Wielki wysyp skrzydlatych inwestycji

W przyszłym tygodniu w Zielonce pod Warszawą rusza wybudowany kosztem 200 mln zł, najnowocześniejszy w Europie, ośrodek badania turbin lotniczych silnikowego giganta General Electric.

Aktualizacja: 27.10.2015 13:21 Publikacja: 27.10.2015 13:02

Wielki wysyp skrzydlatych inwestycji

Foto: Bloomberg

Ale to niejedyna inwestycja w skrzydlatej branży w kraju. Na Podkarpaciu rozwijają się Hispano-Suiza, budowę fabryki w Ropczycach planuje konkurent GE, silnikowy, brytyjski RollsRoyce, a w centrum kraju, na terenie powstającej pod skrzydłami Grupy Airbus "Wyżyny Lotniczej" (Łódź-Radom-Dęblin) zapadają już pierwsze decyzje o tworzeniu polskiego gniazda przemysłowego dla europejskiego giganta awiacji.

W otwieranym już 3 listopada w Zielonce Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych PoloniAero, moc urządzeń testowych jest tak wielka, że podczas prób zapotrzebowanie na energię elektryczną sięgnie 45 megawatów, tyle ile zużywa powiatowe miasto. W pełni zautomatyzowane laboratorium PoloniAero, zatrudni wprawdzie tylko 25 specjalistów, ale już wiadomo, że dla GE będzie praktycznie niezastąpione: to w Polsce badane będą krytyczne elementy wszystkich najnowszych lotniczych napędów amerykańskiego giganta silnikowego. Umowa z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju przewiduje, że ośrodek będzie wykorzystywał umiejętności polskich specjalistów i pomoże kształcić studentów, inżynierów i badaczy – speców od turbin i silników lotniczych m.in. Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej.

Komplet zamówień

Udziałowcem konsorcjum PoloniAero właściciela laboratorium są również Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4, odpowiadające w armii za utrzymywanie w sprawności silników bojowych samolotów (tam testowano montowane w WSK Rzeszów wszystkie silniki do polskich myśliwców F-16). Udział państwowych, ważnych dla obronności WZL nr 4, w rozwojowym, komercyjnym przedsięwzięciu, to nadal rzadkość w polskiej zbrojeniówce.

- Nasze laboratorium rozpocznie pracę od testowania demonstratorów technologii i prototypów turbin niskiego ciśnienia stosowanych w silnikach lotniczych nowej generacji. Moge ujawnić, że cały przyszły rok mamy już wypełniony zleceniami – zapewnia Paweł Poncyljusz z kierownictwa Avio Aero, polskich zakładów należących do GE. Zainteresowanie specjalistycznymi usługami potwierdzili także inni potentaci samolotowych i śmigłowcowych napędów: Pratt&Whitney, Rolls Royce i Snecma.

Europejska kontrofensywa

Podstołeczne laboratorium PoloniAero, to nie jedyna inwestycja w technologicznej, lotniczej branży. Korzystając z koniunktury w skrzydlatej branży polskie klastry związane z awiacją planują wzrost zamówień i rozwój. W zdominowanej przez amerykańskich inwestorów z UTC Dolinie Lotniczej, ruszyła europejska ofensywa. Hispano- Suiza światowy lider w zakresie przekładni mocy dla silników do samolotów cywilnych i wojskowych oraz helikopterów, rozpoczyna na Podkarpaciu budowę nowej wytwórni skrzydlatych części dla globalnych gigantów awiacji: Boeinga i Airbusa.

Przyszła fabryka w Sędziszowie Małopolskim ma kosztować 40 mln euro i docelowo zatrudni blisko 300 fachowców. – To właśnie unikalne kompetencje specjalistów z Doliny Lotniczej zachęciły francuską, lotniczo zbrojeniową korporację Safran do inwestowania w Sędziszowie. Niższe koszty pracy w Polsce też są dla naszych właścicieli ważne ale w przypadku tak złożonej technologicznie produkcji, nie one mają decydujące znaczenie – twierdzi Jan Sawicki prezes Hispano-Suiza Polska. Linie technologiczne przyszłego, najnowszego sędziszowskiego zakładu powstaną w ekspresowym tempie i powinny ruszyć pełną parą w lipcu przyszłego roku.

Rolls-Royce w Ropczycach

Inwestycyjny impet H-S nie słabnie. Latem tego roku, koncern ogłosił, że kolejną, nową fabrykę w podrzeszowskich Ropczycach zbuduje wspólnie z Rolls- Royce'm. Jej operatorem ma być spółka joint venture Aero Gearbox. W nowym zakładzie Rolls- Royce i H-S planują zatrudnić 110 najwyższej klasy specjalistów. Produkcja elementów lotniczego przeniesienia napędu ma się rozpocząć w 2017 roku.

W ślad za konkurencją inwestycje zaplanowała też Grupa Airbus. Sebastian Magadzio przedstawiciel GA w Polsce potwierdza, że partner Airbus Group – firma Nimrod Group zbuduje zakład w Łodzi. To 300 miejsc pracy przy wytwarzaniu komponentów potrzebnych do produkcji pasażerskich airbusów A350.W Radomiu produkcję zaprojektowanych w Polsce innowacyjnych wyciągarek do śmigłowców uruchomi w 2018 r Airbus Helicopters.

Śmigłowce z Wyżyny Lotniczej

Śmigłowcowy koncern Airbusa obiecuje zresztą inwestycyjne przyspieszenie związane z wartym ponad 13 mld zł polskim zamówieniem na wojskowe śmigłowce wielozadaniowe. Umowa offsetowa jest obecnie negocjowana, także z silnikową korporacją Turbomeca. Przemysłowe przedsięwzięcia związane z helikopterowymi zamówieniami armii w zaplanowano w Łodzi, Radomiu i Dęblinie. Mają zapewnić 1250 miejsc pracy bezpośrednio przy produkcji, montażu i serwisie śmigłowców i ok 2 tys. w firmach poddostawców.

Ale to niejedyna inwestycja w skrzydlatej branży w kraju. Na Podkarpaciu rozwijają się Hispano-Suiza, budowę fabryki w Ropczycach planuje konkurent GE, silnikowy, brytyjski RollsRoyce, a w centrum kraju, na terenie powstającej pod skrzydłami Grupy Airbus "Wyżyny Lotniczej" (Łódź-Radom-Dęblin) zapadają już pierwsze decyzje o tworzeniu polskiego gniazda przemysłowego dla europejskiego giganta awiacji.

W otwieranym już 3 listopada w Zielonce Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych PoloniAero, moc urządzeń testowych jest tak wielka, że podczas prób zapotrzebowanie na energię elektryczną sięgnie 45 megawatów, tyle ile zużywa powiatowe miasto. W pełni zautomatyzowane laboratorium PoloniAero, zatrudni wprawdzie tylko 25 specjalistów, ale już wiadomo, że dla GE będzie praktycznie niezastąpione: to w Polsce badane będą krytyczne elementy wszystkich najnowszych lotniczych napędów amerykańskiego giganta silnikowego. Umowa z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju przewiduje, że ośrodek będzie wykorzystywał umiejętności polskich specjalistów i pomoże kształcić studentów, inżynierów i badaczy – speców od turbin i silników lotniczych m.in. Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Ukraińska zbrojeniówka zaraz wystrzeli. W czasie wojny zdołano zbudować potęgę
Biznes
Cła na chińskie auta elektryczne, firmy przygniatane podatkami, Zygmunt Solorz odsuwa dzieci od swoich firm
Biznes
Firmy przygniatane podatkami. Miniony rok okazał się szczególnie dotkliwy
Biznes
Orlen i KGHM złożyły do prokuratury po kilka zawiadomień