Obsługa w banku ważniejsza niż dobra oferta

Polacy oczekują, że w najbliższym roku będzie łatwiej o kredyt w banku, ale to nie znaczy, że są chętni aby się zadłużać

Publikacja: 11.12.2012 14:40

Obsługa w banku ważniejsza niż dobra oferta

Foto: Fotorzepa, Darek Gorajski DG Darek Gorajski

Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance w tym roku wyniósł minus 0,06 wobec minus 0,07 rok wcześniej. Tak wynika z najnowszej edycji badania Millward Brown SMG/KRC dla firmy doradczej PwC.  Sondaż przeprowadzono w grupie 1000 Polaków w wieku 20-70 lat.

Negatywny trend, jeśli chodzi o popyt na produkty consumer finance (kredyty konsumpcyjne, karty kredytowe, debet na rachunku bankowym, kredyt odnawialny, kredyt samochodowy) utrzymuje się. – Klienci są ostrożni, co przejawia się w spłacaniu starych zobowiązań, odkładaniu decyzji o nowych kredytach i konsumowaniu oszczędności - mówi Łukasz Bystrzyński, partner w PwC.

W 2012 r. ponad jedna trzecia badanych (tyle samo co w 2011 r.) uważała, że sytuacja gospodarcza kraju będzie stabilna, ale aż 82 proc. Polaków nie planowało wziąć kredytu. - Wartość rynku kredytów konsumenckich zanotowała w 2012 roku spadek o około 3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Szansa, że rynek consumer finance będzie mocno rósł w przyszłym roku jest ograniczona. Wyniki Barometru wskazują, że 2013 rok może zakończyć się na podobnym poziomie co obecny, jeśli chodzi o wartość rynku – mówi Bystrzyński. Dodaje, że bankom na pewno będzie zależało na tym, żeby zdobyć klienta, dlatego z ich strony możemy spodziewać się różnego rodzaju zachęt, dotyczących nie tylko atrakcyjnej oferty, ale też indywidualnego podejścia do klienta czy udostępniania wygodnych rozwiązań technologicznych.

Mariusz Hildebrand: Polacy wciąż nie umieją... pożyczać

W 2012 r. ponad 40 proc. badanych posiadało co najmniej jeden kredyt konsumpcyjny. To o 4 pkt. proc. więcej niż w roku ubiegłym. Jednak Polacy nie są chętni, aby mocniej się zadłużać, mimo że mniejszy niż w ubiegłym roku odsetek ankietowanych (30 proc. wobec 36 proc.) uważa, że kredyty będą trudniej dostępne.

W porównaniu z poprzednim  rokiem spada liczba klientów, którzy obawiają się korzystania z oferty kredytowej banków. Ich odsetek spadł z 28 proc. do 22 proc. Rośnie jednocześnie  liczba tych, którzy zadłużają się ponieważ zmusza ich do tego trudna sytuacja życiowa. Średnia wartość zaciągniętego kredytu wynosiła w kończącym się roku ponad 1,9 tys. zł w porównaniu z niewiele ponad 1 tys. zł w roku ubiegłym.

Co ciekawe, przy wyborze oferty kredytowej banku klienci nie zwracają największej uwagi na atrakcyjność cenową oferty. – Oferty banków są porównywalne, dlatego cena kredytu zaczęła przegrywać z innymi czynnikami, które ocenia klient. Chcemy, aby pracownik banku dobrze wytłumaczył nam , co kupujemy i ile to kosztuje – wyjaśnia Piotr Siciak, dyrektor działu konsultingu ds. sektora finansowego. Coraz częściej liczy się dla nas kultura osobista pracowników banku, czas, w którym zostaje podjęta decyzja o udzieleniu kredytu, czy udogodnienia przy załatwianiu formalności. Najmocniej, bo z 4 proc. do 14 proc., wzrósł odsetek tych, dla których ważna jest dobra znajomość oferty przez pracownika banku.

Eksperci PwC są zdania, że przyszły rok będzie raczej rokiem stagnacji, jeśli chodzi o popyt na kredyty konsumpcyjne. Ponadto, część klientów sektora bankowego, ze względu na restrykcyjne wymogi banków, m.in. jeśli chodzi o ocenę zdolności kredytowej, została wypchnięta do pozabankowych firm pożyczkowych. – Gdyby wziąć pod uwagę rynek nieregulowany, mogłoby się okazać, że nie  mielibyśmy do czynienia ze spadkiem dynamiki kredytów, ale ze stagnacją – uważa Łukasz Bystrzyński. Z badania dla PwC wynika, że co 25 Polak korzysta z oferty firm pożyczkowych. Blisko połowa ankietowanych zdaje sobie sprawę z tego, że taka pożyczka jest dużo droższa w porównaniu z kredytem w banku.

Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance w tym roku wyniósł minus 0,06 wobec minus 0,07 rok wcześniej. Tak wynika z najnowszej edycji badania Millward Brown SMG/KRC dla firmy doradczej PwC.  Sondaż przeprowadzono w grupie 1000 Polaków w wieku 20-70 lat.

Negatywny trend, jeśli chodzi o popyt na produkty consumer finance (kredyty konsumpcyjne, karty kredytowe, debet na rachunku bankowym, kredyt odnawialny, kredyt samochodowy) utrzymuje się. – Klienci są ostrożni, co przejawia się w spłacaniu starych zobowiązań, odkładaniu decyzji o nowych kredytach i konsumowaniu oszczędności - mówi Łukasz Bystrzyński, partner w PwC.

Pozostało 84% artykułu
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Były prezes państwowego banku chińskiego idzie do więzienia
Banki
Kolejna awaria w największym polskim banku w ciągu dwóch dni
Banki
Bank centralny Rosji wspomaga wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
Click to Pay podbija polski rynek - Mastercard rozszerza nowy standard płatności kartą w internecie