fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Ile kosztuje budowa 1 km autostrady

Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski
W tym roku sieć szybkich dróg powiększy się o ok. 180 km nowych tras. Dziś Autostrada Wielkopolska otwiera 106-km odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Najdroższa polska autostrada kosztowała 166 mln zł za kilometr, najtańsza – ok. 21 mln zł
W tym roku na mapie drogowej Polski przybędzie ok. 180 km autostrad, z tego ok. 170 km to drogi wybudowane przez prywatnych koncesjonariuszy. Po zaplanowanym na dziś otwarciu nowego, liczącego 106 km odcinka A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami, wybudowanego z półrocznym wyprzedzeniem, czas przejazdu z Poznania do Berlina skróci się z czterech godzin do dwóch. Autostrada Wielkopolska szacuje, że po wprowadzeniu opłat za korzystanie z trasy ruch będzie wynosił ok. 140 – 150 tys. samochodów na dobę.
W październiku Gdańsk Transport Company oddał 65 km trasy A1 z Grudziądza do Torunia. Dzięki temu podróż z Gdańska do miasta Kopernika skróciła się o połowę – do niewiele ponad godziny. Oba odcinki zostały oddane do użytku znacznie przed czasem i oba przez pierwszy okres będą bezpłatne. A1 do połowy stycznia przyszłego roku, trasa A2 z Nowego Tomyśla do niemieckiej granicy – do 21 maja 2012 roku.
W tym roku dzięki pracom Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przybyło 6 km śląskiego odcinka autostrady A1 między Maciejowem a Sośnicą. Także w tym roku ma zakończyć się budowa ok. 2-km łącznika pomiędzy zbudowaną przez AWSA trasą A2 z autostradą niemiecką. W sumie ten rok ma przynieść kierowcom 230 km nowych, szybkich dróg. Dla porównania w zeszłym do użytku oddanych zostało 156 km, kolejnych 767 km zostało wyremontowanych.
W przyszłym roku sieć ma powiększyć się o kolejne 642 km nowych autostrad i kolejne 444 km nowych tras ekspresowych. Wszystkie budowane w systemie tradycyjnym, czyli bez wsparcia partnera prywatnego.

Za pożyczone pieniądze

Finansowanie inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego biorą na siebie koncesjonariusze – w obu przypadkach i budowy trasy A1 z Gdańska do Torunia, i autostrady A2 z Konina do Świecka – dostali wsparcie Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Budowę trasy A2 EBI sfinansował wyjątkowo w 62 proc. Zwyczajowo kwota wsparcia nie przekracza 50 proc. wartości inwestycji.
Obecnie nie ma innych autostradowych projektów PPP. W planach jest udzielenie koncesji na budowę i zarządzanie 140-km odcinkiem A1 z Tuszyna do Pyrzowic. Warunkiem jest jednak uzyskanie zapewnienia unijnego Eurostatu, że kosztów gwarancji dla inwestycji nie zaliczy nam do długu publicznego. Projekt budowy autostrady we współpracy z partnerem prywatnym trafił już do unijnego urzędu statystycznego.
Swoje inwestycje rząd finansuje głównie z dotacji unijnych, kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego i emisji obligacji infrastrukturalnych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W tym roku wydatki na budowę nowych tras mają wynieść 28,4 mld zł. To rekord ostatnich lat. W zeszłym roku drogowcy wydali 19,9 mld zł, o ok. 8 mld zł mniej, niż planowali. Mniejsze wydatki miały być konsekwencją klęsk pogodowych – od długiej zimy po powodzie, które nękały Polskę w zeszłym roku. W 2012 r. na rynek ma trafić 26,6 mld zł – zarówno do firm budujących nowe drogi, jak i  tych, które zajmują się remontami i utrzymaniem tras.
O ile w tym roku BGK wyemitował na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego papiery warte 10,7 mld zł, o tyle – jak podał Reuters – w przyszłym roku na rynek mają trafić obligacje warte 7 mld zł. Pierwszy przetarg ma mieć miejsce w II kwartale.

Drogo w mieście i w górach

Jak wynika z analizy „Rz", najdroższa jest budowa odcinków autostrad przebiegających przez tereny południowej Polski – mowa o trasach A1 i A4. Budowa 1 km drogi kosztuje na tym terenie od ponad 50 do więcej niż 100 mln zł. Im bardziej na północ, tym trasy są tańsze.
– Na południu tereny są pagórkowate, występują szkody górnicze. Przy budowie trasy A1 czy A4 musimy likwidować wzniesienia, wyrównywać teren, przewozić tony ziemi i kruszywa – to kosztuje setki milionów złotych – wyjaśnia Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.
Koszty budowy podnoszą też wymogi związane z ochroną środowiska. – W przypadku trasy A2 budowa ekranów, przejść i przepustów dla zwierząt kosztowała ok. 1,3 mld zł, czyli 25 proc. wartości inwestycji – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej, która wybudowała i zarządza ok. 250 km trasy A2 z Konina do Świecka.
Do jednych z najdroższych dróg należą te budowane w miastach, m.in. z powodu kosztownych zabezpieczeń. Przykładem jest m.in. odcinek E trasy z Łodzi do Warszawy. Koszt budowy 7,1-km fragmentu autostrady to 425,5 mln zł.
Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA