Daimler wchodzi do włoskiej

Daimler kupi 25 proc. udziałów we włoskim producencie motocykli MV Agusta w ramach długoterminowej umowy o współpracy, która da grupie z Niemiec dostęp do lekkich silników 3-cylindrowych.

Publikacja: 01.11.2014 17:38

Daimler wyjaśnił, że kupi ten udział za pośrednictwem swego działu samochodów wyczynowych Mercedes-AMG i otrzyma miejsce w radzie dyrektorów Agusty — legendarnej firmy w sporcie motorowym, która zdobyła co najmniej 75 tytułów mistrzów świata w kategorii kierowców i projektantów. Niemcy nie ujawnili warunków finansowych umowy.

Współpraca obu marek obecnych w segmencie premium obejmie marketing i sprzedaż. Firma ze Stuttgartu zawarła umowę po podobnym posunięciu Volkswagena, który w 2012 r. kupił za 860 mln euro włoską firmę Ducati. Udział w Aguście da Daimlerowi dostęp do całej gamy wysoko wyczynowych silników 3-cylindrowych, które Włosi zaprojektowali dla swych supermotocykli.

Zainteresowanie lekkimi jednostkami napędowymi wzrosło wraz z zaostrzaniem norm skażenia środowiska, które zmuszają producentów do większego korzystania z mniejszych silników, uważanych za uzupełnienie oferty obejmującej silniki elektryczne i hybrydowe. Na salonie w Paryżu Volkswagen pokazał mocno zaawansowany technicznie samochód XL Sport z 2-cylindrowym silnikiem Ducati osiągającym moc 200 koni. BMW także korzysta z 3-cylindrowego silnika w hybrydzie i8, obecnie jednym z najsłynniejszych aut sportowych w ofercie z Bawarii. BMW produkuje też doskonale jednoślady.

Odrodzenie Agusty

MV Agusta mocno ograniczyła działalność w latach 70 i odrodziła się w 1992 r. dzięki przedsiębiorcy motocyklowemu Claudio Castiglioni i znanemu projektantowi Massimo Tamburini, którzy stworzyli supermotocykl F4. Jeden egzemplarz należy do króla Juana Carlosa i został wystawiony w Muzeum Guggenheima w Bilbao.

W ciągu ostatnich 10 lat marka znalazła się jednak kilka razy w trudnej sytuacji finansowej, przechodziła z rąk do rąk, jej właścicielami były m. in. Harley-Davidson i malezyjska państwowa firma samochodowa Proton. W 2010 r. została ponownie wykupiona przez Castiglionego na krótko przed jego śmiercią, teraz kieruje nią jego syn.

Producent motocykli zatrudniający 260 osób w centrali nad Lago di Varese w północnych Włoszech ma gamę modeli z silnikami 3- i 4-cylindrowymi o pojemności od 675 do 1100 ccm.

Prezes Mercedesa-AMG, Tobias Moers oświadczył:

— W MV Agusta znaleźliśmy doskonałego partnera jednośladów dla Mercedesa-AMG. To partnerstwo zapewnia nam wejście w świat entuzjastów dodatkowego wyczynu. Szef rady dyrektorów i prezes Agusty, Giovanni Castiglioni uznał, że Mercedes-AMG pomoże jego firmie w dalszej ekspansji na świecie i w przyspieszeniu jej rozwoju.

Umowa podlega zatwierdzeniu przez odpowiednie organy ds. konkurencji, co powinno nastąpić pod koniec listopada.

Daimler wyjaśnił, że kupi ten udział za pośrednictwem swego działu samochodów wyczynowych Mercedes-AMG i otrzyma miejsce w radzie dyrektorów Agusty — legendarnej firmy w sporcie motorowym, która zdobyła co najmniej 75 tytułów mistrzów świata w kategorii kierowców i projektantów. Niemcy nie ujawnili warunków finansowych umowy.

Współpraca obu marek obecnych w segmencie premium obejmie marketing i sprzedaż. Firma ze Stuttgartu zawarła umowę po podobnym posunięciu Volkswagena, który w 2012 r. kupił za 860 mln euro włoską firmę Ducati. Udział w Aguście da Daimlerowi dostęp do całej gamy wysoko wyczynowych silników 3-cylindrowych, które Włosi zaprojektowali dla swych supermotocykli.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji