Na każde 1 mln funtów wartości dodanej wypracowanej przez producentów szkockiej whisky, przypada dodatkowe 520 tys. funtów wygenerowane m.in. w przemyśle opakowań i transporcie – wynika z raportu firmy 4-consulting zleconego przez Scotch Whisky Association. Pod tym względem branża wyprzedza np. przemysł metalowy czy tekstylny, a także inne segmenty rynku żywności i napojów.
Każdego roku producenci whisky wydają 1,8 mld funtów surowce i opakowania. Z tego 90 proc. przypada na Wielką Brytanię (1,4 mld funtów na Szkocję).
Przemysł związany z whisky daje pracę 40,3 tys. osób w Wielkiej Brytanii. W 2008 roku liczba ta sięgała 35 tys. Bezpośrednio przy produkcji whisky pracuje 10,9 tys. osób. Pomimo spowolnienia w eksporcie, zagraniczna sprzedaż whisky ma nadal duży udział w brytyjskim handlu. Bez około 4 mld funtów, które generuje, w 2013 r. deficyt w handlu zagranicznym Wielkiej Brytanii byłyby o 16 proc. wyższy.
Polacy też kupują
-Szkocka whisky powinna być traktowana jako dobro kultury, które wspiera rozwój zatrudnienia, wspiera społeczność i łączy to, co najlepsze w tradycji i nowoczesności – komentuje David Frost, szef Scotch Whisky Association.
- Konsumpcja whisky rośnie na całym świecie, również w Polsce. Według The International Wine & Spirit Research Polska jest z jednym z najszybciej rozwijających się rynków whisky na świecie – mówi Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti, autora raportu z rynku whisky w 2014 r.