To wiodący producent na rumuńskim rynku wody. Jego udziały sięgają tam 10 proc., co daje mu pozycję wicelidera pod względem udziałów ilościowych. Do sfinalizowania transakcji wymagana jest zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Rumunii – informuje Maspex.

Umowa dotyczy zakupu trzech zakładów produkcyjnych w miejscowościach: Vatra Dornei, Timisoara, Giurgiu oraz m.in. znanej marki Bucovina. Woda Bucovina pochodzi ze złóż podziemnych znajdujących się w strefie rezerwatu przyrody, które są odizolowane od jakiejkolwiek działalności człowieka. Naturalna woda mineralna Bukowiny posiada certyfikat Instytutu Matki i Dziecka Rusescu (IMCC) do stosowania w żywności dla niemowląt i małych dzieci.

Firmy nie ujawniają wartości transakcji. Maspex sfinansuje ją środkami własnymi i kredytem.


Planowane przejęcie będzie 18 przejęciem grupy Maspex Wadowice i trzecim na rynku rumuńskim. Maspex na rynku rumuńskim to znany producent produktów instant, soków, nektarów i napojów, makaronów oraz krakersów i precli. Spółka pojawiła się na rynku rumuńskim w 1996 roku i obecnie jest jednym z największych polskich inwestorów w Rumunii. Należące do firmy marki takie jak: Tedi, Tymbark, La Festa, Ekland, Coffeeta oraz Salatini to zdecydowani liderzy w swoich kategoriach. Rumunia jest dla Maspeksu drugim, po Polsce, co do wielkości rynkiem, zarówno jeżeli chodzi o obroty, poniesione inwestycje, jak i siłę nabywczą, co z punktu widzenia producentów produktów spożywczych jest bardzo ważne.

- W Rumunii mamy bardzo mocną pozycję w segmencie produktów instant z markami: La Festa i Ekland, na rynku soków, nektarów i napojów z brandami: Tedi (Kubuś) i Tymbark oraz w kategorii krakersów i precli z marką Salatini. Na rynku wody do tej pory nas nie było, a jest to kategoria, która rośnie - komentuje Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex Wadowice. - Obecnie, segment wód mineralnych stanowi już 50 proc. rynku napojów bezalkoholowych w tym kraju. Marka Bucovina znacznie zwiększy naszą konkurencyjność i umocni pozycję naszej firmy na rynku rumuńskim. Konsumpcja wody w Rumunii jest jeszcze na niższym poziomie, niż w innych krajach europejskich, co z pewnością daje perspektywy do dalszego rozwoju – dodaje.

- Zakup firmy Rio Bucovina przez jedną z największych polskich firm z Europy Środkowo - Wschodniej będzie ważnym wydarzeniem dla rynku FMCG z Rumunii. Jako część Grupy Maspex Wadowice, Rio Bucovina będzie wzmacniać jeszcze bardziej swoją pozycję na rynku producentów naturalnej wody mineralnej, wody źródlanej i stołowej z Rumunii. Jestem pewny, że doświadczenie polskiej firmy, a także jej ambitne cele odnośnie oferty produktowej, będą miały istotny wpływ na dalszy rozwój marek posiadanych przez firmę Rio Bucovina – podkreśla Dorel Radu, dyrektor generalny Rio Bucovina.

- Bałkany są coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem, gdzie szanse na rozwój widzi coraz więcej liczących się graczy - mówi „Rzeczpospolitej” Adam Bogacz, przewodniczący Rady Promocji Żywności Prozdrowotnej (RPŻP).

Autopromocja
BLACK WEEKEND

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Jak dodaje, Maspex nie powinien zmarnować potencjału drzemiącego w tamtejszym rynku wody. - Wystarczy wziąć pod uwagę jego możliwości dystrybucyjne i umiejętności marketingowe - mówi szef RPŻP.

Maspex jest jedną z największych firm w Europie Środkowo - Wschodniej w segmencie produktów spożywczych. Firma jest zdecydowanym liderem na rynku soków, nektarów i napojów w Polsce, w Czechach, na Słowacji, czołowym producentem na Węgrzech, w Rumunii, Bułgarii i na Litwie. Jest również wiodącym producentem produktów instant (kawa cappuccino, kakao, zabielacze w proszku do kawy, herbatki rozpuszczalne) w Europie Środkowo-Wschodniej.

W 2015 roku firma zakupiła aktywa Agros Novej i dzięki temu stała się liderem na m.in. rynku dżemów, keczupów i sosów. W sierpniu grupa Maspex złożyła wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodę na zakupu od funduszu zarządzanego przez Paan Capital 44 proc. udziałów w farmaceutycznej firmie Sequoia. Polska jest 6. w Europie rynkiem leków pod względem wartości. W najbliższych latach ich sprzedaż ma rosnąć o ok. 4 proc. rocznie.