Daimler wchodzi do włoskiej

Daimler kupi 25 proc. udziałów we włoskim producencie motocykli MV Agusta w ramach długoterminowej umowy o współpracy, która da grupie z Niemiec dostęp do lekkich silników 3-cylindrowych.

Publikacja: 01.11.2014 17:38

Daimler wyjaśnił, że kupi ten udział za pośrednictwem swego działu samochodów wyczynowych Mercedes-AMG i otrzyma miejsce w radzie dyrektorów Agusty — legendarnej firmy w sporcie motorowym, która zdobyła co najmniej 75 tytułów mistrzów świata w kategorii kierowców i projektantów. Niemcy nie ujawnili warunków finansowych umowy.

Współpraca obu marek obecnych w segmencie premium obejmie marketing i sprzedaż. Firma ze Stuttgartu zawarła umowę po podobnym posunięciu Volkswagena, który w 2012 r. kupił za 860 mln euro włoską firmę Ducati. Udział w Aguście da Daimlerowi dostęp do całej gamy wysoko wyczynowych silników 3-cylindrowych, które Włosi zaprojektowali dla swych supermotocykli.

Zainteresowanie lekkimi jednostkami napędowymi wzrosło wraz z zaostrzaniem norm skażenia środowiska, które zmuszają producentów do większego korzystania z mniejszych silników, uważanych za uzupełnienie oferty obejmującej silniki elektryczne i hybrydowe. Na salonie w Paryżu Volkswagen pokazał mocno zaawansowany technicznie samochód XL Sport z 2-cylindrowym silnikiem Ducati osiągającym moc 200 koni. BMW także korzysta z 3-cylindrowego silnika w hybrydzie i8, obecnie jednym z najsłynniejszych aut sportowych w ofercie z Bawarii. BMW produkuje też doskonale jednoślady.

Odrodzenie Agusty

MV Agusta mocno ograniczyła działalność w latach 70 i odrodziła się w 1992 r. dzięki przedsiębiorcy motocyklowemu Claudio Castiglioni i znanemu projektantowi Massimo Tamburini, którzy stworzyli supermotocykl F4. Jeden egzemplarz należy do króla Juana Carlosa i został wystawiony w Muzeum Guggenheima w Bilbao.

W ciągu ostatnich 10 lat marka znalazła się jednak kilka razy w trudnej sytuacji finansowej, przechodziła z rąk do rąk, jej właścicielami były m. in. Harley-Davidson i malezyjska państwowa firma samochodowa Proton. W 2010 r. została ponownie wykupiona przez Castiglionego na krótko przed jego śmiercią, teraz kieruje nią jego syn.

Reklama
Reklama

Producent motocykli zatrudniający 260 osób w centrali nad Lago di Varese w północnych Włoszech ma gamę modeli z silnikami 3- i 4-cylindrowymi o pojemności od 675 do 1100 ccm.

Prezes Mercedesa-AMG, Tobias Moers oświadczył:

— W MV Agusta znaleźliśmy doskonałego partnera jednośladów dla Mercedesa-AMG. To partnerstwo zapewnia nam wejście w świat entuzjastów dodatkowego wyczynu. Szef rady dyrektorów i prezes Agusty, Giovanni Castiglioni uznał, że Mercedes-AMG pomoże jego firmie w dalszej ekspansji na świecie i w przyspieszeniu jej rozwoju.

Umowa podlega zatwierdzeniu przez odpowiednie organy ds. konkurencji, co powinno nastąpić pod koniec listopada.

Daimler wyjaśnił, że kupi ten udział za pośrednictwem swego działu samochodów wyczynowych Mercedes-AMG i otrzyma miejsce w radzie dyrektorów Agusty — legendarnej firmy w sporcie motorowym, która zdobyła co najmniej 75 tytułów mistrzów świata w kategorii kierowców i projektantów. Niemcy nie ujawnili warunków finansowych umowy.

Współpraca obu marek obecnych w segmencie premium obejmie marketing i sprzedaż. Firma ze Stuttgartu zawarła umowę po podobnym posunięciu Volkswagena, który w 2012 r. kupił za 860 mln euro włoską firmę Ducati. Udział w Aguście da Daimlerowi dostęp do całej gamy wysoko wyczynowych silników 3-cylindrowych, które Włosi zaprojektowali dla swych supermotocykli.

Reklama
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Biznes
102 przypadki konfiskaty prywatnych majątków w Rosji. Miliardy dolarów na wojnę
Biznes
Największy atak na Ukrainę, InPost z kolejnym przejęciem, Polska celem hakerów
Biznes
Czy grozi nam cybernetyczna kapitulacja? Wojna w internecie się nasila
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama