Daimler liderem branży "zielonych" samochodów w Niemczech

Napęd elektryczny, ogniwa paliwowe i rozwiązania hybrydowe są, mimo swoich ograniczeń, najbardziej ekonomicznymi i ekologicznymi modelami zasilania pojazdów - Daimler pracuje nad samochodami wykorzystującymi wszystkie te typy napędu.

Publikacja: 02.05.2015 14:18

Pierwsze modele Mercedesa wraz z infrastrukturą niezbędną do ich użytkowania są już gotowe - ogłosił producent.

"Znajdujemy się obecnie na rozdrożu - ropa naftowa i silniki spalinowe nie mogą pozostać głównymi dostarczycielami energii wykorzystywanej do napędzania naszych pojazdów, jeśli chcemy uratować naszą planetę. Daimler prowadzi obecnie prace rozwojowe oraz oferuje pierwsze modele Mercedesa, które oparte są na wszystkich dostępnych dziś alternatywnych sposobach napędzania pojazdów" - wyjaśnił podczas konferencji Electronic Vehicles 2015 dr Joerg Wind z Daimlera.

Dr Wind porównał dwie najlepiej rokujące technologie zaliczane do alternatywnych modeli dostarczania energii pojazdom: baterie elektryczne i ogniwa paliwowe. Pierwszy model wykorzystujący baterie do magazynowania energii, charakteryzuje się najwyższą wydajnością energetyczną. Baterie wymagają jednak długiego czasu ładowania, nie są zbyt trwałe, zaś ich produkcja wiąże się z wykorzystaniem wielu zasobów i energii. Napełnienie wodorowego ogniwa paliwowego zajmuje niewiele więcej czasu niż tradycyjne tankowanie, zaś same ogniwa z racji modułowej konstrukcji mogą być wykorzystane w różnych typach pojazdów. Problemem pozostaje dziś jednak koszt komponentów, trwałość ogniw i zapewnienie infrastruktury w postaci stacji ciekłego wodoru.

"Największymi hamulcami w rozwoju alternatywnych modeli zasilania pojazdów są wysokie koszta komponentów, związane głównie z małą konkurencją wśród dostawców i równie małą popularnością samych pojazdów. Kolejnym problemem jest brak infrastruktury niezbędnej do wygodnego użytkowania takich samochodów - stacji uzupełnienia wodoru, miejsc, gdzie można naładować baterię pojazdu. Trudno przekonać inwestorów, by wzięli na siebie ryzyko jej budowy bez zauważalnej popularności takich pojazdów" - tłumaczy Wind.

Oferta produktowa firmy odzwierciedla stan, w jakim znajduje się dziś rynek alternatywnie napędzanych pojazdów w krajach rozwiniętych. Daimler produkuje samochody wykorzystujące tradycyjny silnik spalinowy o wysokiej wydajności 3.6 l / 100 km (model Mercedesa klasy E), samochody hybrydowe, które charakteryzują się zużyciem paliwa rzędu 2.8 l / 100 km (model Mercedesa klasy S) oraz w pełni elektryczne pojazdy czerpiące energię z akumulatorów lub wodorowych ogniw paliwowych (Smart i Mercedes klasy B). Ostatni z modeli może obecnie przejechać nawet 380 km na jednym ładowaniu, zaś jego prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Podczas kampanii World Drive 2011 Mercedes klasy B napędzany ogniwami F-cell system odbył podróż dookoła świata, przejeżdżając w 125 dni 14 krajów, tankując średnio dwa razy w ciągu dnia.

Daimler we współpracy z partnerami zbudował na terenie Niemiec 16 stacji "tankowania" pojazdów elektrycznych i napędzanych ogniwami paliwowymi, do końca 2016 r. ich liczba ma zwiększyć się do 50. Rozlokowano je głównie na terenie największych aglomeracji kraju: Berlina, Monachium, Hamburga.

Pierwsze modele Mercedesa wraz z infrastrukturą niezbędną do ich użytkowania są już gotowe - ogłosił producent.

"Znajdujemy się obecnie na rozdrożu - ropa naftowa i silniki spalinowe nie mogą pozostać głównymi dostarczycielami energii wykorzystywanej do napędzania naszych pojazdów, jeśli chcemy uratować naszą planetę. Daimler prowadzi obecnie prace rozwojowe oraz oferuje pierwsze modele Mercedesa, które oparte są na wszystkich dostępnych dziś alternatywnych sposobach napędzania pojazdów" - wyjaśnił podczas konferencji Electronic Vehicles 2015 dr Joerg Wind z Daimlera.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Koniec niemieckiego raju? Hiszpańskie wyspy mówią dość pijackim imprezom
Biznes
Biały Dom przyśpiesza pomoc dla Ukrainy. Nadciągają Patrioty, Bradley’e i Javelin’y
Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii