fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Płyną miliony do e-biznesu

Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak
Po serii przejęć, m.in. Allegro i gadu-gadu, rośnie zainteresowanie naszymi e-firmami. Z szacunków „Rz” wynika, że w najbliższym czasie w spółki tej branży blisko 700 mln zł chcą zainwestować zarówno fundusze działające już w kraju, jak i te dopiero wchodzące na polski rynek
W pierwszej połowie 2008 r. ma otworzyć swój oddział w Warszawie amerykański fundusz IDG Ventures, który planuje wydać na firmy z branży nowych technologii 150 mln dolarów. Z 30 mln euro na początek startuje z kolei fundusz inwestycyjny utworzony przez amerykańskiego giganta Cisco. Pokaźne kwoty zebrały także rodzimy MCI Management i niemiecki bmp AG.
– Jeśli nawet w najbliższym czasie nie nastąpią kolejne tak wielkie jak ostatnio przejęcia, setki milionów złotych i dolarów wykładanych na powstałe w Polsce serwisy internetowe już robią wrażenie na inwestorach. Ich zwiększona aktywność jest widoczna – mówi „Rz” Andrzej Garapich, prezes spółki Polskie Badania Internetu. Jego zdaniem, choć fundusze venture capital skoncentrują się głównie na mniejszych firmach, które mają oryginalne technologie i pomysły na biznes, nie można wykluczyć, że wkrótce pojawią się kolejni inwestorzy i duże transakcje. – Jest w Polsce wiele spółek internetowych, które zdobyły liczące się miejsce na rynku, mają możliwości działania na skalę regionalną i nie utrzymują się np. z reklamy, lecz z innych źródeł przychodów – mówi Garapich. Jeżeli trzymać się takich kryteriów, obiektem zainteresowania może się stać np. grupa Pracuj.pl. Ma ona w Polsce i na Ukrainie portale rekrutacyjne, serwisy edukacyjne, a w planach dalszą regionalną ekspansję. Strony pracuj.pl odwiedza miesięcznie 1,4 mln użytkowników, a firma utrzymuje się nie z emisji reklam, lecz z opłat od pracodawców. Także grupa Fotka.pl (serwisy społecznościowe) może zainteresować inwestorów swą popularnością, bo pod względem liczby odsłon jest numerem cztery w polskim Internecie.
Wyniki rankingów najszybciej rozwijających się firm technologicznych w regionie Fast 50 Deloitte, w których czołowe miejsca zajmują polskie spółki, mogą zwrócić uwagę np. na tegorocznego i ubiegłorocznego zwycięzcę Blue Media z Sopotu. Firma ma oryginalne technologie, zajmuje się m.in. obsługą elektronicznych płatności, przewiduje się, że w 2007 r. jej przychody osiągną 250 mln zł. Szanse ma również inna firma z Trójmiasta IVO Software, która opracowała i sprzedaje jeden z najlepszych syntezatorów mowy. – Wcześniej odrzucaliśmy oferty, ale zmieniliśmy zdanie. Nie wykluczamy już wejścia inwestora finansowego – przyznaje Łukasz Osowski, szef i współwłaściciel spółki. Startujące na polskim rynku fundusze venture capital na razie oszczędnie informują o swych planach. – Początkowo nasz fundusz będzie dysponować 30 mln euro. Przewiduję, że zaangażujemy te środki w 10 – 12 firm – wyjaśnia Kaan Terizoglu, wiceprezes Cisco odpowiedzialny za region Europy Środkowo-Wschodniej. Dodaje, że Cisco zamierza inwestować także bezpośrednio. Dotychczas wartość inwestycji kapitałowych tej firmy na świecie wyniosła 2 mld dolarów. Według polskiego oddziału IDG, jednej z największych firm badających rynek teleinformatyczny na świecie, jej uruchamiany właśnie w Warszawie fundusz środkowoeuropejski IDG Ventures skupi się na młodych firmach rozwijających technologie i serwisy internetowe. Ale czy IDG, która zainwestowała ostatnio m.in. w najbardziej znaną chińską wyszukiwarkę Baidu.com i 200 innych firm w Azji, ograniczy się tylko do tego?Najbardziej aktywny na polskim rynku wrocławski MCI Management pozyskał z zakończonej w listopadzie emisji obligacji 50 mln zł. Uczestniczy już (obejmie certyfikaty za 12 mln zł) w uruchamianiu Helix Ventures Partners, nowego funduszu z kapitałem 40 mln zł. – Spółki internetowe będą coraz bardziej interesować inwestorów krajowych i zagranicznych, gdyż nie tylko rynek reklamy online i nawet nie tylko rynek e-handlu będzie je przyciągać – uważa Andrzej Dyżewski, szef firmy DiS od 12 lat analizującej rynek informatyczny w Polsce. W jego ocenie trzeba już mówić o rynku e-biznesu w Polsce, na którym działają dostawcy Internetu, portale i inne serwisy, e-banki, sieci reklamowe, elektroniczne giełdy B2B itd. DiS szacuje ten rynek już na ponad 16 mld zł.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA