Stalexport Autostrady - drugie półrocze też będzie dobre

Do końca roku Stalexport Autostrady liczy na większy ruch na zarządzanym przez siebie odcinku A4 między Krakowem i Katowicami.

Publikacja: 25.08.2014 04:59

– Natężenie ruchu na naszym odcinku A4 powinno się utrzymać na poziomie wyższym niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Będzie to miało wpływ na wyniki drugiego półrocza – mówi kierujący spółką giełdową Emil Wąsacz.

Wyniki pierwszej połowy roku znacząco się poprawiły. Od stycznia do czerwca przychody Stalexportu wzrosły o ponad 11 proc. w porównaniu z I półroczem 2013 r., do 104,55 mln zł, zysk netto powiększył się o 39 proc., do 28,7 mln zł. Powodem był większy ruch na wspomnianej drodze – 13 proc. samochodów ciężarowych więcej i 10 proc. osobowych.

Jak tłumaczy Wąsacz, natężenie ruchu na drogach zależy od wielu czynników, z których dwa da się opisać i przewidzieć. Są to wzrost PKB, bo bogatsze społeczeństwo chętniej i częściej wyjeżdża, i stan dróg alternatywnych. Ta przez Olkusz będzie w remoncie do końca roku.

Jakie oczekiwania na 2015 r.? – Nie przewiduję już takiej dynamiki. Dobrze będzie, jeśli utrzymamy poziom ruchu tegorocznego. To oznaczałoby, że remont drogi alternatywnej przestanie być bodźcem wspierającym wzrost ruchu na naszej autostradzie – uważa szef Stalexportu.

Spółka od pewnego czasu inwestuje w zwiększenie przepustowości. Dziś jest w końcowej fazie wymiany urządzeń poboru opłat. Pod koniec roku powinny być zainstalowane wszystkie elementy tego systemu. By usprawnić pracę na placach poboru opłat w Mysłowicach i Balicach, poszerzono je, dokładając na każdym po dwie linie obsługi zarówno w kierunku Katowic, jak i Krakowa.

– Zgodnie z umową koncesyjną byliśmy zobowiązani do wybudowania siedmiu takich pasów. Rozszerzenie placów poboru opłat do dziewięciu linii zrealizowaliśmy z własnych środków jako zadanie nieobligatoryjne – zaznacza Wąsacz.

W tym roku na inwestycje pójdą w spółce 52 mln zł.

– Skupiamy się na budowie odwodnienia autostrady oraz instalacji ekranów akustycznych na wybranych odcinkach. Wymieniamy nawierzchnię. W przyszłym roku ruszą prace budowlane przy modernizacji węzłów Rudno i Mysłowice – zapowiada Wąsacz.

Węzeł Byczyna, gdzie trwają ponowne analizy środowiskowe, jest w fazie projektowej.

Mimo wzrostu zysków akcjonariusze nie mogą na razie liczyć na wypłatę dywidendy.

więcej w „Parkiecie"

– Natężenie ruchu na naszym odcinku A4 powinno się utrzymać na poziomie wyższym niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Będzie to miało wpływ na wyniki drugiego półrocza – mówi kierujący spółką giełdową Emil Wąsacz.

Wyniki pierwszej połowy roku znacząco się poprawiły. Od stycznia do czerwca przychody Stalexportu wzrosły o ponad 11 proc. w porównaniu z I półroczem 2013 r., do 104,55 mln zł, zysk netto powiększył się o 39 proc., do 28,7 mln zł. Powodem był większy ruch na wspomnianej drodze – 13 proc. samochodów ciężarowych więcej i 10 proc. osobowych.

Biznes
Przyszłość prawa w świecie transformacji biznesu – relacja z Forum Legal Transformation 2024
Biznes
Ekonomista oszacował „moc” reprezentacji na Euro 2024. Która najsilniejsza?
Biznes
System kaucyjny u bram, lobbing odpocznie. Jest trzeci wniosek operatora
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Biznes
Renasansu atomu już nic nie zatrzyma. Efekt? Wielka hossa na zapomnianym rynku
Biznes
Euro 2024 to emocje nie tylko sportowe. Spółki giełdowe wydają krocie na sponsoring