Inicjatywy dotyczące współpracy z placówkami edukacyjnymi bądź ukierunkowane na młodzież z tych placówek oraz projekty społeczne związane ze zdrowiem i zdrowym stylem życia (w tym zdrowym odżywianiem) – to one stanowią największą grupę, bo niemal połowę z 51 kampanii, programów i akcji edukacyjnych biznesu, jakie znalazły się na pierwszej w Polsce liście tych przedsięwzięć.
Organizatorem pionierskiego zestawienia „Edukacyjne działania biznesu. Lista najbardziej znaczących inicjatyw" jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu – najstarsza i największa organizacja pozarządowa w Polsce, która od 2000 r. w kompleksowy sposób zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR. „Rzeczpospolita" jest partnerem medialnym listy.
Edukacyjny trend
Jak wyjaśnia Mirella Panek-Owsiańska, prezeska FOB, przygotowując projekt listy, organizatorom przyświecało kilka celów, w tym chęć pokazania skali i różnorodności podejmowanych przez biznes działań w zakresie edukacji. – Edukacji kierowanej do bardzo szerokiego grona: począwszy od pracowników i współpracowników, po przedsiębiorców, uczniów lub całe społeczeństwo, jeśli weźmiemy pod uwagę programy ogólnopolskie. Edukacji szeroko rozumianej, bo skupionej m.in. na przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy, na kwestiach bezpieczeństwa, w tym bardzo często pojawiającego się tematu bezpieczeństwa w sieci, profilaktyki zdrowotnej, promowaniu zdrowego stylu życia czy też zachowań proekologicznych – podkreśla Mirella Panek-Owsiańska.
– Zależało nam również, aby za pośrednictwem listy zwrócić uwagę na ten zakres działalności firm, który często jest niezauważany, a praca ludzi stojących za tymi inicjatywami – niedoceniana – dodaje prezeska FOB.
Tymczasem według danych organizacji coraz więcej firm łączy projekty edukacyjne ze swoją podstawową działalnością, zwłaszcza gdy strategicznie podchodzą do CSR. Jak zwraca uwagę Agnieszka Siarkiewicz, menedżerka promocji i komunikacji FOB, temat działań edukacyjnych prowadzonych przez biznes był jednym z trendów wskazanych przez autorów raportu FOB „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2015. Dobre praktyki". Ten trend potwierdzają również badania, które FOB przeprowadziło w ubiegłym roku, „Menedżerowie CSR": niemal co trzeci z uczestników ankiety wskazał edukację wśród głównych problemów społecznych, do których rozwiązania przyczynił się w ostatnich latach biznes.