Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance w tym roku wyniósł minus 0,06 wobec minus 0,07 rok wcześniej. Tak wynika z najnowszej edycji badania Millward Brown SMG/KRC dla firmy doradczej PwC. Sondaż przeprowadzono w grupie 1000 Polaków w wieku 20-70 lat.
Negatywny trend, jeśli chodzi o popyt na produkty consumer finance (kredyty konsumpcyjne, karty kredytowe, debet na rachunku bankowym, kredyt odnawialny, kredyt samochodowy) utrzymuje się. – Klienci są ostrożni, co przejawia się w spłacaniu starych zobowiązań, odkładaniu decyzji o nowych kredytach i konsumowaniu oszczędności - mówi Łukasz Bystrzyński, partner w PwC.
W 2012 r. ponad jedna trzecia badanych (tyle samo co w 2011 r.) uważała, że sytuacja gospodarcza kraju będzie stabilna, ale aż 82 proc. Polaków nie planowało wziąć kredytu. - Wartość rynku kredytów konsumenckich zanotowała w 2012 roku spadek o około 3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Szansa, że rynek consumer finance będzie mocno rósł w przyszłym roku jest ograniczona. Wyniki Barometru wskazują, że 2013 rok może zakończyć się na podobnym poziomie co obecny, jeśli chodzi o wartość rynku – mówi Bystrzyński. Dodaje, że bankom na pewno będzie zależało na tym, żeby zdobyć klienta, dlatego z ich strony możemy spodziewać się różnego rodzaju zachęt, dotyczących nie tylko atrakcyjnej oferty, ale też indywidualnego podejścia do klienta czy udostępniania wygodnych rozwiązań technologicznych.
Mariusz Hildebrand: Polacy wciąż nie umieją... pożyczać
W 2012 r. ponad 40 proc. badanych posiadało co najmniej jeden kredyt konsumpcyjny. To o 4 pkt. proc. więcej niż w roku ubiegłym. Jednak Polacy nie są chętni, aby mocniej się zadłużać, mimo że mniejszy niż w ubiegłym roku odsetek ankietowanych (30 proc. wobec 36 proc.) uważa, że kredyty będą trudniej dostępne.