży zysku, bo stałe koszty ma w dalszym ciągu za duże wobec firmy z Japonii. W 2013 r. marka VW wypracowała marżę zysku 2,9 proc., podczas gdy Toyota miała 8,8 proc., a Hyundai Motor nawet 9 proc. Analitycy uważają, że rentowność VW jest niska z powodu szybkiej ekspansji tej grupy. Dobrze zaczęła ten rok i o 4 lata wcześniej może osiągnąć poziom sprzedaży 10 mln pojazdów na świecie.

{Bądźmy uczciwi: mamy wiele do zrobienia w nadrobieniu zaległości wobec głównych konkurentów. Dlatego musimy teraz podjąć działania, które będą jasne, efektywne i czasem bolesne" — napisał Winterkorn. Zauważył, że koszty prac badawczo-rozwojowych skoczyły o 80 proc. od 2010 r.

Chcąc zwiększyć skuteczność firma oferująca 310 modeli samochodów dokonuje zmiany swej strategii. Plan na okres po 2018 r. nazwany „Future tracks" określi priorytety w technologii i politykę w zakresie modeli; ma być przedstawiony w tym roku.

Winterkorn stwierdził, że VW może podjąć decyzję o zaprzestaniu produkcji nierentownych modeli, np. kabrioletów głównej marki, która zapewniła w I kwartale ponad jedną trzecią z 47,8 mld euro obrotów, ale tylko 15 proc. zysku operacyjnego. Inne kroki mogą dotyczyć zmniejszenia kosztów zamówień i usprawnienia kanałów sprzedaży.

Obecny apel prezesa o większą dyscyplinę kosztów nastąpił po podobnym w lutym, gdy prezes zwrócił się do najwyższych członków kierownictwa, by zmniejszali koszty w związku z trudną sytuacją na rynku.

Nakłady w USA

Odrębnie Volkswagen ogłosił o zainwestowaniu ok. 900 mln dolarów (660 mln euro) w swe zakłady w Stanach, w tym 600 mln w Chattanooga, gdzie od 2016 r. będzie montowany nowy SUV.

Od chwili uruchomienia w 2011 r. fabryka w Tennessee zbudowana za ok. miliarda dolarów produkuje limuzyny Passata dostosowane do rynku amerykańskiego. Pracuje przy produkcji 2500 ludzi, nowy model pozwoli zwiększyć załogę o nawet 2 tys. osób.

- To wszystko oznacza początek drugiej fazy ofensywy VW w Stanach — stwierdził M. Winterkorn na konferencji prasowej w Wolfsburgu. — Stany pozostaną jednym z głównych rynków Volkswagena.

Dzięki Chinom grupa awansowała na drugie miejsce na świecie, za Toyotą, ale ma trudności na rynku amerykańskim. Nie podała docelowego poziomu produkcji nowego SUV, wskazała tylko, że będzie powstawać na płycie Passata. W szczytowym okresie w 2011 r. wyprodukowano w Chattanooga 130 tys. tych aut.

W latach 2014-18 VW zamierza zainwestować ponad 7 mld dolarów w USA i Meksyku, aby dojść w 2018 r. do sprzedawania 800 tys. samochodów na rynku amerykańskim.

Porsche należący do VW ogłosił równoległe plan zainwestowania ponad 400 mln euro w zakład w Stuttgarcie-Zuffenhausen, gdzie w przyszłości będą montowane wyłącznie modele Boxter i Cayman.

Prezes największej w Europie grupy samochodowej Martin Winterkorn w piśmie do członków kierownictwa grupy zapowiedział dalsze zmniejszanie kosztów w głównej marce, aby dojść do oszczędności ok. 5 mld euro rocznie od 2017 r., aby dorównać Toyocie pod względem rentowności.

Niemieckiej grupie daleko jeszcze do zrealizowania założonego pułapu 6 proc. marży zysku, bo stałe koszty ma w dalszym ciągu za duże wobec firmy z Japonii. W 2013 r. marka VW wypracowała marżę zysku 2,9 proc., podczas gdy Toyota miała 8,8 proc., a Hyundai Motor nawet 9 proc. Analitycy uważają, że rentowność VW jest niska z powodu szybkiej ekspansji tej grupy. Dobrze zaczęła ten rok i o 4 lata wcześniej może osiągnąć poziom sprzedaży 10 mln pojazdów na świecie.

Biznes
Dlaczego gotówka to za mało? Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Biznes
Ponad 16 mld dol. w kontraktach zbrojeniowych w Korei Południowej. Czy są zagrożone?
Biznes
Największy kupiec broni z Rosji rezygnuje z zakupów u Putina
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Szpitale w tarapatach – długi i opóźnienia w leczeniu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Wiceprezes Grupy Elektrolux: Nastroje w AGD wciąż kiepskie, ale spodziewamy się odbicia
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska