fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Warszawa

Brak czasu na lekcje o stanie wojennym

Rzeczpospolita
Ponad połowie Polaków urodzonym po 13 grudnia 1981 ta data z niczym się nie kojarzy – wynika z badań OBOP. Pytani przez nas studenci odpowiadali: z mrozem, ze świętami, filmami Barei
Nauczyciele historii przyznają, że z wiedzą o Polsce współczesnej nie jest wśród uczniów najlepiej. – W ostatniej klasie szkoły ponadgimnazjalnej rok szkolny kończy się już w kwietniu. A historię omawiamy chronologicznie, więc na wydarzenia po drugiej wojnie światowej nie ma już czasu – przyznają. Dodają, że część materiału przekazują czasami uczniom na lekcjach z wiedzy o społeczeństwie.
O efektach przekonaliśmy się, pytając kilkudziesięciu studentów warszawskich uczelni o skojarzenia z datą 13 grudnia.
Co usłyszeliśmy? – Kojarzy mi się z brzydką pogodą, nieprzyjemnym wiatrem, chłodem i oczywiście nadchodzącymi świętami – powiedział Andrzej, student z V roku zarządzania i marketingu UW.– Pewnie w tym dniu było jakieś wydarzenie historyczne – zastanawiał się jego kolega Maciej. Nie brakowało jednak i poważniejszych odpowiedzi: – Transportery, koksowniki na ulicach i komedie Barei – przyznał student III roku resocjalizacji na UW Maciej Kępka.
– Czołgi pod kinem Moskwa, w którym wyświetlali „Czas Apokalipsy”. Poza tym gaz łzawiący i armatki wodne wymierzone w ludzi – mówił Kuba Piotrkowicz z SGH. Jest na III roku biznesu międzynarodowego.Zdaniem historyków młodzi ludzie wiedzę z zakresu historii najnowszej czerpią głównie z telewizji i Internetu. – Na młodzieży wrażenie robią multimedialne prezentacje. 13 grudnia słuchamy też nagrań Radia Wolna Europa. Pamiętam, jak po takiej lekcji młodzież dosłownie zaniemówiła – przyznaje Adam Rębacz, historyk z IX LO Hoffmanowej. Wiedzą też o tym specjaliści z IPN. Kilka dni temu ruszyła edukacyjna strona internetowa www.13grudnia81.pl. – Drugiego dnia funkcjonowania strony było ponad 70 tys. wejść – przyznaje Dorota Koczwańska-Kalita z IPN.
Wiosną instytut badał stan świadomości historycznej gimnazjalistów i licealistów. W ankietach, które wypełniło ok. 13 tys. uczniów, pytano m.in. o stan wojenny i postać gen. Wojciecha Jaruzelskiego. Wyniki tych badań poznamy dopiero we wrześniu.
—mik, pz
Młodzi ludzie są zainteresowani historią najnowszą. Ale w szkole te właśnie zagadnienia są marginalizowane. Dopiero na studiach mogą się więcej dowiedzieć o czasach swych rodziców. A stan wojenny budzi ich ciekawość. Chętnie zastana- wiają się, jak można było żyć w tamtych latach i czy decyzja o wprowadzeniu stanu wojennego była słuszna, czy był on legalny. Jednak obecni studenci są już pokoleniem esemesów. Trudniej z nimi dyskutować niż z ich kolegami jeszcze pięć lat temu, którzy czytali więcej ksią- żek i mieli większą wiedzę. Dziś studenci aktywizują się głównie na zajęciach interaktywnych.
- Plenerowa wystawa. Dziś o godz. 18 na pl. Zamkowym otwarcie wystawy poświęconej 26. rocznicy wprowadze- nia stanu wojennego.
- Akcja „Młodzi pamiętają”. W czwartek nad ranem przy Krakowskim Przedmieściu 34 i przed Urzędem Dzielnicy Bemowo przy ul. Powstańców Śląskich 70 staną pojazdy opancerzone Skot. W godz. 7 – 20 na Nowy Świat, Świętokrzyską Marszałkowską, Aleje Jerozolimskie wyjdzie ok. 30 patroli ZOMO. Na chodnikach pojawią się koksowniki. O godz. 18 na placu przy ul. Powstańców Śląskich roz- pocznie się inscenizacja starć opozycjonistów z oddziałami milicji. O godz. 19.30 msza św. w kościele św. Anny.
- Wieczór wspomnień. W czwartek o godz. 18 w Centrum Informacji im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego przy Czerniakowskiej 178a Janusz Weiss i Jacek Fedorowicz opowiedzą swoje historie z okresu stanu wojennego. Wstęp wolny.
ag
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA