Pendolino będzie w cenie Intercity

Nowoczesny pociąg ma zahamować odpływ pasażerów i poprawić kiepski wizerunek kolei. Ma też być konkurencją dla latania po Polsce.

Publikacja: 10.09.2014 01:31

Kupujemy nowe pociągi, proponujemy atrakcyjne rabaty w przedsprzedaży, podnosimy jakość obsługi. Od grudnia skróceniu ulegnie czas jazdy – zapowiada rzecznik PKP InterCity Zuzanna Szopowska.

Pendolino będzie na polskich torach rewolucją. Wyciszony, klimatyzowany i monitorowany, z udogodnieniami dla niepełnosprawnych, pojedzie z prędkością do 200 kilometrów na godzinę. Po zakończeniu modernizacji torów prędkość jeszcze się zwiększy, co skróci przejazd. Podróżni będą mieli do dyspozycji stolik, oświetlenie, alarmowy interkom.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w pierwszym półroczu 2014 r. z kolei w Polsce skorzystało 136,5 mln pasażerów – 1,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale InterCity, z którego usług skorzystało w tym czasie 12,2 mln pasażerów, zaliczyło spadek o 19 proc.

Jak twierdzi spółka, ma on wynikać głównie z rezygnacji 54 tys. osób, które przestały kupować bilety okresowe (dawało to 2,1 mln przejazdów) m.in. na remontowanej trasie z Warszawy do Łodzi. Zabójczą konkurencją dla pociągów na tej trasie stała się autostrada A2. Podobnie jest z połączeniem kolejowym Warszawy z Gdańskiem: dzięki pełnej przejezdności autostradami A2 i A1 szybciej i – w przypadku podróży całej rodziny – taniej jedzie się teraz na Wybrzeże samochodem.

Mimo ogólnego spadku liczby pasażerów w pociągach InterCity przybywa ich w składach typu Express InterCity, czyli tych, w których bilety są najdroższe. W tym segmencie w ostatnich siedmiu miesiącach nastąpił wzrost o prawie jedną czwartą. W rezultacie przychody PKP InterCity zmalały w ujęciu rocznym jedynie o 2 proc. Wynik finansowy (zysk netto) za pierwsze półrocze sięgnął 59,4 mln zł.

Od połowy września spółka wprowadza nowe bonusy: kto kupi bilet na tydzień przed podróżą, zapłaci 20 proc. mniej. Przy zakupie na dwa tygodnie przed wyjazdem zniżka wyniesie 30 proc. Taka polityka elastycznych cen w połączeniu ze skróceniem od grudnia czasu przejazdów na najważniejszych kierunkach dzięki zakończeniu remontów na torach ma przyciągnąć pasażerów.

InterCity chce zatrzymać pasażerów na tych liniach, na których pendolino nie pojedzie. Spółka podpisała wart 131,2 mln zł kontrakt z bydgoską Pesą na produkcję i co najmniej 12-letnie utrzymanie nowoczesnych lokomotyw. Będą one mogły jeździć z prędkością 140 km na godzinę tam, gdzie linie kolejowe nie są jeszcze zelektryfikowane, np. w Bieszczadach czy na Mazurach.

Kluczem do poprawy sytuacji jest przede wszystkim modernizacja torów. Bez tego pociągi nie pojadą szybciej. W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wydadzą na inwestycje ponad 7 mld zł. W przyszłym roku mają wydać 9 mld zł. Nakłady rosną – w ub.r. wyniosły 5 mld zł.

Do końca przyszłego roku sfinalizowany będzie wart ok. miliarda złotych najnowszy projekt informacji pasażerskiej.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji