Opracowania posłużą do inwentaryzacji przyrody przy szlakach kolejowych. Pozwolą także monitorować miejsca, gdzie w pobliżu torów poruszają się zwierzęta. Zostanie ponadto przebadany wpływ budowy i funkcjonowania linii kolejowych, które powstaną w perspektywie 2014-2020 na przemieszczanie się zwierząt.

Na zlecenie PLK przyrodnicy w ramach prac terenowych już sprawdzą miejsca, w których zwierzęta przekraczają linie kolejowe oraz badają, na ile tory stanowią przeszkodę w ich migracji. - To istotna informacja do planowania najlepszych rozwiązań pozwalających uniknąć lub ograniczyć kolizje pociągów ze zwierzętami – tłumaczy dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PLK Ewa Makosz. Dzięki takim badaniom wiadomo, gdzie na linii kolejowej mają powstać przejścia dla dużych zwierząt, czy przepusty dla małych ssaków.

W całym kraju w bliskim sąsiedztwie linii kolejowych znajduje się 359 obszarów Natura 2000, w tym 264 specjalnych obszarów ochrony siedlisk oraz 95 terenów specjalnej ochrony ptaków. Linie kolejowe przecinają 258 obszarów Natury.

W trakcie inwestycji PLK ma minimalizować oddziaływanie prac na środowisko. Chodzi o prowadzenie robót pod nadzorem przyrodniczym, oszczędne gospodarowanie terenem w czasie budowy, a także ograniczenie czasu robót w związku z obecnością chronionych gatunków zwierząt. W czasie realizacji nowych inwestycji związanych z budową lub modernizacją linii instalowane będą także akustyczne urządzenia do odstraszania zwierząt.

PLK poza własnymi działaniami ma wykorzystywać doświadczenia z realizacji inwestycji drogowych i na bieżąco uczestniczyć w pracach zespołów lokalnej współpracy, które w poszczególnych województwach przygotowują plany zadań ochronnych opracowywane przez Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska.