Reklama

Depozyty kluczowe dla banków

Utrzymanie źródeł finansowania i zwiększenie bazy klientów to obecne wyzwania dla bankowców

Publikacja: 06.11.2010 01:28

Odpowiednie zarządzanie bazą depozytów jest obecnie dla banków jedną z kluczowych kwestii.

Odpowiednie zarządzanie bazą depozytów jest obecnie dla banków jedną z kluczowych kwestii.

Foto: Rzeczpospolita

– Płynność i depozyty, na tym powinniśmy się koncentrować – powiedział Wojciech Papierak, wiceprezes PKO BP na Kongresie Bankowości Detalicznej zorganizowanym przez Gdańską Akademię Bankową. „Rz” była jednym z patronów medialnych kongresu. – Brak przychodów zabija powoli, brak płynności zabija od razu – dodał Papierak.

Według bankowców kluczowym źródłem finansowania będą lokaty. Od tego, jak wysokie bank będzie miał depozyty, będzie zależeć jego aktywność na rynku kredytów. – Przez następne kilka lat będziemy walczyć o depozyty – zapewnia Mateusz Morawiecki, prezes BZ WBK. – Pozyskanie finansowania w inny sposób, np. poprzez emisję obligacji, może być relatywnie trudne i wcale nie jest takie tanie.

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową i firma Accenture wyliczyli, że do 2014 r. portfel bankowych depozytów będzie się zwiększał średnio rocznie o 10 proc., tak by za cztery lata wynieść 580 mld zł.

Walter Mussil, partner w Roland Berger Strategy Consultants, podkreślił, że zarządzający bankami muszą zwrócić uwagę na tych klientów, którzy szukają najlepszych ofert, jeśli chodzi o depozyty. Jego zdaniem grupa „skoczków” jest coraz większa. – Wyższe gwarancje depozytów sprawiły, że klienci czują się bezpieczniej i są bardziej elastyczni – dodaje wiceprezes PKO BP.

Bankowcy sceptycznie oceniają rozwój bankowości konsumenckiej. – Jako sektor nie powinniśmy już tak bardzo rozwijać bankowości konsumenckiej. Tę część rynku mamy lepiej rozwiniętą niż w innych krajach Unii – mówi Mateusz Morawiecki. Jego zdaniem warto skoncentrować się na finansowaniu mikro i małych firm, udzielaniu kredytów korporacjom i oferowaniu kredytów hipotecznych.

Reklama
Reklama

Według Instytutu Badań nad Gospodarską Rynkową portfel kredytów konsumenckich do 2014 r. będzie się zwiększał średniorocznie o 4 proc., a kredytów hipotecznych o 14 proc.

Bankowcy uznali, że czynniki, które dziś gwarantują sukces w bankowości, to pozyskanie nowych i utrzymanie już posiadanych klientów, odpowiednie zarządzanie ryzykiem kredytowym oraz weryfikacja zdolności kredytowej klientów. Nie są dla nich dziś tak ważne jak dwa lata temu ograniczanie kosztów, redukcja zatrudnienia czy efektywne fuzje i przejęcia.

Jakie zagrożenia są zdaniem bankowców dla nich najbardziej istotne? – Konfrontacyjne relacje z Komisji Nadzoru Finansowego, nowe regulacje krajowe i europejskie oraz ograniczony dostęp do rzetelnych analiz makroekonomicznych wykorzystywanych w procesie oceny ryzyka kredytowego – wylicza Andrzej Pyka z firmy Accenture.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=e.wieclaw@rp.pl]e.wieclaw@rp.pl[/mail][/i]

– Płynność i depozyty, na tym powinniśmy się koncentrować – powiedział Wojciech Papierak, wiceprezes PKO BP na Kongresie Bankowości Detalicznej zorganizowanym przez Gdańską Akademię Bankową. „Rz” była jednym z patronów medialnych kongresu. – Brak przychodów zabija powoli, brak płynności zabija od razu – dodał Papierak.

Według bankowców kluczowym źródłem finansowania będą lokaty. Od tego, jak wysokie bank będzie miał depozyty, będzie zależeć jego aktywność na rynku kredytów. – Przez następne kilka lat będziemy walczyć o depozyty – zapewnia Mateusz Morawiecki, prezes BZ WBK. – Pozyskanie finansowania w inny sposób, np. poprzez emisję obligacji, może być relatywnie trudne i wcale nie jest takie tanie.

Reklama
Banki
Szefowa Banku Rosji pod sąd. Jest wniosek do Trybunału w Hadze
Banki
BGK udzielił kredytu na przebudowę i modernizację hotelu w centrum… Rzymu
Banki
Jak pogodzić cyfrową Alfę z tradycyjnymi Boomersami? Banki mają problem
Banki
Pekao i PZU dogadują szczegóły połączenia
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Banki
MF nie chce karać „złych banków”. Ale i tak dołoży im podatków
Reklama
Reklama