Stalexport Autostrady - drugie półrocze też będzie dobre

Do końca roku Stalexport Autostrady liczy na większy ruch na zarządzanym przez siebie odcinku A4 między Krakowem i Katowicami.

Publikacja: 25.08.2014 04:59

– Natężenie ruchu na naszym odcinku A4 powinno się utrzymać na poziomie wyższym niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Będzie to miało wpływ na wyniki drugiego półrocza – mówi kierujący spółką giełdową Emil Wąsacz.

Wyniki pierwszej połowy roku znacząco się poprawiły. Od stycznia do czerwca przychody Stalexportu wzrosły o ponad 11 proc. w porównaniu z I półroczem 2013 r., do 104,55 mln zł, zysk netto powiększył się o 39 proc., do 28,7 mln zł. Powodem był większy ruch na wspomnianej drodze – 13 proc. samochodów ciężarowych więcej i 10 proc. osobowych.

Jak tłumaczy Wąsacz, natężenie ruchu na drogach zależy od wielu czynników, z których dwa da się opisać i przewidzieć. Są to wzrost PKB, bo bogatsze społeczeństwo chętniej i częściej wyjeżdża, i stan dróg alternatywnych. Ta przez Olkusz będzie w remoncie do końca roku.

Jakie oczekiwania na 2015 r.? – Nie przewiduję już takiej dynamiki. Dobrze będzie, jeśli utrzymamy poziom ruchu tegorocznego. To oznaczałoby, że remont drogi alternatywnej przestanie być bodźcem wspierającym wzrost ruchu na naszej autostradzie – uważa szef Stalexportu.

Spółka od pewnego czasu inwestuje w zwiększenie przepustowości. Dziś jest w końcowej fazie wymiany urządzeń poboru opłat. Pod koniec roku powinny być zainstalowane wszystkie elementy tego systemu. By usprawnić pracę na placach poboru opłat w Mysłowicach i Balicach, poszerzono je, dokładając na każdym po dwie linie obsługi zarówno w kierunku Katowic, jak i Krakowa.

– Zgodnie z umową koncesyjną byliśmy zobowiązani do wybudowania siedmiu takich pasów. Rozszerzenie placów poboru opłat do dziewięciu linii zrealizowaliśmy z własnych środków jako zadanie nieobligatoryjne – zaznacza Wąsacz.

W tym roku na inwestycje pójdą w spółce 52 mln zł.

– Skupiamy się na budowie odwodnienia autostrady oraz instalacji ekranów akustycznych na wybranych odcinkach. Wymieniamy nawierzchnię. W przyszłym roku ruszą prace budowlane przy modernizacji węzłów Rudno i Mysłowice – zapowiada Wąsacz.

Węzeł Byczyna, gdzie trwają ponowne analizy środowiskowe, jest w fazie projektowej.

Mimo wzrostu zysków akcjonariusze nie mogą na razie liczyć na wypłatę dywidendy.

więcej w „Parkiecie"

– Natężenie ruchu na naszym odcinku A4 powinno się utrzymać na poziomie wyższym niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Będzie to miało wpływ na wyniki drugiego półrocza – mówi kierujący spółką giełdową Emil Wąsacz.

Wyniki pierwszej połowy roku znacząco się poprawiły. Od stycznia do czerwca przychody Stalexportu wzrosły o ponad 11 proc. w porównaniu z I półroczem 2013 r., do 104,55 mln zł, zysk netto powiększył się o 39 proc., do 28,7 mln zł. Powodem był większy ruch na wspomnianej drodze – 13 proc. samochodów ciężarowych więcej i 10 proc. osobowych.

Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii
Biznes
Futurystyczny projekt Arabii Saudyjskiej budzi kontrowersje. „Kazano zabijać”
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Sankcje działają. Miliarderzy wracają do Rosji, ale boją się nacjonalizacji