fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Praca

Jak sobie radzić z negatywnymi wpisami pracowników na forach?

Fotorzepa, Jerzy Dudek
Jak sobie radzić z anonimową krytyką pracowników w sieci? Można założyć dla nich firmowe forum dyskusyjne
86 proc. kandydatów do pracy sprawdza opinie o potencjalnym pracodawcy w Internecie – wynika z ankiety serwisu Praca.pl.
Zainteresowani przeglądają firmowe strony, ale szukają też w sieci opinii byłych i obecnych pracowników. A ci często wylewają swoje żale wobec firmy, korzystając z anonimowości na dziesiątkach nieformalnych forów pracowniczych w sieci.

Trzeba monitorować

Według badania firmy RR Communication Consulting najwięcej, bo prawie 44 proc. zamieszczanych w Interencie  wypowiedzi ma negatywny charakter. Nic dziwnego, bo jak podkreśla jej prezes Roman Rostek, początkiem forum jest zwykle emocjonalny opis niezadowolenia któregoś z pracowników.
Potem do fali krytyki – tym gorętszej, że anonimowej – dołączają inni. Bywa, że po kilku tygodniach, gdy skończą się najważniejsze wątki, forum zamiera, ale niekiedy rozwija się nawet miesiącami. Nieraz na tyle dobrze, że jest na czele listy wyników w wyszukiwarkach internetowych, jeśli wpiszemy tam nazwę firmy.
Jak ocenia Paweł Gniazdowski, szef polskiego oddziału firmy doradczej Lee Hecht Harrison DBM, anonimowe fora pracownicze to coraz większy problem dla firm, szczególnie gdy przechodzą przez trudne zmiany. Wtedy najłatwiej o błędy w komunikacji wewnętrznej, którepotem  mogą się negatywnie odbić na wizerunku pracodawców.
– Im większa firma, tym większe ryzyko, że prędzej czy później może mieć problemy z krytyką w Internecie – zaznacza Roman Rostek. Dodaje,że polskie firmy coraz częściej zdają już sobie sprawę ze znaczenia swego wizerunku w sieci. Na tyle, że już prawie co druga monitoruje internetowe opinie pracowników na swój temat. Niekiedy zajmują się tym działy komunikacji, a czasem zewnętrzne agencje PR.
Jak sobie radzić z krytycznymi opiniami pracowników w sieci? Eksperci odradzają przedstawicielom władz firmy włączanie się do anonimowych dyskusji. – W ten sposób tylko promujemy i uwiarygodniamy forum i zachęcamy uczestników do dalszych wypowiedzi –  twierdzi Paweł Gniazdowski. Zaznacza, że nie warto też włączać się do dyskusji anonimowo.
Trzeba natomiast ją monitorować i sprawdzać, czy źródłem krytyki nie są konkretne problemy, które z czasem mogą się przekształcić w poważny kryzys. Problemami firma powinna się zająć – odnosząc się do nich już nie na forum, ale w wewnętrznej komunikacji.

Ostrożnie z reakcją

Jak jednak zaznacza Paweł Gniazdowski, najpierw trzeba zbadać sprawę – lepiej nie prowadzić firmy według anonimowych głosów w Internecie. Tym bardziej że część z nich może być efektem czarnego PR ze strony nieuczciwej konkurencji.
Roman Rostek radzi, by zachować dystans wobec negatywnych ocen na pracowniczych forach – nie reagować z przesadą, zwłaszcza gdy nie ma zbyt wielu uczestników dyskusji. Ostra reakcja na niezbyt groźne wpisy, np. próba usunięcia kąśliwej opinii o  prezesie czy ściganie jej autora może wywołać przeciwny efekt – zwiększając popularność forum i stwarzając wrażenie, że firma boi się krytyki. Tymczasem dyskusje na zewnętrznym forum to zwykle sygnał problemów z komunikacją w firmie, która wtedy powinna popracować nad otwartością.
Zdaniem Pawła Gniazdowskiego w okresie trudnych zmian sprawdza się założenie w Internecie firmowego forum, które działając na zewnętrznych serwerach, zapewni anonimowość dyskusji. – Rozpowszechniając dostęp do takiej platformy tylko wewnątrz firmy, redukujemy dla „zawodowych gości" wszystkich postów, tzw. trolli, możliwość wmieszania się i brutalizowania dyskusji – zaznacza Gniazdowski.
Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Kariera i biznes" Anity Błaszczak a.blaszczak@rp.pl

Ugasić ogień krytyki w sieci

1. Zadbaj o regularny monitoring sieci. Nie ignoruj internetowych dyskusji pracowników – mogą być formą darmowego badania ich opinii
2. Nie włączaj się w anonimowe dyskusje w sieci. Chyba że będzie to zaproszenie do debaty na firmowym forum. Udział firmy w anonimowym forum na zewnątrz zwiększa jego popularność i wiarygodność
3. Zachowaj dystans wobec krytyki, nie przesadzaj z reakcją.
Jeśli negatywna dyskusja dotyczy ogólników i nie angażuje większej grupy, to protesty, próby usuwania wpisów mogą pogorszyć wizerunek firmy.
4. Reaguj na problemy sygnalizowane na forum. Warto sprawdzić, czy krytyka nie jest sygnałem konkretnych problemów w firmie
5. Zadbaj o komunikację wewnętrzną. Jeśli ludzie będą mieli okazję do wyrażania opinii w badaniach pracowniczych, na spotkaniach z szefami czy forach w intranecie, spadną chęci do dyskusji w sieci.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA