USA: pozew przeciwko Apple o wprowadzanie klientów w błąd

Dwóch użytkowników gadżetów Apple skarży koncern w USA o celowe wprowadzanie w błąd nabywców.

Publikacja: 05.01.2015 14:30

Pozew przeciwko Apple za 16-gigabajtowe iPady

Pozew przeciwko Apple za 16-gigabajtowe iPady

Foto: Bloomberg

iPady i Phone'y reklamowane przez Apple jako urządzenia posiadające 16 gigabajtów stałej pamięci, w rzeczywistości oferują konsumentom dużo mniej miejsca na przechowywanie danych. Dwóch użytkowników tych urządzeń skarży w USA Apple o celowe wprowadzanie w błąd nabywców.

Pozew w tej sprawie złożyło w Kalifornii dwóch konsumentów z Florydy – Paul Orshan i Christopher Endara. Twiedzą oni, że wbudowana pamięć w ich urządzeniach jest faktycznie o około 20 proc. mniejsza od reklamowanej przez Apple, głównie z powodu rozmiarów systemu operacyjnego. Na dodatek możliwości przechowywania własnych danych i programów zmniejszyły się znacznie kiedy użytkownicy urządzeń zaczęli zamieniać starszy system iOS 7 na iOS 8. Orshan i Endara chcą zamienić swój indywidualny pozew w pozew zbiorowy, aby objąć nim wszystkich użytkowników urządzeń.

Autorzy pozwu utrzymują, że Apple reklamuje wielkość pamięci po jej sformatowaniu, a przed zainstalowaniem systemu operacyjnego, nie informując, że część pamięci jest niedostępna dla użytkownika. "Apple podaje informacje wprowadzające w błąd konsumenta, pomijając fakty, które mogą zaważyć na decyzji o zakupie produktu" – czytamy w pozwie. Orshan i Endara zarzucają też spółce z Cupertino, że nie informuje o rzeczywistych rozmiarach iOS 8. W rezultacie na urządzeniach reklamowanych jako 16-gigabajtowe, rozmiary pamięci niedostępnej dla użytkownika wahają się między 18,1 a 23,1 procent.

Autorzy pozwu utrzymują także, że Apple usiłuje wykorzystać sytuację intensywnie promując swoją płatną usługę pamięci w chmurze – iCloud, utrudniając przy tym korzystanie z podobnych usług oferowanych przez inne firmy. "Przez używanie agresywnych strategii biznesowych [Apple] oferuje mniej pamięci niż reklamuje, aby zaoferować jej sprzedaż w krytycznych momentach – na przykład gdy konsument próbuje zarejestrować zdjęcia dzieci i wnuków podczas występów, gry w koszykówkę, czy ślubu" – piszą autorzy pozwu, którzy wyliczają, że każdy zabrany gigabajt pamięci oznacza utratę możliwości zrobienia 400-500 zdjęć o dużej rozdzielczości.

Apple konsekwentnie odmawia komentowania podobnych pozwów. Jednak w 2007 roku spółce udało się oddalić podobny pozew w sprawie iPodów Nano, które miały 7,45 Gb pamięci zamiast reklamowanych 8 Gb. Różnica wynosiła jednak wówczas tylko 7,5 procent, podczas gdy obecnie sięga jednej piątej pojemności 16-gigabajtowych urządzeń.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej