Droga do informacji wiedzie przez mobilny internet

Konieczność szybkiego dostosowania się do nowych technologii to wymóg dla wszystkich graczy na rynku komunikacji i mediów.

Publikacja: 03.09.2014 10:37

Konieczność szybkiego dostosowania się do nowych technologii to wymóg dla wszystkich graczy na rynku

Konieczność szybkiego dostosowania się do nowych technologii to wymóg dla wszystkich graczy na rynku komunikacji i mediów.

Foto: Bloomberg

Czołówkę rankingu najdroższych marek świata zdominowały brandy związane z internetem oraz IT na czele z Google. To one szybko zwiększają obroty i liczbę odbiorców, choć część swego sukcesu zawdzięczają treściom pobieranym z tradycyjnych mediów, które z trudem walczą o przetrwanie – przypominał Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej", podczas dyskusji o drogach informacji. Nikt z jej uczestników nie wątpił, że tak naprawdę chodzi o jedną drogę – mobilny dostęp do cyfryzowanych treści, na którą chcą wejść zarówno tradycyjne media, nadawcy telewizyjni, kablówki oraz telekomy.

Tomasz Czechowicz, partner zarządzający MCI Management, uznał za dużą siłę mediów tradycyjnych to, że od dłuższego czasu przechodzą proces zmian. W porównaniu z nimi stacje TV i telekomy dopiero zaczynają tę drogę. Zdaniem Miroslawa Rakowskiego, prezesa T-Mobile Polska, telekomy bardzo się zmieniły przez ostatnie kilkanaście lat. Wyleczyły się już z chęci zajęcia wszystkich obszarów i znalazły swoją drogę. Stawiają teraz na cenny zasób, jakim są częstotliwości, które zapewniają mobilny dostęp do internetu, a którego nie mają inni duzi gracze. To częstotliwości są punktem wyjścia do współpracy z bankami, np. bank T-Mobile współpracujący z Alior Bankiem.

– Zaczęliśmy od telewizji, ale dużo inwestowaliśmy w infrastrukturę – przypomniała Patrycja Gołos, dyrektor ds. polityki korporacyjnej i PR w UPC Polska. Jej zdaniem kablówki postawiły na połączenie dystrybucji i kontentu, by skutecznie konkurować w nowych warunkach. Nie popełniły błędu wydawców prasy, którzy przyzwyczaili odbiorców do bezpłatnego dostępu do dobrych jakościowych treści. W ostatnich latach wydawcy próbują go ograniczyć, co jednak utrudniają np. wyszukiwarki, choćby serwis Google News.

159 mld dol. jest wart Google; to najdroższa marka świata w tegorocznym rankingu firmy Millward Brown

Artur Waliszewski, dyrektor Google na Polskę oraz Europę Środkowo-Wschodnią, odpierał zarzuty, podkreślając, że serwis przekierowuje internautów na strony mediów, a sam nie zarabia na reklamach.

Grzegorz Hajdarowicz, prezes Grupy Gremi (właściciela „Rz"), podkreślał, że trzeba podzielić się tortem, który na razie w dużej części trafia do wyszukiwarek internetowych. Jego zdaniem to właśnie wysokiej jakości treści „produkowane" przez tradycyjne media są poszukiwane przez internautów i dzięki temu zapewniają wyszukiwarkom sporą część korzyści. Trzeba znaleźć kompromis: Google powinien uznać, że ma z tego szukania wartościowych treści tzw. wartość dodaną, więc wydawcy winni uzyskać za to jakieś pieniądze. W przeciwnym razie za kilka lat wyszukiwarki stracą źródło kontentu wysokiej jakości. I jeśli nawet z czasem same zaczną tworzyć treści, i tak nastąpi degradacja jakości informacji.

– Jesteśmy otwarci na dyskusję, jak tworzyć i utrzymać wysokiej jakości dziennikarstwo – podkreślił dyrektor Google.

– Każdy model biznesowy ma początek i koniec. Przewaga firm internetowych nie jest dana raz na zawsze. Dlatego trzeba szukać nowych rozwiązań – dodawał otuchy mediom Miroslaw Rakowski.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji