Jakie są nowinki dla klienta biznesowego?
Wsparcie przedsiębiorczości jest jednym z trzech głównych filarów naszej strategii. Oferta dla MŚP to wygodna bankowość elektroniczna, zdalna obsługa i proces kredytowania wyróżniający się szybkością i zrozumieniem specyfiki działalności klienta biznesowego. Wdrażamy nowe procesy kredytowe, zautomatyzowane, które szybko dostarczą finansowanie, a w zależności od potrzeb, także w przypadku transformacji energetycznej. W segmencie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw mamy ok. 250 tys. klientów, to naszym zdaniem stanowi bardzo duży potencjał rozwojowy.
Chciałbym podkreślić, że w nowej strategii myślimy o dostarczeniu klientom biznesowym i indywidualnym najwyższej jakości produktów i usług, definiując jednocześnie dwa istotne wyzwania społeczne, w tym profilaktykę zdrowotną oraz zmianę na rynku pracy ze względu na nowe technologie. W Polsce do 2030 r. aż 7 mln osób będzie musiało zmienić zawód ze względu na postępujące procesy automatyzacji. My wychodzimy naprzeciw tym wyzwaniom już teraz, wdrażając program reskillingu dla naszych pracowników.
Alior Bank dostosowuje swoje wewnętrzne zasoby do pędzącego świata technologii? Przysłowiowa „pani z okienka” w banku odchodzi w niebyt?
Na przestrzeni ostatni lat zmieniały się rola placówek i ich format. W Alior Banku aktualnie intensywnie transformujemy oddziały. Myślę więc, że przysłowiowa „pani z okienka” już jakiś czas temu przejęła rolę doradcy klienta. Klienci chcą przychodzić do oddziałów, by móc porozmawiać z kimś, do kogo mają zaufanie, kogo dobrze znają i postrzegają jako eksperta. Dlatego, jeśli chodzi o pracę oddziałów stacjonarnych, widzę ich rolę w trzech obszarach. Po pierwsze, to edukacja – rola przewodnika po nowym świecie bankowości elektronicznej. To bardzo ważne, bo klienci w różnym tempie dostosują się do zmian. Po drugie, mimo cyfryzacji i automatyzacji, proces udzielania kredytu hipotecznego wciąż wymaga fizycznej obecności klienta w placówce. Trzeci aspekt wiąże się zaś z rozwojem usług doradczych w obszarze asset management. Program reskillingu spowoduje, że kolejni pracownicy banku zasilą obszary technologiczne, co jest ważne w kontekście zmieniających się potrzeb klientów. Warto podkreślić, że w Alior Banku mamy jeden z największych własnych zespołów technologicznych w polskim sektorze bankowym.
To znaczy, że Alior będzie zmieniał czy może zwiększał liczbę oddziałów?