Polskie zamiłowanie do luksusu

Sprzedaż marek samochodów z segmentu premium rośnie w naszym kraju dwucyfrowo.

Aktualizacja: 20.04.2017 10:20 Publikacja: 19.04.2017 21:12

Polskie zamiłowanie do luksusu

Foto: Bloomberg

Zapowiada się kolejny dobry rok dla importerów samochodów, a szczególnie duży popyt jest na marki luksusowe. W pierwszym kwartale 2017 r. rejestracje samochodów wzrosły o ponad 20 proc., zaś dynamika marek luksusowych była o 10 punktów procentowych wyższa. Liderem tego segmentu jest BMW z wynikiem 3629 aut, o 50 aut gorszym od Fiata. Za BMW znalazły się: Mercedes-Benz (3341 samochodów), Audi (3289) oraz Volvo (2967). Największą dynamiką wykazał się Mercedes-Benz, który poprawił sprzedaż w stosunku do pierwszego kwartału 2016 roku o niemal 39 proc., gdy BMW o ponad 34 proc., Volvo o 31,6 proc., zaś Audi o blisko 29 proc.

Sytuacja jest podobna do zanotowanej w całym 2016 roku, gdy polscy klienci kupili 52,3 tys. aut w segmencie premium. W ostatnich dwóch latach popyt na takie samochody podwoił się. Prym wiodą nabywcy firmowi, którzy kupili 45,8 tys. aut luksusowych. Jest to 87,6 proc. tego segmentu, gdy w całości rynku samochodowego klienci flotowi stanowili na koniec 2016 roku 67,7 proc. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Duża dynamika oraz imponujące liczby to jednak nie cały obraz z tego rynku. O popularności marek premium świadczą także wysokie miejsca Mercedesa, BMW i Audi w łącznym rankingu, w którym na koniec 2016 roku wyprzedziły niegdysiejszego lidera zestawień, Fiata.

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się SUV-y, które są obecnie filarem sprzedaży wszystkich marek: od Audi, przez BMW, po Lexusa i Volvo. Klienci zainteresowani są mocniejszymi wersjami, ale najczęściej o pojemności do 2 litrów. Oznacza to, że nie płacą wyższej akcyzy i zarazem mogą się cieszyć autem, które ma 200-konny silnik. W ostatnich latach wzrost rynku (nie tylko w klasie premium) dokonywał się głównie kosztem sedanów – klienci masowo przesiadali się w wyżej zawieszone samochody. W tym roku nastąpiło jednak zahamowanie tego trendu.

Najpopularniejszym BMW w 2016 roku okazała się seria 3 (1855 rejestracji), a na drugim miejscu znalazło się BMW serii 5 (1876). Przedstawiciele monachijskiej marki dumni są z wyniku 604 aut BMW serii 7, którym ta duża limuzyna zapewniła sobie pozycję lidera w segmencie.

Widoczne jest także rosnące zainteresowanie mocniejszymi silnikami. Usportowione, mocne auta w BMW oznaczane są BMW M. Marka chwali się, że w 2016 roku znalazła nabywców na 221 takich samochodów, niemal dwa razy więcej niż w 2015 roku.

Wraz z rosnącą ceną aut zwiększa się znaczenie finansowania. Coraz większą popularnością cieszy się leasing z dużą wartością odkupu, który w przypadku drogich aut segmentu premium pozwala na zmniejszenie miesięcznej raty nawet o połowę w stosunku do klasycznego leasingu. Samochody z kontraktów po zakończonych leasingach wkrótce zasilą sieci dilerskie i będą to dobrze utrzymane auta z niewielkimi przebiegami. W najbliższych latach dzięki nim rozwinie się rynek używanych samochodów klasy premium.

Opinia

Marcin Słomkowski, prezes Inchcape Motor Polska

Badania pokazują, iż marki premium rosną w Polsce w dobrych latach znacznie szybciej niż cały rynek, a w kryzysie ich sprzedaż jest znacznie bardziej stabilna. W ubiegłym roku marki luksusowe sprzedały o 30 proc. więcej samochodów niż w roku 2015. Co ósme nowe auto wyjeżdżające z polskiego salonu ma na masce logo premium. Wśród klientów marek luksusowych większość stanowią przedsiębiorcy, poszukujący aut najwyższej klasy, zarówno pod względem mocy, osiągów, jak i wyposażenia. Zyskująca coraz większą popularność w Polsce linia BMW M Power staje się dla wielu z nich spełnieniem marzeń i sportowych aspiracji.

Zapowiada się kolejny dobry rok dla importerów samochodów, a szczególnie duży popyt jest na marki luksusowe. W pierwszym kwartale 2017 r. rejestracje samochodów wzrosły o ponad 20 proc., zaś dynamika marek luksusowych była o 10 punktów procentowych wyższa. Liderem tego segmentu jest BMW z wynikiem 3629 aut, o 50 aut gorszym od Fiata. Za BMW znalazły się: Mercedes-Benz (3341 samochodów), Audi (3289) oraz Volvo (2967). Największą dynamiką wykazał się Mercedes-Benz, który poprawił sprzedaż w stosunku do pierwszego kwartału 2016 roku o niemal 39 proc., gdy BMW o ponad 34 proc., Volvo o 31,6 proc., zaś Audi o blisko 29 proc.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił