Innowacje napędzają sprzedaż energetyków

Sprzedaż napojów energetycznych nabrała tempa. To zasługa innowacji i niższych cen.

Publikacja: 12.08.2014 15:37

– Czasy, gdy wystarczyło, aby napoje energetyczne przypominały w smaku red bulla – pierwszy produkt tego typu, który uzyskał status światowej ikony – już bezpowrotnie minęły – mówi „Rz" Adam Bogacz, prezes firmy doradczej AKB Consulting, która specjalizuje się w rynku napojów. – Teraz, aby zwiększyć swoje udziały rynkowe, firmy muszą stawiać na oryginalne receptury, naturalność i dodatkowe funkcje energetyków.

Pomysłów firmom nie brakuje. FoodCare – właściciel marki Black, najczęściej kupowanego dziś energetyku – rozszerzył ostatnio ofertę m.in. o napój Black Vitamin Drink. Nie zawiera on tauryny, ma natomiast witaminy.

Z kolei produkowany przez grupę Maspex Tiger zyskał w tym roku wersję Tiger Mental z żeń-szeniem. Jak tłumaczy firma, warto po nią sięgać w trakcie wysiłku umysłowego.

Upały ?też pomagają

Klasycznymi energetykami nie są zainteresowane firmy, które dopiero zaczynają walczyć o udziały w rynku napojów. Fruit Ocean, który od nieco ponad roku sprzedaje swoje produkty pod marką Clic, wprowadził m.in. Clic Active. – Pod względem działania jest on zbliżony do typowego energetyku, ale zawiera 20 proc. soków oraz zioła i witaminy – wyjaśnia Marek Kołtonik, członek zarządu Fruit Ocean.

Wysyp innowacji sprawia, że po okresie stagnacji rynek energetyków znów rośnie. Powołując się na firmę badawczą Nielsen, FoodCare podaje, że od lipca 2013 r. do czerwca 2014 r. kupiliśmy ich ponad 120 mln litrów, o 10 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Wydatki na nie sięgnęły 818 mln zł.

Nie licząc nowości, sprzedaż napojów mogła w ostatnim czasie napędzać także dobra pogoda. – Polska jest specyficznym rynkiem, na którym, w przeciwieństwie do większości krajów, napoje energetyczne pije się nie tylko po to, aby się pobudzić, ale też aby ugasić pragnienie – wyjaśnia Bogacz.

Także ten trend starają się wykorzystać firmy. Od maja tego roku Coca-Cola sprzedaje nową wersję marki Burn – Blue Refresh. – To napój energetyzujący o orzeźwiającym smaku, idealne rozwiązanie w okresie letnim – przekonuje Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa firmy PwC, zwraca uwagę, że rynek napojów energetycznych wprawdzie w ostatnim roku rósł, ale szybciej niż wartość sprzedaży zwiększała się jej wielkość. Od lipca 2013 r. do czerwca 2014 r. wydatki na napoje energetyczne poszły w górę o 6,7 proc. Ta przekraczająca 3 pkt proc. różnica ma związek m.in. z ostrą rywalizacją cenową. – Nie są to zdrowe fundamenty wzrostu – zaznacza Grzegorz Łaptaś.

Słowacy piją więcej

Zdaniem Marka Kołtonika nie należy się już raczej spodziewać dalszych spadków cen. – Średnie marże uzyskiwane przez producentów energetyków są już na tyle niskie, że dalsze obniżki wydają się mało prawdopodobne – mówi przedstawiciel Fruit Ocean.

Zmiany w polityce cenowej producentów napojów widać w danych za pierwsze półrocze tego roku. Sprzedaż energetyków – zarówno ilościowa, jak i wartościowa – poszła wówczas w górę o ponad 9 proc., podaje Coca-Cola HBC za Nielsenem.

Potencjał rozwoju rynku energetyków jest nadal spory, ponieważ – w przeliczeniu na jednego mieszkańca – wciąż kupujemy ich mniej niż w wielu krajach Europy. Z szacunków firmy badawczej Euromonitor International wynika, że w 2013 r. przeciętny Polak kupił 2,5 litra tych napojów. W naszym regionie ich konsumpcja per capita była wyższa w Estonii (4 l) oraz na Węgrzech (3,1 litra) i na Słowacji (2,9 litra).

– Czasy, gdy wystarczyło, aby napoje energetyczne przypominały w smaku red bulla – pierwszy produkt tego typu, który uzyskał status światowej ikony – już bezpowrotnie minęły – mówi „Rz" Adam Bogacz, prezes firmy doradczej AKB Consulting, która specjalizuje się w rynku napojów. – Teraz, aby zwiększyć swoje udziały rynkowe, firmy muszą stawiać na oryginalne receptury, naturalność i dodatkowe funkcje energetyków.

Pomysłów firmom nie brakuje. FoodCare – właściciel marki Black, najczęściej kupowanego dziś energetyku – rozszerzył ostatnio ofertę m.in. o napój Black Vitamin Drink. Nie zawiera on tauryny, ma natomiast witaminy.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji