fbTrack

Media i internet

Polacy coraz mniej ufają sklepom internetowym

Fotorzepa, Waldemar Kompała Waldemar Kompała
Jedynie co trzeci Polak kupuje online. Coraz więcej osób boi się zakupów na odległość
Poziom zaufania do sklepów internetowych spada – wynika z badania firmy Gemius. Aż 58 proc. ankietowanych woli na własne oczy zobaczyć produkt, który chce kupić. Co drugi boi się, że dostanie inny produkt niż zamówiony. W większości przypadków osób mających wątpliwości co do tej formy zakupów jest więcej niż rok temu.
Trudno powiedzieć, czy to jednorazowy spadek czy początek trwałego trendu. To o tyle niepokojące, że w Polsce handel internetowy choć szybko się rozwija, to nie jest znaczącym segmentem rynku handlowego. W sieci Polacy wydają kilka razy mniej niż Niemcy, Brytyjczycy czy Holendrzy. Z danych brytyjskiej firmy badawczej ResearchFarm wynika, że w 2010 r. handel internetowy w Polsce wart był 3,3 mld euro. Z Internetu korzysta wciąż niewiele ponad 50 proc. Polaków, a w tej grupie niemal trzy czwarte choć raz zrobiło w ten sposób zakupy. – Roli Internetu w polskim handlu nie można ograniczać do transakcji online. Ogromne znaczenie ma efekt ROPO – klienci szukają produktu w Internecie, ale ostatecznie kupują go w tradycyjnym sklepie. Wartość takich transakcji jest prawie dwukrotnie wyższa niż zakupów w sklepach internetowych i łącznie obie kategorie stanowią już ok. 10 proc. handlu detalicznego w Polsce – mówi Grzegorz Cimochowski, młodszy partner w warszawskim biurze Boston Consulting Group.
Potwierdza to badanie firmy IMAS. Wynika z niego, że choć handel internetowy stanowi  jedynie ok. 3 proc. sprzedaży detalicznej, to realnie jego  wpływ na decyzje zakupowe jest w wielu branżach znacznie wyższy. W przypadku biletów lotniczych turystyki czy niektórych kategorii sprzętu elektronicznego bezpośrednio decyduje o ponad 20 proc. sprzedaży. Nie zmienia to faktu, że przed polskimi e-sklepami jest wciąż dużo pracy, aby do takiej formy zakupów przekonać niezdecydowanych. Znajomość marki i zaufanie do sprzedawcy ma tu bowiem kluczowe znaczenie. Dlatego sklepy coraz chętniej pracują nad poprawą wizerunku, aby zwiększyć poziom zaufania konsumentów. Rusza właśnie akcja „O klasę wyżej", która ma promować bezpieczne kupowanie w sieci. Organizatorem jest Trusted Shops przyznający certyfikaty dla sklepów działających zgodnie z wszelkimi zasadami oraz z dobrą sytuacją finansową. Skierowana jest do rodziców oraz opiekunów dzieci i młodzieży w wieku szkolnym kupujących w Internecie lub gotowych na swoje pierwsze zakupy online. Dodatkową zachętą są przygotowane specjalnie z tej okazji przez sklepy rabaty. – W interesie wszystkich podmiotów rynku e-commerce jest zwiększanie poczucia bezpieczeństwa konsumentów – mówi Anna Rak, country manager Trusted Shops na Polskę. – Na bardziej dojrzałych rynkach (w Danii, Wielkiej Brytanii czy Szwecji), gdzie konsumenci mają zaufanie do dostawy oraz bezpieczeństwa internetowych płatności, ponad połowa poszukiwań produktu w Internecie kończy się zakupem online – dodaje Grzegorz Cimochowski.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL