fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Sieci kablowe planują inwestycje na 2012 rok

Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz
Zdaniem przedstawicieli branży kablowej rynek będzie rozwijał się jeszcze przez trzy – pięć lat. Dlatego nadal mocno inwestują
Zaczął się okres przygotowań do 2012 r. Trwają prace nad budżetami i strategiami sieci kablowych. Co do jednego są one zgodne: nie zmniejszą, a raczej zwiększą inwestycje. To nie najlepsza informacja dla Telekomunikacji Polskiej, która uważa kablówki za swojego głównego przeciwnika na rynku stacjonarnym.
– Co roku wydajemy na inwestycje kwoty stanowiące przynajmniej 20 proc. naszych przychodów – mówi Simon Boyd, który szefuje zarówno UPC, jak i Asterowi. – Dużo inwestowaliśmy i nadal będziemy to robić – zapewnia. – Są jeszcze części Polski, w których nas nie ma. To miejsce na dalszy rozwój. Podkreśla, że powstająca grupa chce mocniej konkurować z TP. Jeśli UPC uda się utrzymać przychody własne i przejętego Astera, to w 2012 r. grupa może wypracować około 1,5 mld zł przychodów. A jeśli utrzyma też poziom inwestycji, to łatwo policzyć, że mogą one sięgnąć 300 mln zł. Ile nakłady te wyniosą w 2012 r. – Boyd nie komentuje.
Wejścia do kolejnych miast nie wykluczają także Multimedia Polska kontrolowane przez kilka osób fizycznych. – W 2012 r. planujemy przeznaczyć na inwestycje w rozwój organiczny około 22 proc. przychodów, czyli około 150 mln zł. Część naszej strategii przewiduje rozbudowę sieci w obszarach, na których już jesteśmy. Część wejście do nowych miast – mówi Andrzej Rogowski, prezes spółki. 150 mln zł to nieco więcej niż Multimedia przeznaczyły na rozwój organiczny w 2010 r. (148 mln zł). – Chcemy też ostrzej negocjować przejęcia małych i średnich sieci kablowych i ethernetowych. Budżet na przejęcia nie jest sztywno określony – mówi Rogowski. Według niego, przykład jednej z inwestycji pokazuje, że sieci ethernetowe mogą z powodzeniem funkcjonować w ramach grupy Multimediów, bez konieczności ich wymiany na inną technologię. To oznacza, że kablówka może stać się silniejszym konkurentem Netii, w której strategii obok dużych przejęć (Dialog) są też zakupy małych sieci. Więcej niż w tym roku na inwestycje przeznaczyć chce też m.in. wielkopolska Inea (w br. jej budżet to 88 mln zł). Rogowski nie wyklucza konsolidacji między firmami kablowymi ze szczytu rankingu. Zapewnia jednak, że właściciele Multimediów nie prowadzą obecnie rozmów o sprzedaży spółki. – Nie oznacza to jednak, że we współpracy z bankami inwestycyjnymi i doradcami nie prowadzimy analiz rynku. Szukamy swojego miejsca dziś i w dalszej perspektywie – powiedział prezes Multimediów.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA