Reklama

W 2016 r. po raz kolejny może zmaleć popyt na wódkę

W 2016 r. po raz kolejny może zmaleć popyt na czystą. Firmy ratunku szukają w eksporcie.

Publikacja: 12.01.2016 15:02

W 2016 r. po raz kolejny może zmaleć popyt na wódkę

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

- Rynek wódki w 2016 roku nieco się ustabilizuje, ale możemy spodziewać się dalszych spadków sprzedaży - mówi "Rzeczpospolitej" Ian Croxford, dyrektor operacyjny grupy Stock Spirits, wicelidera polskiego rynku wódki, właściciela np. Żołądkowej Gorzkiej i Lubelskiej. - Nadal odczuwamy bowiem skutki dyskryminującego alkohole mocne wzrostu podatku akcyzowego z 2014 roku - dodaje.

Stawka akcyzy na napoje spirytusowe zwiększyła się wówczas o 15 proc. Wzrost podatku był dla producentów wódki tym bardziej dotkliwy, że jej sprzedaż nie rosła już w 2013 roku. Po słabym 2014 roku, do przełomu nie doszło także w 2015 r. - Według niepełnych jeszcze danych rynkowych, rynek wódki spadł ilościowo rok do roku o ponad 2 proc. – informuje Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik firmy CEDC, lidera polskiego rynku wódki, do którego należą m.in. Żubrówka i Soplica. Jak jednak zaznacza, CEDC zwiększył wówczas swoją sprzedaż o ponad 25 proc.

Duża konkurencja i brak dobrych perspektyw sprawia, że producenci wódki coraz większe nadzieje pokładają w zagranicy.

- Zakładamy, że na rynku krajowym trend spadkowy sprzedaży wódki się utrzyma, dlatego tym ważniejsza będzie odbudowa eksportu – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS). - To duża szansa, bo polska wódka jest dobrze przyjmowana na całym świecie. W 2015 roku o 20 proc. zwiększyła się zagraniczna sprzedaż Akwawitu - Polmos, głównie dzięki marce Krakus. – W tym roku chcemy ten wynik zwiększyć - zapowiada Grzegorz Ślak, prezes tej firmy.

Ratunkiem dla branży, byłoby także, jak uważa szef ZP PPS, ponowne zainteresowanie się Polaków droższymi wódkami. - Trend tzw. premiumizacji wyhamował wraz z podwyżką akcyzy – mówi Leszek Wiwała.

Reklama
Reklama

Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce uważa, że właśnie produkty premium i top premium mają w Polsce największe szanse na rozwój.

- Przy czym mówimy o rozwoju wartościowym, nie zaś ilościowym – zaznacza Andrzej Bernatek.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama