fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Browary wydały więcej na reklamy

Fotorzepa
Niemal 300 mln zł wydali na reklamy najwięksi producenci piwa w ciągu trzech kwartałów 2012 r. Kwota ta była o ok. 5 proc. wyższa niż przed rokiem.
Najwięcej na reklamy w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku – 117,4 mln zł – przeznaczyła Kompania Piwowarska – podaje firma Kantar Media. To o ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Lider rynku skupił się m.in. na marce Tyskie. Z okazji Euro 2012 i olimpiady przygotował dla niej kampanię „Piąty stadion" z udziałem piłkarskich gwiazd: Zbigniewa Bońka, Luisa Figo i Marko van Bastena.
– „Piąty stadion" był największą kampanią w historii firmy – mówi Tomasz Kanton reprezentujący KP.
Dodaje, że właśnie dzięki niej w pierwszej połowie roku finansowego (zaczął się 1 kwietnia 2012 r.) sprzedaż tyskiego urosła aż o 15 proc.
Kantar Media podaje, że od stycznia do września 2012 r. Carlsberg Polska, trzeci w branży, wydał na reklamy ponad 73 mln zł, o prawie 10 proc. więcej niż przed rokiem. Marka Carlsberg była sponsorem Euro 2012. W ciągu ostatnich dwóch lat jej sprzedaż urosła w Polsce o niemal 70 proc.
O prawie 11 proc., do 109,4 mln zł, zmalały w tym roku, według Kantar Media, wydatki na reklamy piw Grupy Żywiec. Dane te nie uwzględniają jednak sponsorowanych przez wicelidera rynku imprez, np. festiwalu Opener.
Wysiłek reklamowy browarów nie poszedł na marne. W tym roku, po raz pierwszy w historii, sprzedaż piwa ma przekroczyć 37 mln hl. Będzie o 3–5 proc. wyższa niż w 2011 r.
Przyszły rok może być dla browarów mniej udany. Xavier Belison, prezes Żywca, powiedział w rozmowie z „Rz", że spodziewa się wzrostu sprzedaży piwa w Polsce o 1–2 proc. Z kolei firma badawcza International Wine & Spirit Research nie wyklucza jej spadku i to nie tylko w 2013 r., ale też w kolejnych latach.
Zdaniem Marcina Millera, konsultanta firmy Roland Berger, w 2013 r. wydatki firm piwowarskich powinny być zbliżone do tegorocznych, mimo braku takich imprez jak Euro. – Firmy będą musiały coraz mocniej walczyć o klienta i promować nowe produkty, licząc na pozytywny efekt w dłuższej perspektywie – mówi Miller.
Dużej ostrożności w wydawaniu pieniędzy przez branżę, w tym na reklamy, spodziewa się natomiast Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych KP. Sprzyjać będzie jej duża presja kosztowa, związana m.in. z wysokimi cenami surowców.
Za co płacisz kupując piwo?
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA