- Wartościowo sprzedaż była niższa o 3 proc., a ilościowo o 7 proc.. W I kw. wprawdzie sprzedano więcej aut niż oczekiwali dealerzy, ale za to w drugim rosyjski rynek sięgnął dna - skomentował Siergiej Litwinienko z PwC, która przygotowała analizę.
Według prognozy firmy są dwa warianty rozwoju rynku: optymistyczny zakłada na ten rok spadek na poziomie 8 proc. do 2,39 mln sprzedanych nowych aut; pesymistyczny - zmniejszenie rynku o 12 proc. do 2,3 mln sprzedanych sztuk, cytuje gazeta Wiedmosti.
- W przyszłym roku rynek pozostanie na poziomie 2014 r. W ciągu 2-3 lat rosyjski rynek wróci do poziomu roku 2012, gdy notowaliśmy największy wzrost sprzedaży, dalej może rosnąć 3-3,5 proc. rocznie. Największy wzrost oczekujemy za trzy lata, ale dynamika zależeć będzie o sytuacji geopolitycznej - podkreśla Litwinienko
- Jeżeli sytuacja będzie dobra to do 2025 r osiągniemy 3,5 mln sztuk aut sprzedanych rocznie na rosyjskim rynku - dodaje.
Według Stowarzyszenia Biznesu Europejskiego w czerwcu sprzedaż nowych aut w Rosji zmniejszyła się o 17,3 proc. rok do roku; za półrocze - o 7,6 proc. - dealerzy sprzedali 1,2 mln maszyn. Prognozy ABE mówią o spadku sprzedaży w tym roku o 12 proc. do 2,45 mln.