fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Warszawa

Z kijkami przez pory roku

Rzeczpospolita
Naturalną refleksją na widok maszerującej z kijkami osoby jest myśl, że brakuje jej... nart. Czyżby o nich zapomniała? Tak pomyśleć mogą tylko niewtajemniczeni. Bo kijki te nie mają z nartami nic wspólnego
Nordic walking, czyli spacer nordycki, przywędrował do Polski z Finlandii. Tam stał się już dla wielu sposobem na życie. A i u nas zyskuje coraz szerszą rzeszę zwolenników. Bo – jak zapewniają fachowcy – ten rodzaj rekreacji nie ma właściwie wad. Czy to możliwe?
Główną zaletą tego sportu jest brak przeciwwskazań do uprawiania tej formy aktywności fizycznej. Przeznaczony jest w zasadzie dla każdego, bez względu na jego wiek, kondycję fizyczną czy miejsce zamieszkania. Bez obawy nording walking mogą uprawiać osoby starsze, rekonwalescenci, a nawet kobiety w ciąży. Każdy ustala właściwy dla siebie rytm i prędkość marszu i tylko od niego zależy trasa, jaką sobie wyznaczy.
Maszerować oczywiście można wszędzie i o każdej porze roku, a wyjście z domu nie wymaga układania grafików ani rezerwowania sali. I – co istotne – nie potrzebuje wielkich nakładów finansowych.
Potrzebne nam będą tylko wygodne buty sportowe i luźne, odpowiednio dobrane do pory roku ubranie. A ze sprzętu, który musimy zakupić, potrzebujemy wyłącznie zaopatrzyć się w specjalne kije. – Kijki do nordic walking służą nam do odpychania, a nie do podpierania – mówi Anna Balik, instruktor nordic walking z Ursynowa. – Mają one specjalnie wyprofilowane rękojeści i paski, którymi przytwierdzamy kijek do nadgarstka. Dlatego też nie należy używać kijków trekingowych, które nie mają tego systemu zapięcia.
Zanim zdecydujemy się na kupno, lepiej poradzić się instruktora, który wskaże, jakie kijki są odpowiednie. Oprócz zapięcia liczy się także długość kijków. Tym, którzy chcieliby je kupić, podpowiadamy, że ich długość obliczamy, mnożąc nasz wzrost przez wskaźnik 0,66. Często się jednak zdarza, że wygodniej jest nam chodzić z dłuższymi kijkami, niż wykazuje obliczenie.
– Dobry trener ma zawsze sprzęt, który udostępnia podczas pierwszych prób chodzenia. Lepiej więc z kupnem kijków poczekać i dopasować ją dopiero podczas próbnego treningu – radzi Balik.
A czy technikę możemy opanować sami?
– Tak jak w innych sportach technika jest bardzo ważna, mimo że wszystko wydaje się takie proste – dodaje instruktorka. – Zaletą nordic walking jest niewątpliwie to, że jesteśmy w stanie opanować technikę podczas jednego treningu, ale najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z abonamentu 5 – 6 treningów.
Po takiej serii możemy być pewni, że wszystkie ewentualne błędy zostaną wyeliminowane.
Nording walking to sport opierający się na wysiłku połączonym z rekreacją. Ale wymyślono także jego odmiany sportowe przeznaczone dla osób, które interesuje całkowite poprawienie swojej kondycji i wzmocnienie wytrzymałości organizmu. Zaawansowane ćwiczenia sportowcy wykorzystują do wzmocnienia dużych grup mięśniowych.
? Nordic jogging – wolny bieg, trucht, w którym ramiona pracują naprzemiennie, jak w klasycznym nording walking.
? Nordic striding – trucht z wydłużonym krokiem, technika polega na minimalnym odbiciu się, ale tak, by nie podnosić kolan w górę.
? Nordic leaping – wieloskoki będące naturalną konsekwencją truchtu z wydłużonym krokiem. Ręka z kijkiem, gdy jest z tyłu ciała, powinna być wyprostowana.
? Nordic jumping – to skoki do przodu (z jednej lub obu nóg), od ziemi odbijamy się kijkami.
? Nordic running – bieg z użyciem kijków wymagający dużej sprawności ciała. Przed rozpoczęciem treningu trzeba pamiętać o rozgrzewce, stopniowaniu ćwiczeń i czasu ich wykonywania.
sw
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA