To wynik znacznie lepszy niż przed rokiem, co przede wszystkim jest efektem zwiększonych zakupów autobusów turystycznych oraz minibusów.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz branżowej firmy analitycznej JMK, osiągnięty wynik jest wyższy od zeszłorocznego poziomu o 187 pojazdów (tzn. o 27,7 proc.). Odnotowany wzrost to przede wszystkim efekt doskonałych wyników z lipca oraz kwietnia i maja, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali odpowiednio o 112, 68 i 62 autobusy więcej niż w analogicznych miesiącach przed rokiem. Oznacza to wzrosty odpowiednio o 170, 64 oraz 98 procent.

Najnowsze dane pokazują, że polski rynek dysponuje w tym roku sporym potencjałem. Po słabym czerwcu, kiedy zakupiono tylko 88 autobusów wobec 148 szt. rok wcześniej (spadek o 40,5 proc.), teraz ponownie wraca do dobrej formy. To z jednej strony efekt realizacji miejskiego kontraktu na zakup nowych pojazdów do obsługi części krakowskich linii. Z drugiej – rezultat rosnącego popytu na minibusy oraz autobusy turystyczne. W pierwszej z tych kategorii można zaobserwować w tym roku zwiększoną liczbę rejestracji m.in. dzięki dofinansowaniu pojazdów klasy Mini przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zaś w drugiej – sezonowe inwestycje w nowy tabor przed tegorocznymi wakacjami. Także pojazdy międzymiastowe zdecydowanie poprawiły swoje wyniki – przede wszystkim dzięki zarejestrowaniu w tej kategorii najnowszych autokarów brytyjskiej marki Plaxton.

Osiągnięty wzrost rejestracji w dalszej perspektywie może jednak okazać się niewystarczający, aby rynek osiągnął pozytywny bilans na koniec roku. Należy pamiętać, że tylko w grudniu 2013 roku zarejestrowano 323 autobusów, podczas gdy tegoroczna miesięczna średnia wynosi 123 sztuk. Aby osiągnąć przynajmniej podobny wynik, autobusowy rynek będzie musiał utrzymać wysokie tempo z lipca do samego końca roku.

Po siedmiu miesiącach autobusowym liderem w Polsce pozostaje Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 393 pojazdy tej marki, co przełożyło się na jej udział w rynku na poziomie 45 proc. Wiceliderem rynku autobusów została firma Solaris Bus & Coach z wynikiem 87 szt. Po siedmiu miesiącach roku udział rynkowy polskiego producenta wyniósł 10 proc. Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Solbus (52 szt.) z udziałem 6 proc., a na czwartym miejscu uplasował się czeski SOR (49 szt.), który zwiększył swoje udziały w rynku do ponad 5,5 proc. Stawkę najważniejszych autobusowych graczy po siedmiu miesiącach zamykają marki: Setra, Iveco, MAN, AMZ-Kutno, Autosan i VDL.