Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Tymiński: Polskie firmy nie uciekają z zagranicznych rynków

Polskie firmy obecne na zagranicznych rynkach, chcą na nich pozostać - mówi Piotr Tymiński, dyrektor departamentu rozwoju produktów i wsparcia sprzedaży, pion bankowości przedsiębiorstw CitiHandlowy.

Aktualizacja: 14.10.2016 13:46 Publikacja: 14.10.2016 13:23

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Tymiński: Polskie firmy nie uciekają z zagranicznych rynków

Foto: Rzeczpospolita

Polskie firmy eksportowe traktują zagraniczne rynki, jako strategiczną formę swojej działalności - podkreśla Piotr Tymiński i dodaje, że widzą w nich duży potencjał dla własnego rozwoju.

Dlaczego polskie firmy wychodzą za granicę. W Polsce jest źle? Za mały rynek? Za mało zarabiają?

- Myślę, że nie jest to kwestia za małego rynku czy też tego, że za mało zarabiają - podkreśla Tymiński i dodaje, że cześć firm, które część swoich dochodów generują na rynkach zagranicznych, twierdzą, że za granica są w stanie wygenerować większe marże. Konkurencyjność naszych przedsiębiorców bardzo wzrosła w ostatnich latach, a także dostępność do zagranicznych rynków. Polskie firmy głównie działają na rynku Unii Europejskiej, ale także w Kolumbii, Argentynie, Brazylii, Indonezja czy Chiny.

Jaki branże najbardziej zainteresowane są eksportem?

Reklama
Reklama

- Najmocniejsza jest branża spożywcza - podkreśla Piotr Tymiński. Poza tym branża deweloperska oraz przemysł meblarski.

Polskie firmy zmagają się też z problemami, a raczej wyzwaniami na zagranicznych rynkach: przede wszystkim z dużą konkurencją, dostępnością do usług bankowych oraz sprostanie wymaganiom najwyższej jakości.

Firmy narzekają czasem na biurokratyzację na zagranicznych rynkach. Poza tym zdarzają się  problemy z niesolidnością lokalnych partnerów. - My jako bank staramy się polskim przedsiębiorstwom, które chcą eksportować, wcześniej przed tą inwestycją opowiedzieć o tym rynku. Na co zwracać uwagę, jakie my - z własnego doświadczenia - wiemy, jakie są tam zagrożenia - podkreśla Piotr Tymiński, dodając, że struktura Citi pozwala wspierać klientów na ponad 40 rynkach na całym świecie.

Czy polskie firmy obawiają się Brexitu?

- To było dla mnie zadziwiające, ale i pozytywne zaskoczenie, ponieważ z naszego badania wynika, iż 64 proc. polskich firm nie obawia się Brexitu - podkreśla Tymiński, przyznając, że część firm obawia się komplikacji z tym związanych, ale większość firm nie obawia się Brexitu i nie planuje wycofania się z rynków zagranicznych.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama