fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Wiadomości

Miliony za program z Nergalem

Cztery fotele dla jurorów (od lewej) Ani Dąbrowskiej, Nergala, Kai i Andrzeja Piaska Piasecznego kosztowały 60 tys. zł
TVP
TVP oprócz kontraktu z producentem wydaje też 2,5 mln zł m.in. na wynajem hali zdjęciowej i scenografię
Program muzyczny "The Voice of Poland", w którym jednym z jurorów jest Adam Darski Nergal, kontrowersyjny lider blackmetalowego zespołu Behemoth, produkuje firma Rochstar. To ona podpisała umowę z TVP na emisję 15 odcinków programu. Ile telewizja publiczna zapłaciła spółce? Ani Rochstar, ani TVP nie chcą ujawnić szczegółów umowy, zasłaniając się tajemnicą handlową. Jednak nieoficjalnie wymienia się sumę przynajmniej kilku mln zł.
"Rz" ustaliła, że umowa z Rochstarem to nie jedyny wydatek, jaki ponosi TVP w związku z programem.

Seriale i orędzie

Pieniądze z telewizji trafią także do firmy ATM Studio, należącej do ATM Grupa, jednego z największych w Polsce producentów telewizyjnych. Spółka produkuje liczne teleturnieje, filmy fabularne i seriale, także dla Telewizji Polskiej. W 2008 r. "Dziennik" ujawnił, że ATM realizowała orędzia premiera Donalda Tuska.
Wiceprezesem spółki jest Maciej Grzywaczewski, były dyrektor TVP 1 i dobry znajomy Jana Dworaka, przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Z kolei współwłaścicielem ATM Grupa jest m.in. najbogatszy Polak Zygmunt Solorz.

Rabat dla TVP

Z ustaleń "Rz" wynika, że zarząd TVP 13 października zaakceptował podpisanie trzech umów z ATM Studio opiewających na ponad 1,4 mln zł. Z tego 676 tys. zł wynosi w sumie koszt wynajmu hali zdjęciowej o powierzchni 1500 mkw. ("The Voice of Poland" był tam kręcony już we wrześniu), a 770 tys. zł wynajem instalacji i obsługi sprzętu oświetleniowego do  siedmiu odcinków programu. – TVP mogła to zrobić własnymi siłami, bo ma takie możliwości. Posiada bowiem odpowiednie do nakręcenia takiego programu studio i sprzęt – mówi "Rz" funkcyjny pracownik TVP. O podpisanie umowy z ATM Studio wnioskował Andrzej Jeziorek, dyrektor Agencji Produkcji Telewizyjnej. Dlaczego nie skorzystał z możliwości, jakie ma sama TVP? Jeziorek nie zgodził się na rozmowę z "Rz". Komentarza odmówiły także władze telewizji publicznej. Ale jeden z dyrektorów starał się tłumaczyć: – Taka sytuacja zapewnia TVP kontrolę nad wydatkami. Telewizja sama bezpośrednio podpisuje umowy, a nie robi tego przez pośrednika, w  tym wypadku Rochstar. Poza  tym hala grupy ATM jest obecnie najnowocześniejsza w Polsce. Przedstawiciele ATM w piśmie do "Rz" podkreślali, że zainteresowanie wynajęciem hali jest spore. Andrzej Muszyński, prezes ATM Group, przekonuje: – Nie mogę ujawnić kwoty, ale mogę zdradzić, że TVP wynajęła od nas studio ze znaczącym rabatem. Umowy z ATM zawarto ponad miesiąc po rozpoczęciu zdjęć do programu. Powód? Według Muszyńskiego biurokratyczne procedury TVP. – I nasi prawnicy, i prawnicy Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (zrzesza ponad 100 firm producenckich filmowych i telewizyjnych – red.) jednoznacznie uważają, że umowy wynegocjowane przez upoważnione agencje TVP są wiążące – mówi Muszyński.

Duży koszt,  ale widzów niewielu

Program "The Voice of Poland" wymusza na TVP i inne koszty. Z ustaleń "Rz" wynika, że zarząd telewizji (też 13 października) zamówił u firm zewnętrznych opracowanie i wykonanie scenografii, co kosztowało 1 mln zł. TVP zapłaciła za marynarki i spodnie. Kupiła też dla każdego z czterech jurorów specjalne fotele (w sumie 60 tys. zł). – Cena wynika z konieczności zamontowania silnika krokowego umożliwiającego wykonywanie odpowiednich obrotów – mówi "Rz" pracownik TVP. Koszty są, ale z widzami gorzej. Joanna Stempień-Rogalińska, rzecznik TVP, podała, że średnia oglądalność show to 2,5 mln widzów, co "nie jest satysfakcjonujące". Podobne programy w konkurencyjnych stacjach mają średnio grubo ponad 3 miliony widzów. TVP nie spodobało się też zachowanie Nergala, który podczas jednego ze swych koncertów z przewieszoną na szyi szarfą podobną do stuły "uzdrawiał" siedzących na wózkach muzyków. Zdecydowała, że nie będzie jurorem w drugiej edycji programu.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA