Trzeba odbudować zaufanie do oszczędzania

Właściwa komunikacja to jeden z najistotniejszych elementów wdrażania pracowniczych planów kapitałowych w firmach. To właśnie odpowiednie przekazanie informacji o nowym programie oszczędnościowym sprawi, że pracownicy mu zaufają.

Publikacja: 02.12.2019 09:00

Przekazując pracownikom informacje o PPK, należy przede wszystkim przedstawić wszystkie realne obciążenia, z jakimi wiąże się nowy program. – Pracownicy muszą wiedzieć, co będzie się działo z ich wynagrodzeniem – że po przystąpieniu do PPK będzie ono niższe. Bez odpowiedniej komunikacji pracodawcy narażą się na wiele problemów i napięć. Ważne jest, aby osoby, które przedstawiają PPK pracownikom, miały wiedzę na temat rynku kapitałowego, by umiały w prostych słowach przekazać, na czym polega system oszczędzania i inwestowania – zaznaczał podczas kolejnej konferencji zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" i „Parkiet" na temat PPK Krzysztof Głombik, dyrektor do spraw komunikacji inwestycyjnej w Skarbcu TFI.

– Proces wdrażania pracowniczych planów kapitałowych jest nowy dla wszystkich pracodawców. Jako instytucja zarządzająca jesteśmy partnerem, który zapewnia wsparcie przy tworzeniu i rejestracji PPK. Angażujemy się?w budowanie komunikacji wewnętrznej dotyczącej wprowadzania i funkcjonowania programu. Oferujemy oddzielne szkolenia dla działów HR. Zarówno pracownikom, jak i pracodawcom udostępniamy jasny i przyjazny system elektroniczny do zarządzania PPK – mówił Zbigniew Wójtowicz, prezes Investors TFI.

Sumy przekonują najbardziej

W trakcie komunikacji należy przedstawiać pracownikom realne, poparte konkretnymi danymi korzyści, jakie mogą osiągnąć z PPK, i spodziewane kwoty oszczędności po latach. – Należy pokazać pracownikom na podstawie konkretnego wynagrodzenia, ile wyniosą oszczędności. W przypadku pracownika zarabiającego 4000 brutto korzyścią jest zainwestowane co miesiąc 140 zł, z czego 60 zł to wpłata pracodawcy, 80 zł wpłata pracownika. Dla uczestników programu oraz w trakcie wyboru instytucji finansowej ważna będzie efektywność oszczędzania, czyli to, ile zarządzający jest w stanie zarobić – podkreślał przedstawiciel Skarbca TFI.

– Kluczem do sukcesu PPK, przede wszystkim z punktu widzenia pracowników, jest efektywność zarządzania. Jej efekty widoczne są na przykładzie pracownika, który przejdzie całą ścieżkę PPK: dołączy do programu w wieku 20 lat i będzie w nim 40 lat. Jeżeli na rachunek tego uczestnika wpływałoby miesięcznie 100 zł, to przez 40 lat wpłynie 48 000 złotych. O tym, jaki będzie jego końcowy kapitał, zdecyduje to, jaką stopę zwrotu wypracuje fundusz. Przy 3-proc. średniorocznej stopie zwrotu oszczędności wyniosą 92 837 zł, przy 4-proc. 118 590 zł, przy 5-proc. 153 238 zł, a przy 6-proc. 200 145 zł. Widać więc, że nawet punkt procentowy różnicy w średniorocznej stopie zwrotu przekłada się na dużą różnicę w oszczędnościach zgromadzonych po latach – wyjaśniał Zbigniew Wójtowicz.

To ma sens

Ze względu na rozmaite doświadczenia Polaków z powierzaniem środków podmiotom mającym je pomnażać, dla przyszłych uczestników PPK ważne jest nie tylko to, ile zyskają. W pierwszej kolejności pracownicy pytają o to, czy nie stracą pieniędzy, które przeznaczą na ten program.

– Jest to system bezpieczny. Wszystkie środki uczestników programu przechowywane są nie przez instytucje zarządzające, ale przez bank będący depozytariuszem. Instytucja ta jest również uprawniona do sprawdzania, czy zarządzający funduszami zdefiniowanej daty przestrzega określonych ustawą i statutem limitów zaangażowania funduszu w poszczególne klasy aktywów i czy prawidłowo nalicza koszty. Działalność zarówno depozytariusza, jak i instytucji finansowych odpowiedzialnych za zarządzanie PPK nadzoruje KNF – powiedział na konferencji prezes Investors TFI.

Krzysztof Głombik natomiast wspomniał o argumencie, który najskuteczniej przekonuje do nowego systemu. – Dla osób najbardziej nieprzekonanych cenną kwestią jest możliwość wycofania środków zaoszczędzonych w PPK. Oczywiście celem jest, aby przekonać Polaków do długoterminowego oszczędzania, jednak możliwość zwrotu środków jest argumentem budującym zaufanie – mówił dyrektor do spraw komunikacji inwestycyjnej w Skarbcu TFI.

Doświadczenie to podstawa

Spośród wszystkich dostępnych na rynku instytucji zarządzających możliwość świadczenia usług w zakresie PPK ma 20. Muszą one spełniać szczegółowo określone warunki. – Zgodnie z ustawą pracodawca powinien wybrać TFI ze względu na ocenę warunków zarządzania środkami PPK, efektywność w zarządzaniu aktywami, doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub emerytalnymi oraz interes osób zatrudnionych – wyliczał Wójtowicz.

– Skarbiec TFI jest jedną z instytucji, które oferują rozwiązania w zakresie PPK. Działamy na rynku od 21 lat, mamy doświadczony zespół składający się z 11 zarządzających. Zarządzamy 4 mld zł. Posiadamy również doświadczenie emerytalne, w 1999 r. zarejestrowaliśmy pierwszy pracowniczy program emerytalny (PPE). Wdrażaliśmy również wiele rozwiązań emerytalnych w zakresie systematycznego oszczędzania z różnymi strategiami inwestycyjnymi u naszych partnerów, czyli banków i instytucji finansowych – zaznaczał Głombik.

– Przy wyborze funduszu należy zwrócić uwagę na wyniki z przeszłości. Sztandarowym funduszem Investors TFI w przypadku programów emerytalnych PPE, który prowadzimy od 18 lat, jest Investor Zabezpieczenia Emerytalnego. To przy wyborze instytucji finansowej jest bardzo ważne kryterium, ponieważ doświadczenie z PPE pomoże przy wdrażaniu PPK. Fundusz ten wypracowywał średnio 6,5 proc. rocznie przez ostatnie 18 lat. Jest to najlepszy wynik w grupie porównawczej na tle średniej, która wyniosła 4,8 proc. W perspektywie wieloletniej jest to kluczowy czynnik. Investors TFI ma już ponad 150 tys. klientów, zarządzamy aktywami wartymi 9 mld zł – podkreślał Wójtowicz.

– Misją naszej firmy jest to, aby odpowiedzialnie i efektywnie zarządzać powierzonymi nam pieniędzmi. Z jednej strony liczy się dla nas to, aby zarządzać konserwatywnie, odpowiedzialnie, ze świadomością, że zarządzamy pieniędzmi ponad 150 tysięcy osób. Z drugiej strony szukamy efektywności – dodawał prezes Investors TFI.

Mobilność to dziś podstawa

Dla wielu przedsiębiorców cenną usługą świadczoną przez instytucje zarządzające są rozwiązania informatyczne, czyli stosowne aplikacje, które umożliwią zarządzanie procesami związanymi z PPK, danymi pracowników i zleceniami.

– Skarbiec TFI dysponuje taką aplikacją, serwisem PPK, w którym można prowadzić listy składkowe oraz importować pliki. Systemy te nie wymagają integracji z systemami finansowo-księgowymi firm. Ważne jest tylko, aby generowane pliki były w odpowiednich formatach. Przedsiębiorcy nie muszą prowadzić we własnym zakresie nadmiernych prac informatycznych. Nasza aplikacja jest dostępna z poziomu przeglądarki internetowej. Również za jej pośrednictwem można rejestrować umowy i na bieżąco prowadzić całą obsługę PPK. Serwis będzie dostępny również dla pracowników, którzy otrzymają pełny dostęp do wszystkich transakcji i całej historii swojego konta. Za pomocą aplikacji będzie można dokonywać wszelkich zmian i, co ważne, będzie ona dostępna również w wersji na telefony, dzięki temu większość czynności będzie można wykonać mobilnie, bez bezpośredniego kontaktu z działami płac i kadr – zaznaczał dyrektor do spraw komunikacji inwestycyjnej w Skarbcu TFI.

Narzędzia elektroniczne do obsługi PPK zapewnia również Investors TFI. – Pracodawcom zapewniamy nie tylko dostęp do w pełni funkcjonalnej aplikacji, ale również szkolenie z jej obsługi – wyjaśnił prezes Wójtowicz.

Przekazując pracownikom informacje o PPK, należy przede wszystkim przedstawić wszystkie realne obciążenia, z jakimi wiąże się nowy program. – Pracownicy muszą wiedzieć, co będzie się działo z ich wynagrodzeniem – że po przystąpieniu do PPK będzie ono niższe. Bez odpowiedniej komunikacji pracodawcy narażą się na wiele problemów i napięć. Ważne jest, aby osoby, które przedstawiają PPK pracownikom, miały wiedzę na temat rynku kapitałowego, by umiały w prostych słowach przekazać, na czym polega system oszczędzania i inwestowania – zaznaczał podczas kolejnej konferencji zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" i „Parkiet" na temat PPK Krzysztof Głombik, dyrektor do spraw komunikacji inwestycyjnej w Skarbcu TFI.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Nowe konkurencje olimpijskie szansą dla Adidasa
Biznes
Elon Musk przegrywa w całej Skandynawii. Związkowcy górą
Biznes
CBA w Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. "Na razie aresztują komputery"
Biznes
MacKenzie Scott oddała 2,15 mld dolarów setkom organizacji charytatywnych
Biznes
Producenci filmów powalczą o większe wsparcie państwa
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu